Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er best å mate med på isen?


Jøran Nilsen
 Share

Recommended Posts

har testet noe lignende tidligere kjøpt i sportsfiskeforetning.

vi pilket da i et større vann i femundsmarka. Vi foret to ulike brukbare plasser i vannet, det ene med kjuke/kasein og det andre med forblanding vi blanda med vann og lagde baller av. Lokket fisk til begge plassene, men både så og fikk vesentlig mer der vi foret med kjuke/kasein. Kan jo være tilfeldig...røya vandrer jo mye, men vi pilket der i en uke og forskjellen var påfallende. En annen ulempe med forballene vi benyttet var at de inneholdt fargestoffer, slik at vi etter å ha lagd en ball var full av rødfarge på hender++,ikke var den så lett å få bort heller....grisete!...ble ikke seenes pent ut på isen etter dette heller.

De to siste dagene foret vi så med kjuke/kasein der vi tidliger hadde brukt forballer, noe som rask resulterte i mer fisk. Kjuke/Kasein blir også liggende lenger uten å bli borte(helt oppløst), og lyser opp på bunnen så man lettere ser fisken.

Nå vet jeg jo ikke om disse produktene er tilsvarende de jeg testet, men de ligner og ser ut til å være samme prinsipp.

Noen som har testet de på isen etter røye/ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse 16

disse forene til avkroken, er det slikt for man må blande ut med vann og forme til baller?

Syns forresten disse forene virker interessante!

Fôret blandes med vann til du får en kosistens som er "tørr" men likevel gjennomfuktet. Deretter knar du fôret til små baller (klementinstor) og slipper ned i hullet.

Det erogså fullt mulig å tilsette flere lokkemidler i fôret.

Ting som kan brukes er f.eks: markekstrakt, oppmalt pellets, malte reker, fiskeoljer eller Casein.

En del av fôret inneholder fargestoff, da det antas at fargen i seg selv kan være lokkende. Dette er ikke skadlig, kan vaskes bort og er ikke til sjenanse dersom du slipper fôrballene ned i hullet i stedet for på isen[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Kjuke fåes nå kjøpt på villmarksbutikken på Jessheim, Gero www.gero.no og www.abru.no !

Testet i helga med svært godt resultat.

Har også brukt mye kjuke i tidligere år, ogsa da med gode resultater. Med Kjuke er det lett og lokke til seg røyestimen, og det tar slett ikke så lang tid heller. Å få fisken til å bite er ofte en større utfordring.De to største jeg tok nå (600g+), fikk jeg faktisk (etter å prøvd og feilet med alt jeg hadde av agn og pilkeutstyr) tilslutt lurt på krok og en Kjukeklump fiskene dødt på bunnen.Ser ut som man med fordel kan fiske med det man forer med også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips når det gjelder ørretrøye er å mate hullet med kokt rogn 2-4 dager før du skal fiske.

Mater du med rogn trekker du fisk til, samtidig som du gjør det lettere å se bunnen.

Som agn bruker jeg maggot eller seilaks(lakserstatning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.