Gå til innhold
Fiskersiden

Gotlands båt projekt nr3.


Gotland
 Share

Recommended Posts

Ja nå begynner ting og falle på plass. Er så og si ferdig med det elektriske og har laga nytt instrumentpanel der jeg har fellt in mesteparten av skjermer og instrument. Laget ny styrhusmast og montert alle antenner og lanterner ,lyskaster,dekkslys,lys i maskin, Kjøleskap,varmtvannstank ,pentrypumpe,slanger,blandebatteri,lensepumper,spylepump,allt av kabel er skiftet ut ,nytt bryterpanel,nye hovedbrytere,landstrømskap, all belysning inne i båten , ny toalett. Sittegruppa med ett lite bord er på plass ,ny skipperstol.

Nye rattpumper inne og ute med nye slanger. Nye kontrollspaker inne og ute. Håller på og lager utvendig styreposition idag og blir vel ferdig i morra og da er det modifisering av rekkan og gelænder som står for tur.

Neste uke blir det verkstedbesøk for og lage mesanmast og diverse luker og ny styrhus dør. Noen skroggjenomføringer ska skiftes og nye svingera ska monteres..............puhh og da er jeg nesten ferdig men bare nesten for eier du ein båt så blir du aldrig ferdig. :lol:

Ska legge ut noen bilder etterhvert men det blir ikke prioritert akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg ankrer ikke bestandig. Bruker sluregir og mesansegel på grundere vatten ned till 250m.

Hvis det blir dypere så vill jeg ha veldig rolige forhold hvis vi ikke ankrer.

Når vi fisker skate og håkjerring ankrer vi alltid uansett dyp. Dypeste så langt er 608m.

Har brukt begge deler men foretrekker kraftblokk for du sparer masse tid på dypet. På gamle båten så brukte jeg ein banklinekveiler med ein trekkraft på 800kg og med 50 cm skive så hiver du ganske raskt. Tok vel ca 15min og hale 1000m tau :D så det blir vel ein lignende ombord i denne båten også. Gutta har blivit så late i det siste ;)

Trustar er ett fint hjelpemiddel ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å planlegger litt oppankringsmuligheter selv.

Har Nå en treg sak som er til sportsfiske bruk. Skal få rigget den med en avtagbar vinsj på en eller annen måte. Det går jo å kjøre lina opp men latheten lenge leve.

Skal prøve på å få lagd til en trommel i fiskekommen så ankerlina kan kjøres pent opp.

Var en tur ute på søndag i tålig god vind. Lå så fint med hekken mot vinden med sluregiret. Ga en liten en med baugtrøsteren av og til for å rette litt. Det funker helt fint det ja.

Endret av Sako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp trommeln og kjør den rett i romet ikke kveil den pent bare spre det så jevnt som mulig og tramp det ned med jevne mellomrom. Så kan du bare kjøre ut tauget rett ur romet når du ankrer ordne deg med ei lensepump hvis du ikke har det for det blir med mye vann med tauet. Rapphydema har små fine kraftblock/garnruller ganske dyre ny men ser dem av og till på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd dem men hvis dem har ei trekkraft på ca 200kg så burde det vel gå greit. Men undersøk hvor stor batteripakke og dynamo du trenger for og kjøre kontinuerlig med høybelastning over lenger tid.

I verste fall går det jo og kjøre opp tauet med blåse og bruke halaren for og dra det in men da forsvinner jo en del av fordelen med ein halar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MS Gotland,

Artig båt og kjekt med prosjekt.

Lurer på om hvorden denne skal klasses i forhold til det nye forskrift på begrenset passasjersertifikat. Blir det begrenset passasjersertifikat for liten kystfart for skuten din eller hvordan blir det?

Jeg ser at de (i hvert fall i utgaven som låg på høring nettop) har forandret reglene nok så kraftig og det innbærer at båter Farts område 4-liten kystfart skal har "rattmerket" navigasjonsutstyr (Svin dyrt), Navtext skal på plass, Nøpeilersender og SART i tillegg til det vanlig 2x VHF osv.

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MS Gotland,

Artig båt og kjekt med prosjekt.

Lurer på om hvorden denne skal klasses i forhold til det nye forskrift på begrenset passasjersertifikat. Blir det begrenset passasjersertifikat for liten kystfart for skuten din eller hvordan blir det?

Jeg ser at de (i hvert fall i utgaven som låg på høring nettop) har forandret reglene nok så kraftig og det innbærer at båter Farts område 4-liten kystfart skal har "rattmerket" navigasjonsutstyr (Svin dyrt), Navtext skal på plass, Nøpeilersender og SART i tillegg til det vanlig 2x VHF osv.

Kevin

Har det vært nye høringer i år også ? Er du så vennlig og finner evt. linken til denne ? Om alt går igjennom er det ikke engang tillat å ha med seg venner på tur om disse er med på å dekke båtkost. Lovlige havfiskekonkurranser blir det over og ut også de fleste steder i Norge om båtene som bennyttes ikke er sertifiserte.

Man kan leie ut båter til turister som aldri har sett havet før og uten noe form for regulativer. Er man selv som guide om bord trer alle reglene relatert til passasjer frakt med en gang. Forstå de som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke helt om de nye reglerne har trett i kraft men jeg skall søke for fartsområde 4 ja.

