Jump to content
Fiskersiden

Bytte av harddisk til større på laptopen

Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

Jeg står i ferd med å få en litt for liten harddisk på laptopen og skal kjøpte en større.

I den siste tiden har jeg måttet kjøre recovery på maskinen min og jeg har derfor liten lyst til å legge alt inn på nytt - er det noen enkel mulighet å kopiere alt fra min gamle disk til ny en?

Hva med en nettverksdisk (NAS)? Antar du har en trådløs ruter eller noe? Isfåall kan nettverksdisken stå ved siden av ruteren og kobles til med en nettverkskabel. Så aksesserer du nettverksdisken trådløst, bare mapper opp disken som en logisk stasjon. Er jo fortsatt en slags løskomponent, men kanskje mer ryddig da du slipper å koble den rett til PC'en. Er det flere PC'er i huset kan jo disse dele nettverksdisken. Det finnes også NAS kabinetter hvor du kan putte inn en eller flere SATA harddisker, og som du i tillegg kan koble eksterne disker til via USB.

Jeg hadde samme problem som deg, bærbar PC med (etterhvert) for liten disk. Løsningen for meg ble et NAS kabinett med to SATA disker. Dette står ved siden av rutern inne i boden. Det fungerer sålangt veldig fint!

(Dette var vel heller ikke svar på det opprinnelige spørsmålet :))

Søk på dinside.no så får du en detaljert beskrivelse på hvordan du gjør det, hvilken software du kan bruke osv.

Sånn fra husken så kjøper du et kabinett for ekstern HD + ny HD. Så speiler du den gamle HDen til den nye disken, som står i det eksterne kabinettet. Og så bytter du HD til slutt, og vips så har du også en ekstern HD. (Bestående av din gamle disk + det nye kabinettet).

Kabinetter for ekstern HD koster "ingenting". Har ikke sjekka, men hvis du får et kabinett med nettverksinngang og USB, så hadde jeg valgt det. NAS er helt klart en bedre løsning enn ekstern HD, særlig hvis nettverket har flere brukere.

Alt etter hvor router og NAS kan plasseres så er det greit å være obs på støy fra NASen. Om du skal streame media (film og lyd) over nettverket, fra NASen så på den være PnPup (husker vel neppe bokstavene riktig her ;-)) kompatibel. Da kan enhver media-avspiller/link (mobil med wifi, wifi radioer osv) streame direkte fra NASen. Dvs at du kan spille av filmer osv uten å ha på en PC.

Veldig kjekt å feks ha mulighet til å spille av alle MP3 samlinga via en wifi kjøkkenradio, eller en medialink kobla til stereoen, eller TVen.

------------------

Ved riktig valg av HD til den bærbare vil du antagelig få en raskere maskin, kanskje tilogmed mer støysvak.

Jeg takker for veldig gode innspill og må tydeligvis tenke bedre igjennom bruk, og nåværende og framtidig behov skjønner jeg.

Angående "fikling" er det ikke bare å skru den nye harddisen inn etter plugging da - så skal den virke?

Hvis alt er normalt vil BIOS finne disken selv, og da er det tut og kjør, men du må sjekke et par greier først. Feks hvor stor HD maskinen din støtter (kan hende du må ta en BIOS oppgradering, men kanskje ikke ;-)), hvor mye strøm den nye HDen bruker ifht hva maskinen kan gi osv.

Du må speile den gamle disken først. Evt. vurdere å legge inn operativsystemet på nytt, særlig hvis det har "vokst" mye. Og bruker du noe windows greier nå, så blir det mer futt hvis du går over til en Ubuntu variant som passer din bruk og maskin.

Og når du først har skrujernet klart så hiv inn så mye minne maskina kan ta, det er ekstremt billig for tiden.

Da skal du se det blir fart på sakene :-)

Kan anbefale ubuntu jeg også, fungerer brillefint - gratis er det også :)

Kjøp deg ekstern harddisk, du får 500 gig til rundt tusenlappen og da har du nesten plass til det du måtte klare og stappe innpå + at det er mye tryggere for bilder og filer du er redd for!

Kjøp deg ekstern harddisk, du får 500 gig til rundt tusenlappen og da har du nesten plass til det du måtte klare og stappe innpå + at det er mye tryggere for bilder og filer du er redd for!

Hvis han skal speile gammel disk så må han kjøpe kabinett og disk separat. Alt som trengs fåes til grei pris på feks komplett.no

Og det er ganske mye mer sexy med en "liten" ekstern HD, som går på strøm fra USB kabelen, enn de svære digre, klumpete greiene man får kjøpt ved kassa på OBS. (Og overalt ellers). Om jeg skulle han en slik disk så må det være i form av en NAS, slik at den kan stues bort.

Edited by Pingvin

Det sitter en 2 1/2 tommers 60 Gb Hitatchi Ata der fra før og den jeg har titta på tidligere i dag er en 2 1/2 tommers 160 Gb Hitatchi Ata, som koster 800-ett eller annet. Så dyr er den jo definitivt ikke.

Maskinen den skal inn på er en Asus A6R og jeg ringte service på Ødegaard som opplyste om at bare det var en ATA-disk skulle det gå greit å bytte.

Det sitter en 2 1/2 tommers 60 Gb Hitatchi Ata der fra før og den jeg har titta på tidligere i dag er en 2 1/2 tommers 160 Gb Hitatchi Ata, som koster 800-ett eller annet. Så dyr er den jo definitivt ikke.

Så kjøper du et ekstern kabinett til den gamle disken, feks:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339051

Som koster 295,- og driver disken via strømmen i USB porten. Da har du en liten og "snesen" ekstern disk til backup og bilder.

Ny og større harddisk installert og maskinen oppe og går igjen.

Fant ikke noe fullgod måte å clone over disken, fordi problemet ble at gratisversjonen av valgte cloneprogram ikke ville kopiere til Usbtilkoblet eksterndisk. Så da ble det nok en recovery og innleggelse av programmer og filer.

Takk for all hjelp!

Husk å formaterere disken din til ntsc om du skal håndtere store enkeltfiler.... fat32 sliter med enkeltfiler større enn 4GB, noe som er et problem ved håndtering av f.eks imagefiler til DVD osv...