Gå til innhold
Fiskersiden

Regler for elvefiske 2008


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Har idag motatt en meget uoffisiell nyhet ang. reglene for 2008-2012 i Sør-Trøndelag.

1 laks pr. døgn

3 laks pr. uke

10 laks pr. sesong

Etter kvote og evt. C&R skal fisket avsluttes.

Notfiske i indre deler av fjorden fredet i hele juni.

Notfiske i ytre deler fredet til 7.juli (tror jeg).

Dette gjelder alle elver som renner ut i Tr.heimsfjorden i Sør- Trøndelag.

Hvis man tar kvoten i ett vassdrag kan det ikke fiskes i et annet vassdrag i samme fylke !!!!! Dette er også nytt.

Dvs. tar man 1 laks i Gaula kan man ikke reise til Orkla f.eks. og fiske der samme fiskedøgn.

Markfiske tror jeg blir som tidligere, uten å være helt sikker.

Obs, dette er igjen meget uoffisielle nyheter, men mine kilder baseres ut ifra opplysninger fra elveeierlaget !

Jeg værer at dette blir det bråk av, tenker da på notfiskerne :)

Tenker det blir mye konjakkdrikking i sommer ja. Jeg for min del synes dette er helt greit.

Bruker egentlig altfor mye tid i elva, for å være ærlig

:D

Men skal man fiske i juli/august blir det nok noen storlakser som får friheten i juni tenker jeg

:)

Får ta endel bra bilder da, som kan legges inn på forumet til høsten :blush:

Kan jo ikke ta årskvoten de første dagene, det hadde vært litt dumt :lol:

Endret av Karl Inge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1 laks pr. døgn

3 laks pr. uke

10 laks pr. sesong

Etter kvote og evt. C&R skal fisket avsluttes.

Notfiske i indre deler av fjorden fredet i hele juni.

Notfiske i ytre deler fredet til 7.juli (tror jeg).

Dette gjelder alle elver som renner ut i Tr.heimsfjorden i Sør- Trøndelag.

Hvis man tar kvoten i ett vassdrag kan det ikke fiskes i et annet vassdrag i samme fylke !!!!! Dette er også nytt.

Dvs. tar man 1 laks i Gaula kan man ikke reise til Orkla f.eks. og fiske der samme fiskedøgn.

Markfiske tror jeg blir som tidligere, uten å være helt sikker.

Obs, dette er igjen meget uoffisielle nyheter, men mine kilder baseres ut ifra opplysninger fra elveeierlaget !

Jeg værer at dette blir det bråk av, tenker da på notfiskerne :)

Tror nok notfiskerne vil brumme litt, men på den annen side har jo elvefiskerne også fått nokså kraftige begrensninger, så begge parter har måttet ta sin del av kostnadene her. Ikke så ille hvis dette blir regelverket vi må rette oss etter?

Begynner selv fisket i Bjøra 19. Mai - virker fryktelig lenge til nå... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke strejt den der da...

Tipper det kan bli endel "eh...NEEEI...(eh)...MISTA DEN.....DET VAR SYND JA" ... etter forsiktig avkroking/misting på sluken /flua inne ved land hvis det går mye smålaks på elva i juli...

Eller?

Edit: Ikke foran strejt

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 laks pr. døgn

3 laks pr. uke

10 laks pr. sesong

tar man 1 laks i Gaula kan man ikke reise til Orkla f.eks. og fiske der samme fiskedøgn.

Tenker det blir mye konjakkdrikking i sommer ja.

pk 1 1 laks pr.døgn er greit, :)

10 laks pr sessong er også greit :D

pk 2 Hvordan skal de hånd heve det, følge etter fiskerene fra elv til elv :blush:

pk 3 Konjakkdrikking den er grei :) mye godt der ja :lol:

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All laks skal jo registreres på navn, uansett elv i S-T. Men obs, det er mange som har reagert på at samme navn går igjen samme datodøgn !

Dette kan også skje i år, og det kan være lovlig, i og med at fiskedøgnet følger klokkeslett, og ikke datodøgn (for døgnkortfiskere). Så hvis du Mao som skal kjøpe døgnkort i år kan godt være registrert med 2 lakser f.eks. den 3/6 på børsen. Det spørs når fiskedøgnet ditt er det (kl.slett til kl.slett neste døgn). Men blir du ytterligere registrert med 1 laks i Gaula eller en annen elv, ja da er kommer du i svartboka og blir antageligvis skutt eller sendt til Sibir :lol: For de som har ukes/sesongkort er fiskedøgnet midnatt til midnatt.

Og navnet vårt kan kun stå oppført på evt. børsen kun 1 gang hvert døgn !

Om laksen er 0.9kg. spiller selvsagt ingen rolle. Laks er laks, uansett størrelse.

Og man kan heller ikke vurdere om man skal slippe uti sin litt altfor kortvokste laks, i håp om en større en samme fiskedøgn :) Har man allerede tatt den inn (med eller uten C&R) har man allerede tatt kvoten.

