Gå til innhold
Fiskersiden

Lei av å grave mark?


Ictys
 Share

Recommended Posts

Ok, jeg tar ikke ansvar for avlivete folk, brann eller bikjer/unger.

Jeg fikk dette tipset for ei stund siden - det funker som bare rakker'n. Kanskje jeg skulle skrevet en artikkel om det?

Vel jeg har altså to armeringsjern på ca 70 cm hver, en vanlig ledning med kontakt tatt fra en kassert lampe og en vanlig skøyteledning.

Først så tar jeg lampeledningen river av isolasjon slik at de to ledningene i midten kommer frem. Disse festes en til hvert armeringsjern. Disse settes så ned på plassen du vil ha marken opp på, ca en meter imellom. Så setter du i kontakten i skøyteledningen.

Etter 3-4 min så kommer marken kravlende opp av jorden. Spesielt duggmark i plenen er fin å fiske på denne måten, du slipper å grave opp marken.

NB hvis du stikker fingrene ned i jorden så kan du merke litt strøm, eller hvis du ikke har sko på deg(dust). Ha på deg støvler og vent til marken er kommet så langt opp at du lett kan ta tak i den.

Dette er litt dyreplageri vil noen hevde, men på den andre siden så avliver du ikke marken, du bare tilfører den ett visst ubehag - veldig ubehag etter farta opp av marka. Du finner ikke mark bare mellom jernene men i en runding rundt.

Er det veldig vått, klissvått, så ville jeg ikke gjort dette. Da ville jeg heller satt meg i badekaret tappet i vann og satt på strømmen.

OK: Advarsel - ikke gjør dette om du er det minste usikker på hvordan det gjøres. Straks det blir litt tørrere bak huset og jeg trenger mark så kan jeg få opp noen. Jeg gravde 40-50 mark på 15 min i plenen i høst, null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper naboen også blir blid om du klarer slå ut jordfeilvern hos han og han er på ferie. Alternativt kan du jo etterpå spørre om å få noe av maggotten som dukker opp i fryseren hans etter et par tre uker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er brødrister i badekar-trikset du ofte ser på film sterkt oppskrytt. For det første leder ikke rent vann strøm. En del såpe i vannet gjør det riktignok ledende, men ettersom strømmen går korteste vei mellom to punkter vil du få overslag direkte mellom fasene internt i brødristeren evt til jord i brødristeren og dermed slår det påbudte jordfeilvernet for badet ut. (Ja, jordfeilbryter for bad med merkestrøm 30mA har vært påbudt lenge og har du det ikke vil jeg anbefale deg å få det på plass snarest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hva elektrikeren på plass ja :blush:

Jupp og her er det ikke å anbefale og ta for lett på det. DET KAN ENDE MED DØD.

over 30mA er dødelig (jada noen kan klare mer og andre mindre)

Og med en sikring på 10 -16 A kan en selv tenke seg.....

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :D

Men jeg tror jeg holder meg til "gammelmåten", iallefall til duggmarken.

En god duggmarkplass finnes ikke overalt, og sååå lange kabler tør ikke jeg å ha med meg når jeg er på jakt. Og det blir nok et meget begrenset område man kan gå over. Her snakker vi flere mål :)

Men skal man på ørretfiske og ikke gidder å svette i varmen og plukke mark så er strøm et fint alternativ, håret rett ut og den deilige lukta av svidd kjøtt (menneskekjøtt) :blush:

Forøvrig er brødrister i badekar-trikset du ofte ser på film sterkt oppskrytt. For det første leder ikke rent vann strøm. En del såpe i vannet gjør det riktignok ledende, men ettersom strømmen går korteste vei mellom to punkter vil du få overslag direkte mellom fasene internt i brødristeren evt til jord i brødristeren og dermed slår det påbudte jordfeilvernet for badet ut. (Ja, jordfeilbryter for bad med merkestrøm 30mA har vært påbudt lenge og har du det ikke vil jeg anbefale deg å få det på plass snarest)

Angående strøm, jeg fikk el-kontroll på huset (bygd i 1986) og måtte selvsagt bytte ut alle Biltema-fordelerne og bytte til faste stikk. Og dengang hadde vi ikke jordfeilbrytere på alle kurser, men det ble anbefalt byttet. Fikk byttet ut de gamle brytersikringene og etter noen dager ble vannet kaldt gett !

Det var jordfeil i bereder som ble oppdaget og bytte av bereder var et faktum. Ja det er kjekt med jordfeilbrytere ! Og elektrikerne tjener fett i dragsuget på disse kontrollørene

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :blush:

Angående strøm, jeg fikk el-kontroll på huset (bygd i 1986) og måtte selvsagt bytte ut alle Biltema-fordelerne og bytte til faste stikk. Og dengang hadde vi ikke jordfeilbrytere på alle kurser, men det ble anbefalt byttet. Fikk byttet ut de gamle brytersikringene og etter noen dager ble vannet kaldt gett !