GPS-Kompassen er "rattmerket" så det burde vare greit. Nødpeilsender har jeg. 2 Vhf har jeg aldrig haft under de 8 år jeg har holdtpå. Du er sikker på att du ikke blander begrensetpassasjerbefordring med ett rent passasjercertifikat for her er det stor forskjell?

Ikke glem att mye av det elektroniske utstyre du nevner går an og kjøpe brukt på flere plasser som driver med skipsophogging.

Men det virker som reglan varierer en del lokalt både vad det gjelder fartsområde og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke helt om de nye reglerne har trett i kraft men jeg skall søke for fartsområde 4 ja.

GPS-Kompassen er "rattmerket" så det burde vare greit. Nødpeilsender har jeg. 2 Vhf har jeg aldrig haft under de 8 år jeg har holdtpå. Du er sikker på att du ikke blander begrensetpassasjerbefordring med ett rent passasjercertifikat for her er det stor forskjell?

Ikke glem att mye av det elektroniske utstyre du nevner går an og kjøpe brukt på flere plasser som driver med skipsophogging.

Men det virker som reglan varierer en del lokalt både vad det gjelder fartsområde og utstyr.

Hei Gotland,

Nei, jeg blander ikke. Regelverk skal sentraliseres også, DVS ingen lokal forhandlinger... Fartsområde skal gjelder for heile landet (DVS søke du om fire for Frøya kan du går fire heile NOrge).

Jeg tror at du skal ta deg et telefon til Magnar Selnes eller Atle Grønli i SFDir fordi hvis det forslag som gikk på høringen (for andre gang) ble ikke forandret på følgende punkt (og jeg tror ikke de ble det nemlig), er det mer El. utstyr en du nevne som skal til for et NYTT begrenset passasjersertifikat under det nye regelverket. Jeg snakke/blande ikke om/med en vanlig passasjer sertifikat. Det er store forandringer fra det gamle regelverket du har kjent/drevet under tidligere.

Du skal har ALT navigasjonsutstyr rattmerket. Dette er jo den skipsutstyrforskriften som er langt dyrere enn vanlig CE merket/godkjent utstyr som man kune tidligere bruke.

For fartsområder fire skal det være (nå lese jeg direkte fra høringsutkast som hadde frist 8 feb. 08) (Har bare papir utgave og EL. utgave er nå fjernet fra nettet):

VHF (DSC)

EPIRB (Fri flyt)

SART

Håndholt VHF

(I forrige mailen blandet jeg med liten kystfart der navtex og en manual EPIRB (i tillegg til fri flyt) påkraves i tillegg).

Likevel, dersom VHFen og de andre tingene ikke er rattmerket koster deg en del å oppgradere. Du skal også har godkjnet elektrikker til å utstede EL. bevis også.

Jeg er redd for noe annet som kan være mye verre for deg med den nye båten din. De legger opp til at båter skal være CE merket for å bli godkjent konstruksjonsmessig (eller DNV godkjent). Dersom fartøyet ditt (Lochin 33) er klasset allerede i Norge som passasjer eller med fartøyinstruks (Sverige, UK osv holder ikke), anses det å oppfylle kravene til konstruksjonsstandard (DVS trenger ikke CE merket), men dersom den ikke er det, og den ikke er CE merket heller, kan du få deg en skikkelig overaskelse. Atle Grønli kan har noe å si om dette og du burde snakke med vedkommende (eller Selnes - begge veldig behjelpelig). Det er veldig sant det du sier om lokal forskjel på hvordan man tolke dette regelverket (før i tiden), men det skal det være slutt på i følge de som har har snakket med.

Jeg har nemlig brukt minst 50timer på telefonen med i hvertfall fem forskellige i SFDir i perioden Okt-Feb 08. Jeg hadde et stort båt-prosjekt på gang som jeg har lagt inn til sammen 1000+ timer på i siste året men det ble ikke noe av dessverre (PGA andre ting). Det er hvorfor jeg kan regelverket like godt som de som skrev det også. PGA prosjketet mitt gikk i stykke sient Feb. har jeg ikke fullt opp det alle siste "utviklingen", men det forskrift høring utkast som jeg såg skulle trå i kraft 01.03.2008 (men jeg finne den ikke).

Som sagt, en CE merket båt skal liksom være konstruksjonsstandarden og jeg kan ikke tenke med en lochin 33ft fra 1979 er det. Samtidig, er den under 10.66m (?) slik at det er ikke mulig å få et fartøetinstruks på den som du hadde kanskje på den forrige skuten din som var også brukt til fiskeri. Hvis ikke de har gjort noe med akkurat det punkt (jeg klaget MYE over det), kan du få deg et smell angående CE merking (du trenger category :).

Som sagt, jeg har vært i en svært lang, ekstremt kjedelig og vanvittig detaljert dialog med SFDir i siste 6 måneder og i hvert fall den siste utgave av forslag til regelverket (som skulle egentlig blir den siste utkast) er overnevt "problemer" tilstede. Hvordan den ble til slutt vet jeg ikke.

Jeg tror du burde ta kontakt med de.

Tja, det var en del posotivt ting i det nyeregelverket som økt fart (knop) tillatelse og mulighet for under 15m båter til å gå liten kystfart dersom utstyr var på plass. Dette kan være av interesse for deg.

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.