Så for de som har sesongkort og gjerne vil fiske i juli/august er mitt råd:

Har man tatt 4-5 laks (C&R eller drept) i juni (noe som jeg vil oppnå etter de første dagene, kvalm, kvalm, kvalmere) så er det best å ta fri fra elva resten av måneden for å fiske litt i juli og august. Hadde vært for jævlig å avslutte laksefisket før St.Hans. Det er jo august som er den triveligste måneden, tross den desidert dårligste fiskemåneden :) Men det er noe med august, høstløv på elva og fluefiske :blush:

Fisker man i juni er nok sjansen for å "mislykkes" med en smålaks eller 3 de første gangene minimal.

Så evt. røykalaksen til jul er nok sikret uansett, hvis man får 1 laks :D

Men for de som fisker lenger opp i elva senere i sesongen, kan nok turen ta en brå slutt, hvis man tar 3 kjappe smålakser 3 dager på rad. Og man har booket inn 14 dagers fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kommer nok også andre boller på suppen i Namsen og der er vi 8 mand der hvert år drager til de sidste 14 dage i August, men pga tilbagegangen de sidste par år, har jeg besluttet at droppe turen i år og drage på 14 dagers havfiske på Vesterålen,Guvåg ved Eidsfjorden og de dage hvor det ikke er havvær har vi tænkt på lidt ørret og laksefiske i nærheden.Er der nogen der kender til det deromkring(elvenavne)?.

Der bliver desværre en del snyderi mht kvoterne,da folk ikke inrapporterer alle fangne laks og fanger dem i andres navne,det kan ikke undgåes.

Men jeg håber da det vender og ikke er for sent at redde vildlaksen,og det bliver spændende at f'ølge det over 300 meter brede notgarn de spænder over Namsen når sæsonnen slutter, for at sortere rømt laks fra.

MVH

Allan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat den regelen med at C&R teller som laks på kvote tror jeg blir vanskelig for dem å håndheve.

eksempel: hvis jeg får en liten laks tidlig på dagen og finner ut at denne var litt liten og litt for tidlig , kan jeg jo bare sette den ut igjen og fortsette fisket uten at noen noen gang får vite det. den regelen tror jeg blir litt for enkel å gå rundt.

Håper jo folk vil følge den , men den er syltynn tror jeg.

ellers synes jeg reglene høres bra ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du Mao som skal kjøpe døgnkort i år kan godt være registrert med 2 lakser f.eks. den 3/6 på børsen. Det spørs når fiskedøgnet ditt er det (kl.slett til kl.slett neste døgn). Men blir du ytterligere registrert med 1 laks i Gaula eller en annen elv, ja da er kommer du i svartboka og blir antageligvis skutt eller sendt til Sibir :)

ja jeg har sagt opp sessong kort, betale så mye å ikke få fiske mer en 10 dager det gidder jeg ikke :):):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig og fullstendig bak mål om dette skal gå igjennom spør du meg.

At C&R skal telle med på kvoten........

Det er Ola Dunk og nisselue og full pakke det!!!!!

Slå ihjel 10 storlakser i løpet av Juni, reis hjem med 90-120 kg laks, selg eller gi bort det du ikke greier å spise.

Dette kan du gjøre med ren samvittighet!

Slipp ut igjen 11 storlakser fordelt på den samme tidsperioden, og du blir lovbryter!

FY FLATE!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har sagt opp sessong kort, betale så mye å ikke få fiske mer en 10 dager det gidder jeg ikke :lol::):)

Ja det var nok dagens kvalmeste (10 dager, 10 laks) he-he.

Men det er nok mange som betaler det mangedobbelte, som ikke er i nærheten av 10 laks (med eller uten C&R)

:)

Det er nå opplevelsen av å bare være i elva som er det morsomste. Og å fiske innimellom, selvsagt.

Men blir disse reglene slik som jeg har hørt, så kan nok laksesesongen bli ganske kort ja, hvis man ikke er føre var og stopper opp fisket litt. For å ha noen fiskedager til gode senere utpå sommeren.

Det er nevnt flere ganger her på forumet at det skal bli vanskelig å følge opp disse reglene. Og at mange fiskere vil lure unna laks eller ikke rapportere. Men det får nå stå på egens samvittighet. Jeg synes ikke det er noe stas å få en laks som er fisket utover kvote eller på feil redskap. Det er en 0-opplevelse for meg personlig, da jeg vet med meg selv at den er fisket på juks. Enn hvis man tar rekordlaksen (18kg.) og den er fisket på juks. Kan skjemmes av mindre :o Blir liksom ikke riktig.

Det blir mindre markfiske i år ihvertfall, nå skal jeg kose meg i dagesvis med 1-håndsen (for å knuse andre medlemmer med lakserekord på 1-hånds 2008) :)

Sjansen for stoooor laks blir mye mindre hvis man bruker dette i juni når storlaksen evt. er der men ka gjør vel det. Har god tid til å ta 18-kilosen på 1-håndsen :lol::lol: Og det skal filmes !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var nok dagens kvalmeste (10 dager, 10 laks) he-he...0

..vel det. Har god tid til å ta 18-kilosen på 1-håndsen :);) Og det skal filmes !

