Gå til innhold
Fiskersiden

Skal ha en ny snelle, men hvilken ?


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Som nevnt i en annen tråd, så ble jeg pålurt (lettlurt) en Shimano Antares 6-12lbs stang, som jeg skal bruke til lett havfiske (ned til max 100m) etter morsomme ting som flatfisk, hyse, hvitting osv.. Så jeg trenger en snelle til denne. Jeg har fra før en Shimano Torium 20 som står på en Fenwick 12-30. Er veldig fornøyd med den, så jeg vurderer en Torium 16. Andre som er oppe til vurdering er Shimano Tekota 600/600LC.. Men hva er de andre alternativene i samme prisklasse ?? Avet ? Daiwa ?

Havengel ? Kom igjen !

Edit:

400311700758.jpg

Ooooohh.. denne appelerte til prylbögen i meg - men hva er tilsvarenden størrelse i lbs eller Abu sine 7000/10000 ?

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har prøvd ei Avetsnelle en gang. Fin gange på de. Tror de finnes i alle størrelser, helt ned til ambisstørrelse..

Og du kan få de med ganske høy utveksling, 6:1, hvis det er intressant.

Og fargen er det jo ingenting å si på :mellow:

Eneste drawback er evt. service. Vet ikke om noen i Norge fikser sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa Saltist bør jo også kunne gjøre jobben Thor.

Ellers har Avet mye flotte sneller. er det SX du har linka til der eller? SX er ca like stor som en 6500, og bør passe utmerket på den stanga da.

Har selv en Daiwa Kenzaki 6-12lb som skal bli sammen med en Saltist 20.

Ellers fungere Quantum Cabo CNW20PTS helt utmerket, dog er kanskje ikke den lekreste å se til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levelwind isn't aproblem - the Torium is also without, strictly metal too..

PS: den Avet'en fåes også i blått :mellow:

Edit :

Saltist har jeg spana ut - men den minste Saltisten er str 20, og det er vel litt stort? Saltiga 15 derimot.. bittelitt dyr bare :wacko:

Det er Avet SX ja, snakker vi da om 6500 som i Abu 6500 - det føler jeg er for lite.. Vil ha noe som tilsvarer en Torium 16 - og det er vel størrelsesmessig nærmere Abu 10000 i størrelse, selv om kapasiteten er annerledes

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwas snelleserie som tilsvarer Torium er Saltist - synes personlig de er lekrere enn Shimano, og jeg har selv en slik i størrelse 30 jeg er veldig fornøyd med... En Saltist 30 tilsvarer vel en Torium 16 :) Masse detaljinfo her: Daiwa Saltist

EDIT: Sjekket størrelse nå, og ifølge spec-en tar faktisk en Torium 16 MER enn en Saltist 30 - så det burde ikke være noe problem at den blir for stor. Min Saltist 30 blir brukt ned til 100m+ og egner seg neppe til dypere fiske enn det. Og en Saltist 20 er faktisk veldig liten... (men sikkert stor nok til ditt bruk)

Endret av kjs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg spana ut litt ang størrelser

Daiwa Saltist 20 - 16oz - 20/210yds - 6.1:1

Shimano Torium 16 - 22.4oz - 20/320yds - 6.1:1

Avet SX - 14.8oz - 20/200yds - 5.3:1

Så Avet SX og Saltist 20 er ganske like i størrelse..

Mener de har Saltist'en på Baardsen, får ta en tur pg spane på den der.. _- har en følelse av at balansemessig så blir Saltist 20 og Avet SX for små, så jeg tror det er Torium 16 og Saltist 30 det står mellom just nu.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avet er definitivt toppklasse!! Vi testet en del sneller for "Fiske for Alle" i Romsdalen i fjor, og vil nok si at aveten er et strå hvassere enn torium og saltist. Er noe mindre enn en ambiss 7000 i størrelse, men er vel noe lettere.Aveten virket utrolig solid og "tight", har høy utveksling( var vel 6,1 :1 på testsnella,) meget godt grep, og kule farger i tillegg, hva mer kan du forlange? Kommer nok til å anskaffe en avet mxl 6,1, de går vel for rundt 220USD på Ebay.

