Gå til innhold
Fiskersiden

JUKS i fiskekonkurranser


stein
 Share

Recommended Posts

  • Svar 416
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har jo gått en runde på dette tidligere, sitat som:

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Diskusjonen om det er etisk forsvarlig å fiske med levende agn mener jeg personlig er latterlig. Vi leker med liv alle sammen.

Opprinnelig postet av Gateprofeten

Levende agnfisk er nok regelen mer enn unntaket for å si det sånn.... Dr Fish har helt rett - uten at vi skal begi oss inn på hvorvidt det ene er bedre enn det andre.

Opprinnelig postet av Gateprofeten

Det er ikke noen prinsippiell forskjell mellom det å bryte regler i en konkurranse - og det å bryte regler i livet generellt. Det går ut på ett og det samme. Det er dessuten langt farligere å kjøre 10 km/t over fartsgrensen i et boligstrøk - enn det er å melde inn en fisk som er tatt på levende agnfisk til en konkurranse. Det ene er juks på hobbynivå, det andre er potensiellt livsfarlig. Hunter skriver at i konkurranser skal reglene være like for alle. Mangler du selvinnsikt da du i samme moment sier at du kjører for fort? Skjønner du ikke at DU da bryter reglene som er satt for alle billister?[)] - skal vi fjerne deg fra veiene på lik linje med storabboren fra listene?

Opprinnelig postet av SCOTT3

Alle er enige om at levende agnfisk er forbudt.

Alle er enige om at å kjøre i 90 km/t i 80 sonen er forbudt.

Alle er enige om at det er å jukse hvis man bruker levende agnfisk i en konkurranse.

Men man bestemmer selv hvilke regler man velger å følge, og kom ikke og fortell meg at hvis noen av "gutta" får en kjempeabbor på levende agn så

unlater de og melde den inn...[]

Hentet fra denne tråden:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=12134

Kanskje derfor spesielt Hoffa/Gateprofeten m.m ikke debatterer lystig i denne tråden, som alle andre tråder, fordi temaet er utdebbatert, eller kanskje .. .... ..... ..... .. ....!

Litt OT, men litt artig og. Her blir det følelser i spill...

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=2644&hl=

En tråd til om levende agnfisk, greit å supplementere så man slipper å diskutere akkurat det samme en gang til, eller kanskje har man endret mening med tiden!

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...topic=1947&st=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vedtatt at alle kan tøye regelverket!

Her er noen tilfeller hvor du selv må avgjøre hvor langt strikken skal strekkes.

1. Feilkroking.

2. Agnfisk sitter igjen etter avkroking.

3. Ei snill justering av fjærvekta.

4. Litt snø eller leire vil alltid dra vekta litt lengre. Så hvorfor ikke la det sitte på når du veier fisken?

5. Hvor nøyaktig må man være når man forteller om hvor fisken er tatt? Norden?

6. Ta fotokopi av en allerede publisert fisk. Klipp og lim, vinn drømmereise. (oopps, den er prøvd før) :lol:

7. Hvor død var egentlig agnfisken jeg hektet på? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra i forhold til konkurranser har jeg null problem med å bruke levende agnfisk. Jeg synes til og med at det er et utrolig spennende og ikke minst effektivt fiske. Ikke bare til Abbor men flere arter. Ja jeg bryter norsk lov, og det gjør jeg forsåvidt også i andre sammenhenger. Dere må gjerne ta meg på det. Problemet kommer jo når disse fiskene blir meldt inn til konkurranser og det er jo rundt dette diskusjonen bør foregå. Og skal det være en litt konstruktiv debatt må folk ha litt mer enn isj æsj juksepave å komme med. Hvordan skal man løse problemet med denne type juks som alle driver med. En regel om at alle typer agnfisk er forbudt under isfiske etter Abbor ville nok løst dette langt på vei. Leste med stor interesse artikkelen til Audun hvor han testet jigger under isfiske, virket veldig spennende. Tror nok en konkurranse med litt lemping på regler kanskje kunne vært stimuli for å utvikle nye metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det nødvendig å lempe på reglene ? Er det noe pr.idag som er ulovlig utenom å fiske med levende agn ?

Lemping ble selvfølgelig feil. Det jeg tenkte på var vel heller en begrensing i forhold til det med agnfisk eller rett og slett forby det under abborfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemping ble selvfølgelig feil. Det jeg tenkte på var vel heller en begrensing i forhold til det med agnfisk eller rett og slett forby det under abborfiske.

Jørgen, Flemms og Audun er vel blant de som har vist at dette kan fungere godt-det er jo nevnt tidligere i tråden også den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal ikke ta stilling til om eg liker att det fiskes med levende agnfisk, eller ikke. Til det har eg altfor liten kjennskap til, og kunnskap om abborfiske. Det som eg får fått med meg sålangt er att det pr. definisjon er forbudt i henhold til norsk lov å bruke levende agn. Hvis bruken av levende agnfisk er så utbredd som det gis uttrykk for her, er det skremmende. Ikke bare bryter det mot norsk lov, men eg kan aldri se for meg att denne fiskeformen vil få noe særlig støtte ved en eventuell debatt i det offentlige rom. Hva om en gravende journalist hadde begynt å snuse litt i storabborfisket, og dets metoder. Er dere klare til å ta debatten? Og hva vil det gjøre med folk flests opptatning om C&R, og sportsfiske generelt?

