Gå til innhold
Fiskersiden

Regler for elvefiske 2008


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Ok, takk for opplysningen....fortsatt en noe "uformell" praksis mht tildeling mao. Siste gang jeg kjøpte sesongkort for fiske av laks var i forrige århundre, og da var praksisen at jeg skofta skolen, satte meg på bussen til byen og stilte meg i en milelang kø (først til mølla) foran en av byens sportsforretninger sammen med den harde kjerne og fikk mitt etterlengtede sesongkort i Nidelva. Moder'n gikk (som vanlig) opp i fistel når hun oppdaga at jeg hadde droppet skolen den dagen for å sikre meg årets fiskekort, mens fatter'n knegget godt bak avisa si borte i godstolen. :)

Du har nok helt rett i at det blir utopi å tro at det blir noe billigere kort i år, men det blir kanskje generelt en vridning mot mer ukeskort/døgnkort med mer "gjennomtrekk" i elvene i området ?

Är det i dag de nya reglerna för Gaula skulle slås fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gaula fiskeforvaltning mener 10 laks i året er nok. Dette kan jeg forsåvidt være enig i. Det som er mer bekymringsfullt, er at det ikke er satt noen ukeskvote. Så vidt jeg vet, er flere i forvaltningen grunneiere som leier ut valdene på ukebasis og skifter fiskere hver uke. Hos disse kan hver fisker på valdet ta en laks per dag, til sammen sju på en uke. Uka etter er det nytt mannskap og nye sju lakser per fisker. I praksis betyr dette at disse valdene vil beskatte laksestammen meget hardt i løpet av en sesong. Fastboende sesongkortfiskere derimot, kan med en årskvote på 10 laks ta i snitt noe under en laks pr uke i løpet av sesongen.

Det ville nok vært bedre for en truet laksestamme at fisket ble stoppet 15 august samtidig som en sesongkvote på de vald som er hardest beskattet ble innført. I Surna har de i kommende sesong vedtatt følgende kvoter: 1 pr døgn – 2 pr uke – 5 pr sesong. Dette er forvalting som fokuserer på laksestammen og ikke på profitten til grunneierne. For å få en fornuftig forvaltning, tror jeg nok DN og Fylkesmannen må på banen. Å sette bukken til å passe havresekken fører sjelden til noe godt!

Når det gjelder innføring av C&R (catch & release) har forvaltingen tatt seg til rette ut over Miljøverndepartement og Mattilsyn. I 2007 ble det innført fang og slipp i Namsen. Miljøverndepartementet besluttet i februar 2008 at fang og slipp fortsatt skal være forbudt i Norge i hvert fall et år frem i tid, og derfor ikke kan benyttes i Namsenvassdraget fra sommeren. I følge Miljøverndepartementet er det hensynet til dyrevelferden for fisken som har vært det avgjørende hensynet. Dødeligheten ved fang og slipp kan variere mye med faktorer som fiskemetode, vanntemperatur og tidspunkt på sesongen, og kan i verste fall være høy. Metoden stiller derfor store krav både til fiskeutøvelsen og til behandlingen av fanget fisk. Hvordan kan da forvaltningen i Gaula tillate C&R eller "fang og slipp"?

Videre har forvaltningen i Gaula uttalt: "det vil i løpet av laksesesongen avholdes evalueringsmøte for å se om man når elvas gytebestandsmål". Hvordan løser man dette da samme fisk kan fanges gjentatte ganger? Blir ikke statistikken veldig misvisende?

Det er forskjell på økologi og økonomi.

Fiskeregler for Gaula med sidevassdrag 2008-2012:

http://www.gaula.no/Visnyhet.asp?Id=155

Hvor mye laks tas på not årlig i Trondheimsfjorden (et normal år, uten begrensninger/oppkjøp)?

Hvor mye laks tas samlet i elvene i tilsvarende år?

Eller sagt på annen måte: Hvor stor andel av laksen som blir tatt i trondheimsregionen, blir tatt med not?

Du finner litt info her:

http://www.ssb.no/emner/10/05/sjofiske/

http://www.ssb.no/emner/10/05/elvefiske/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge en sesongkvote i Surna på 5 laks er mye mere liberalt enn en sesongkvote i Gaula på 10 laks !

Bare se på fangstrapportene fra Surna det, og sammelign. Må jo se på de siste års fangster tross alt for å få et sammeligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.