Saltist fra Daiwa bør du også sjekke ut, har brukt en i snart to år, og er meget fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg spana ut litt ang størrelser

Daiwa Saltist 20 - 16oz - 20/210yds - 6.1:1

Shimano Torium 16 - 22.4oz - 20/320yds - 6.1:1

Avet SX - 14.8oz - 20/200yds - 5.3:1

Så Avet SX og Saltist 20 er ganske like i størrelse..

Mener de har Saltist'en på Baardsen, får ta en tur pg spane på den der.. _- har en følelse av at balansemessig så blir Saltist 20 og Avet SX for små, så jeg tror det er Torium 16 og Saltist 30 det står mellom just nu.

Koste lite med torimen för ett par veckor sedan när jag var nere i malaysia. Säkert knall, men är ganska tung och kändes lite klumpig. Men är du keen på en kan jag säkert få loss en väldigt billigt nästa gång jag skall ner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går for Avet ville jeg ha kikket på Black Magics utgaver (som selges som Black Magic-sneller i New Zealand/Australia): Black Magic BSX

Finnes både som BMX og BSX, en slik ble NESTEN ble med hjem fra New Zealand da jeg var der i vinter, synes de var dødslekre i svart lakk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, tänkte på torsa jag, inte torium... och den får du inte för några 880..

Hehe... Nei, den går for bittelitt mer enn det... Men er vel ikke noen veldig aktuell snelle for denne stanga, da den veier drøye 800 gram. Men fin, det er den!

Torsa-20-1.jpg

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Nei, den går for bittelitt mer enn det... Men er vel ikke noen veldig aktuell snelle for denne stanga, da den veier drøye 800 gram. Men fin, det er den!

Mvh Oz

Ja, som jag sa, den är både tung och klumpig. Men vilken broms.... :) (eller bromsar får man väl säga...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsa!

Changeable drag cams too... proper light line reel! way prettier than that purple thing as well.

But it weighs about 30oz... Way to heayv for Thor. Too heavy for his little rod as well. And for the Antares :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, but do I need it for fishing dabs ?? At it's a bit pricey too..

Dabs no... halibut light line record yes.

I thought you were getting a light setup for the challenge.

Imagine... Conger on 8lb bs line.

But it weighs about 30oz... Way to heayv for Thor. Too heavy for his little rod as well. And for the Antares :)

Mvh Oz

Could always hold it in his hands :angry2:

The weight of the reel is inverse to the energy saved by clever japanese drag workings tiring out heavy fish... which is lucky as it doesn't have any harness attachments.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske priser fra Seeberg er fullstendig uaktuelt :) Tipper det blir omtrent en 3-4 gang fra hva jeg får dem på eBay for.

Som jeg har sagt før : jeg handler lokalt så ofte jeg kan, men når differansen i pris er 100-300% , så dropper jeg det.

EDIT :

og Havengel, få fingen ut - du har snart brukt en time på det innlegget nå :angry2:

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte Avet ei stund eg og, men etter ein del lesing i forum rundt om kring slo eg det frå meg. Var bremsetrøbbel det var snakk om, for det første for svak brems til pilking. Og det vanlige trøbbelet med at sveiva vert tyngre når ein dreg til bremsen. Kor mykje ein skal legga vekt på dette til lettare fiske får ein vurdere sjølv. Ikkje har eg prøvd snellene heller, så eg veit ikkje om det stemmer for dei lettare modellane.

Saltist har eg faktisk ikkje funne noko negativt med, og Caboen (Quantum Cabo 20 CNW) er ei herleg snelle med mykje sveivkraft til trass for at den har høg utveksling. Har to og skal ha ei til.

Kva gav du for Torsaen i Malaysia, Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.