Er det greit å ta 10 på 18kg..eller må en også ta noen små? :)

Jeg tror snittfisken i Gaula blir relativt tung i 2008 ;)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å ta 10 på 18kg..eller må en også ta noen små? :blush:

Jeg tror snittfisken i Gaula blir relativt tung i 2008 :)

Da tror jeg nok du ikke blir så populær hos grunneier, som må utgiftsføre hvert kilo som blir tatt på valdet.

Eksempel: 10 laks med snitt på 8 kilo (ganske reelt for Gaula ihvertfall i juni) gir en utgift for grunneier på nesten 2500,- :blush:

Grunneier spør Sølvreven (med svartøya): -"Nå Silver, har det blitt noe fisk idag ?"

Silver: -"Nææh, itj nokka å snakk om, bare en liten tært".

Grunneier: -"Kor stor var den ? ".

Silver: -" Nææh, sånn rundt regna, ca. 14 kilo"

Grunneier: -"Forsvinn, æ vil itj sjå dæ mer"

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så du mener å ha hørt at Nidelva også kommer inn under geriljastyringen i Gaula m.m????

:blush: yiaks!

Da tar jeg tilbake mitt forrige innlegg :lol:

Det må jo innbefatte Nidelva også ut ifra det jeg har hørt. Alle elvene som renner ut i fjordsystemet (S-T).

Tatt 1 laks i Gaula, kan ikke fiske i Nidelva. Litt dumt at Nidelvfiskere da kan fiske 2-3 laks pr.døgn :blush:

Men det var slik jeg forstod det Rigor. Men ta dette med en liten klype salt enda.

Bli med på noen fjellturer i sommer kanskje ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt at Nidelvfiskere da kan fiske 2-3 laks pr.døgn :blush:

Neida, det er ikke dumt.:blush:

Bli med på noen fjellturer i sommer kanskje ? :lol:

Je, det gjør vi. Vi tar (tja) 5-6 stolakser i juni og så slapper vi av med fjellfiske etter diger ørret og røye.

Så tar vi resten av årskvoten i august , i tillegg til noen sjøørreter fra 4 kilo og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt dumt hvis en fisker har forhåndsbetalt (eller booket inn 7 døgn som ikke kan avbestilles) med både fiskekort og opphold, og tar 3 laks på de 3 første fiskedagene. Skal han/hun da betale fiskekort/opphold for de resterende dagene ?

Hm, kan bli svinaktig dyrt å ta 3 laks på 1,5kg. (hvis man fisker etter at storlaksen har gått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg nok du ikke blir så populær hos grunneier, som må utgiftsføre hvert kilo som blir tatt på valdet.

Eksempel: 10 laks med snitt på 8 kilo (ganske reelt for Gaula ihvertfall i juni) gir en utgift for grunneier på nesten 2500,- :blink:

Dette ble det vel ikke noe av, som nevnt i en annen tråd her inne: "Laksefiske. Hva er egentlig det viktigste?"

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble det vel ikke noe av, som nevnt i en annen tråd her inne.

Javel, jeg forstod ikke helt den

:blink:

Vil det si at notfiskerne ikke får ei krone lenger fra "elvene" ? Det var jo en ganske betydelig sum de hadde fått tidligere, gjennom grunneiere etc.

Ikke at jeg har noe imot det.

http://www.elvene.no/elv.asp?Elv=Gaula

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man anelse om at det står mye smålaks på elva, så kan man jo heller fiske over strekket med ei krokløs flue.

La det gå sport i det å få laksen til å ta rett og slett.

(Men det er vel da gigalaksen ser sitt snitt til å ta flua)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått endel reaksjoner fra fjern og nær. Blir nok endel fiskere som ikke kommer til sommeren.

Men som jeg sier: De som har reist langt og skal kose seg med fiske i 2-3 uker kan fremdeles ta 3 storlakser hver uke. Det kan i utg.punktet være mulighet til 9 storlakser det på 3 uker (og de fleste jeg kjenner fisker jo i juni).

Men det spørs om fiskepresset blir enda større nå i juni. Kanskje det ikke blir så interessant å fiske etter smålaksen utpå sommeren, særlig om det blir et dårlig smålaksår igjen ! Alt har jo sin pris, også i laksefiske. Samme hva man sier om opplevelsen.

Det jeg også lurer på om det blir noe fredning av hunnlaksen, akkurat det har jeg ingen info om.

Blir det fredning av denne i juni f.eks. er det bare å glemme å tenke på røykalaksen. Det er nesten bare hunnlaks vi tar i juni :blush: Mest sannsynlig vil nok ikke det skje, for da må nok også markfiske bli forbudt i juni (evt. juli). Tar de bort det også, ja da står vi igjen med bare fluefiskere og C&R.

De fleste kan jo bare drømme om å ta 9 lakser når de er her, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de reagerer sånn !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kan ikke stoppe mark fiske mener jeg får da favoritiserer de fluefiskere et er feil,

det er faktisk mange som ikke fisker med flue, å hva skal da de gjøre,

ellers så må nok vi vente å se hva som hender, hvis alt som er sagt blir satt i kraft,

så er det bar å følge det. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.