Eg er rimelig sikker på att mange vil dra paralleller til fangst med gjeddesaks, lystring og andre steinaldermetoder for å fange fisk. En sånn debatt tror eg ingen i sportsfiskermiljøet er tjent med, så hvis dere på død og liv skal bryte norsk lov, så vær såpass voksne att dere holder det for dere sjøl, og IKKE meld fangstene inn i noen konkurranser. Enten det er idrett eller fiskekonkurranser så må jo noe av målet være att alle konkurrerer med så like forutsetninger som mulig. Forutsetningene for å gjøre det bra er ikke lenger like når noen bevisst velger å jukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man fort kan få litt feil inntrykk. Bruken av levende agn blant de som fisker etter specimen-abbor er nok stor-men ellers tror jeg dette er et veldig lite fenomen. Det finnes 600 000+ nordmenn som fisker hvert år, de aller fleste ville nok ikke tatt i levende agnfisk med ildtang.

Og jeg tror dette blir som røykeloven, resten av Europa kommer etter-de er på vei i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er rimelig sikker på att mange vil dra paralleller til fangst med gjeddesaks, lystring og andre steinaldermetoder for å fange fisk. En sånn debatt tror eg ingen i sportsfiskermiljøet er tjent med, så hvis dere på død og liv skal bryte norsk lov, så vær såpass voksne att dere holder det for dere sjøl, og IKKE meld fangstene inn i noen konkurranser.

Først! Jeg har aldri fisket abbor med levende agn. Men vi må da være såpass voksne att vi ser litt utenfor den lille stråhytta av ett land vi bor i. Ellers i verden er det stort sett lov å fiske med levende agn. Att det er ulovlig i Norge, vil ikke dermed si att man ikke kan fiske med dette i utlandet. Er man da barbar og steinaldermenneske i Norge men ikke i utlandet?

Man spiser fisk kjøpt i butikken. Det meste av fisken er tatt på line eller i garn. Her kan fisken stå opptil ett par døgn og kveles!!?! På line, så står fisken og er "livebait" til de enten blir spist, eller blir kvelt. Hva er da forskjellen med å ha en treble under ryggfinnen og en krok i kjeften du henger etter ett par dager?? For ikke å beskrive bruk av garn. Hvis du skal tenke på fiskens ve og vel, så er det vel her du må legge energien din. Prøv å ta opp dette med politikerne!

Å dra paralleller mellom steinalder mennesker og bruk av livebait, blir søkt når man sammenligner med mye annet. Og kanskje mest når det kommer fra sportsfiskere.

Jeg mener IKKE att fisk tatt på livebait skal gjelde i konkurranser, og sier IKKE att det er OK å fiske livebait i Norge!! Dette er forbudt! Men allikevel må man få opp øynene å se seg litt rundt, før man slenger ut en haug med bemerkninger til de som fisker slik, bl.a i utlandet! Fei godt for egen dør før man regelrett hiver folk inn i bur, og smekker igjen låsen.

Er enig i att man ikke bør melde inn fisk tatt på livebait, hvis konkurransen sier att dette ikke gjelder.

Er det slik att det er fiskens ve og vel, som er ankepunktet deres, så klag på yrkesfisket først. Og SLUTT å FISK, det er lek med liv uansett hvordan dere vrir og vender på det!

Grunnen til att mange ikke gidder gi ett svar på slike diskusjoner, er fordi dette kommer igjen hvert ENESTE år i vinterhalvåret! Kom dere ut å fisk, isteden for å sitte inne å bli like mugne som en mann med kjerringa på ferie!

Innlegget er ikke myntet på ditt innlegg KARLEIF, ble bare sitert pga steinalder sammenligningen.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har lite med fiskens ve og vel å gjøre. Man kan sikkert diskutere hvor grensen går for dyreplageri hvis man bruker 2 kg ørret som livebait til gjedde, men det er en avsporing av debatten.

Kort oppsummering av abborfiske med livebait: 4 stenger som er spredt ut over et stort område. Fiskeren sitter forhåpentligvis i nærheten og kan si at han har kontroll på utstyret. Bruker han et 5 redskap for å få tiden til å gå? Når tiden er inne tar han en tur rundt for å sjekke agnfisk og renske hullet for eventuell is. Noen dropper fortom fordi at man ikke skal skremme fisken nødvendig, noe gjeddene får merke.

Når det endelig biter, kan han gå bort å sveive inn sitt specimen exemplar. Etter å ha renvasket sin samvittighet med at alle andre gjør det, blir fisken vist frem som om det var fiskerens enorme kløkt om abborfiske som var utslaget for at han dro dette eksemplaret opp av hullet. Eller var det fiskens evne til å overleve lenge nok til at en abbor svømte forbi å fattet interesse?

Står man for sitt forvrengte syn på hva som er rett og galt, burde man skrive som det er i rapportene man legger ut. Slik at man ikke forveksles med en som har tatt konsekvensen av lovverket slikt det er i dag.

Noe å ta til etterretning for hvor langt andre er villig til å gå for at drømmefisken skal opp:

My Webpage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.