Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske i mandalselva


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Jeg tenkte meg ned til lygna på søndag hvis regnet fortsetter..har regnet bra inatt..men det er fortsatt litt lokalt..en venn av meg i lyngdal forteller om lite regn. men det kommer..

nå er det faktisk blitt litt fart i fisket i flere av elvene. endel laks spretter og folk får litt fisk. otra har det blitt tatt bra i , ser jeg på classicsalmon.

så hvis det kommer en liten eller mellomstorflom så er jeg klar..tar med meg telt og blir der noen dager..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det har gått opp en del laks denne helga. Fisket SØ natt til søndag og så fisk som gikk i 3 tida på natta. Observerte også fisk som hopper på de fleste strekkene vi fisket utover søndagen.

Smålaksen er altså kommet om enn ikke i de helt store mengdene. Ser derimot ut til å bli ok SØ fiske utover. Er tatt flere pene allerede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Agder Energi vil ta knekken på flere tusen laksunger nå.

Vi får håpe det fører til noe positivt når undersøkelsen er over.

Nedenfor følger informasjonsskriv fra Martin Lysne ved Agder Energi datert 09.07.04.

Videoovervåking av laks ved Laudal kraftverk

Som kjent kan det medføre problem med kraftverk på lakseførende strekning i et vassdrag. Laksen vil på sin vandring oppover elva følge vannstrømmen. Ved Laudal kraftverk går det i en typisk sommersituasjon ca 30-35 m3/s gjennom stasjonen, og 3 m3/s i minstevannføringsløpet (det gamle elveløpet). Erfaring viser at laksen blir stående ved utløpet av kraftverket uten å finne veien videre oppover elva.

Agder Energi Produksjon skal fra uke 29 registrere laksens adferd ved utløpet til Laudal kraftverk ved hjelp av videoovervåking. Vårt mål er å justere kjøringen av Laudal kraftverk i kortere perioder for å stimulere laksen til å vandre videre oppover elva. Vi har montert 6 undervannskameraer ved utløpet av kraftverket, og 2 undervannskameraer lenger opp i minstevannføringsløpet. Ved hjelp av kameraene kan vi registrere når det samler seg opp laks ved utløpet. Når dette skjer vil vi justere vannmengden gjennom kraftverket samtidig som vi øker vannmengden i minstevannføringsløpet. Vi planlegger å prøve ut 4 ulike situasjoner med varighet på en dag for hver situasjon. 2 sitasjoner med stengt kraftverk (ingen vannføring gjennom kraftverket), og 2 situasjoner når kraftverket kjører på minimum (15 m3/s gjennom kraftverket). Ved hver av disse situasjonene vil vi slippe en økt vannmengde i minstevannføringsløpet. Denne vannmengden vil variere fra 8 m3/s og opp til 19 m3/s i de ulike situasjonene. Tanken bak undersøkelsen er at laksen vil oppleve en større vannstrøm fra det gamle elveløpet enn fra utløpet til kraftstasjonen, og dermed velge å vandre videre oppover elva.

I løpet av undersøkelsesperioden vil det i kortere perioder kunne oppleves noe varierende vannføring nedstrøms Laudal kraftverk. Den mest ekstreme situasjonen vil være stengt kraftverk og 8 m3/s i minstevannføringsløpet, men dette vil skje kun i løpet av en dag i hele undersøkelsesperioden.

Vi håper på forståelse fra rettighetshavere og fiskere for nødvendigheten av å utføre dette prosjektet. Agder Energi Produksjon har som mål med disse undersøkelsene å øke laksens vandringsvillighet forbi Laudal kraftverk.

Martin Lysne, 09/07/04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elve eierlaget har varslet dette på sine sider,uten at de nevnte når..

helt klart ikke bra at dette skjer..sier det igjen, arrogante folk, som tror de kan leke Gud....i det hele tatt at elva er regulert er en naturkatastrofe på lik linje med altautbyggingen!

erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel Altautbyggingen i en litt annen divisjon en utbygginga av en den gang tom lakseelv[ ;) ]

Uansett kan det jo komme noe godt ut av disse forsøkene. Det er bare irriterende at de ikke kan presisere nærmere hva vannføringen vil være de ulike dagene i denne uka. Irriterende å stå opp for å fiske kl 3 på natta for så ikke å finne elva[ :D ][ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår litt thor. (du vet allikevel hva jeg mener tror jeg)..

Av all fisken som går er det nok ikke store prosenten som havner i ei kilenot..

allikevel, kilenot/krokgarn etc er jo seffli ondskapen selv..Er faktisk ganske dumme de som eier nøtene..kommer bort til fiskerne langs elva for å høre om de får noe, og NEI vi har ikke fått noe. blir ikke glad for at de kommer for å høre om vi får noe..for vi vet at de har nok laks i frysen til å brødfø et lite land!

men men, om noen år er det sikkert helt slutt på på sånne gameldagse "retter".

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Hvordan er forholden nå og hvordan ser de ut til å bli ??? Ser ut som det blir en tur ned til helgen derfor er det greit med litt info. Er det noen som vet om de er ferdige med testingen i laudalkraftværk ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det vil "testingen" foregå ut sesongen, men kun 4 ganger. Når vet ikke jeg..

Forholdene er bra nå. Elva gikk kraftig opp i går, men er nå på vei oppover. Det blir tatt laks med lus hver dag, men fortsatt ikke de helt store mengdene. Vanntempen er utmerket, dvs 16-18 grader. Den vil nok stige utover uka hvis været holder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med asmund som er i elva nå.inbiller meg at han fisker nedre nøding, uten å være sikker.

vi skal der ikveld. det er litt fisk oppe og viser seg, men de har ikke fått noe.

og det er meldt varme og solsteik hele uka, huff å huff.. må nesten satse på fine bleger om natten heller. ser det tas bra i sone 3.

skitt fiske til alle!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asmund og Even har fiska på nedre nøding det siste døgnet ja.

Nå er de på Fuskeland B. Det går mye fisk på elva nå og flere fyller limiten.

På Hauge C ble det tatt 9 laks og en sjøørret i går på flue.

Jeg reiser til Mandal om en uke og skal fiske sammen med Asmund på Fuskeland B og D i en uke. Jeg gleder meg som en unge på lille julaften. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Da blir det tur til mandal i helgen, reiser tidlig fredag og opp igjen på søndag. har ikke de store forventningene til fisket , men det blir sikkert en fin tur uansett. Blir fisking i sone 3. Regner med at det er rimelig folksomt nå. Er det noen som har peiling på tempraturen i elven nå ???? I følge værmeldingen skal det være en del byger fra og med i morgen til og med lørdag og det skader vel ikke ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Ser at elven synker en del og at værmeldingen bare blir dårligere og dårligere. Det skulle regne en del men nå er det bare spåd sol i helgen[xx(][xx(][xx(].

Er det noen som tørr og spå hvordan forholden vil være til helgen , men en vannstad nå på 22 og en værmelding som bare sier sol[:0][:0].

Er det andre som skal fiske i helgen som er inne på disse sidene. Hadde jo vært koselig å hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg tror de har en av "test dagene" sine som Agder Energi annonserte for ikke lenge siden. Elva gikk fra nesten 40 kubikk til 22 på noen få timer. Satser på at de ikke senker den mer. Ikke ideelt med så lite vann, men det er nok fortsatt mye fisk i elva, og smålaksen kommer jo nesten uansett vannstand. Tempen er fortsatt rundt 18 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.