Det var jordfeil i bereder som ble oppdaget og bytte av bereder var et faktum. Ja det er kjekt med jordfeilbrytere ! Og elektrikerne tjener fett i dragsuget på disse kontrollørene

:D

Men så slipper du og dine noe ubehagligheter.Ved berøring mellom fase feil og jord.

Den yrkesgruppen som var mest utsatt for sterk strømgjennomgang (død) var rørleggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, hvorfor gjør det lett...

Man trenger da ikke grave for å finne duggmark!! Bare å ta seg en tur på plenen etter mørkets frembrudd med lommelykt.

Her ser du duggmarken på vei opp av plenen etter mørkets frembrudd:

28935_s.jpg

Her har jeg lykkes i å fange den, og setter den pent ut igjen som den C&R-forkjemperen jeg er:

28936_s.jpg

Resultatet ble en 30-40 stk på en et kvarters kveldsjakt, alle satt ut igjen selvsagt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, hvorfor gjør det lett...

Man trenger da ikke grave for å finne duggmark!! Bare å ta seg en tur på plenen etter mørkets frembrudd med lommelykt.

Her ser du duggmarken på vei opp av plenen etter mørkets frembrudd:

28935_s.jpg

Her har jeg lykkes i å fange den, og setter den pent ut igjen som den C&R-forkjemperen jeg er:

28936_s.jpg

Resultatet ble en 30-40 stk på en et kvarters kveldsjakt, alle satt ut igjen selvsagt :D

:lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på bilbatteri, men jeg vet at de som har sveiseapparat bruker det :lol:

Duggmark er fin-fine saker, jeg har ett par fine plasser, men man skal være ganske kjapp for å få fatt på rakkerne. Da er det bedre med strøm da hopper de opp i bøtta.

Det med jordfeilbryter var jeg ikke klar over, det var interessant. Uansett så kan dette tipset være interessant for de som har små hager uten markplass. Da kan de bruke strøm i blomsterbedet osv. De små markene lar jeg ligge igjen, må jo ha noe reproduksjon. Ellers så hadde jeg i tre år en liten plass bak en garasje. Denne plassen var på 40x50 cm, her helte jeg ut melk og annen jord (blomsterpotter osv) Når jeg skulle på fisketur gravde jeg opp 30-40 mark og etter turen satte jeg de som var igjen ut igjen. Jeg hadde jevnt og trutt godt med mark der.

Nå har jeg større hage, jeg kan grave, men det er morro med strøm :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å la de største som dukker opp ligge i fred også. Her fra et forsøk i naboens hage i fjor:

frmwest1-707288.JPG

Pass forøvrig på at evt medhjelpere er litt mer handlekraftige enn denne karen:

http://www.dailymotion.com/video/xr9z2_electrical-joke_fun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, hvorfor gjør det lett...

Resultatet ble en 30-40 stk på en et kvarters kveldsjakt, alle satt ut igjen selvsagt :lol:

Gud hjelpe meg, send denne mannen på psykiatrisk !

C&R på duggmark ! Men jeg får trøste meg med at dette bare var babyduggmark.

The real one (largest in Europe) is in a town somewhere. Jada, jeg har sett duggmark fra Hedmarken, Sørlandet, Vestlandet (også Midt-Norge). Men markbamsene, de voksne, de finner man like ved....

How much ?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den smellen det blir av og kortslutte et bilbatteri vil du helst ikke se...Som et ekstra pluss har du litt ekkel syre.

Blir det kortslutting av å dytte + og - nedi jorda altså? Vet jo at + ikke skal borti "jord" da men nå mente jeg jorda på bakken. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det kortslutting av å dytte + og - nedi jorda altså? Vet jo at + ikke skal borti "jord" da men nå mente jeg jorda på bakken. B)

Nei, ikke om du får de i tilstrekkelig avstand fra hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg kjøpte et middel man blandet med vann,for så å helle det på plene. Etter 10min skulle marken komme krypende opp. Lukta litt eddik og piss :D Synes ikke det funka så bra, var som de fleste impulskjøp gjort på villmarksmessa... Å du selger ørepropper og løkkuttere, to for tre ja, de er teflonbelakte og med på kjøpe får du 10kg russisk skopuss...solgt til herren med bollekinn og sigar B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har mulighet til det er nok en god komposthaug det beste. Enkelte komposthauger som inneholder de riktige "ingrediensene" tiltrekker jo all mark i nærheten, og det yngles i stor stil. Og den er utømmelig.

Mye fin mark til ørret, smålaks etc. Liker ikke store komposthauger med løv/gressavfall, de blir så varme og sure at det er bare en spesiell type mark som trives der. Bland komposthaugen med fin jord og gi den litt luft, så slipper man å grave.

En god komposthaug er en liten gullgruve i seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har mulighet til det er nok en god komposthaug det beste. Enkelte komposthauger som inneholder de riktige "ingrediensene" tiltrekker jo all mark i nærheten, og det yngles i stor stil. Og den er utømmelig.

Mye fin mark til ørret, smålaks etc. Liker ikke store komposthauger med løv/gressavfall, de blir så varme og sure at det er bare en spesiell type mark som trives der. Bland komposthaugen med fin jord og gi den litt luft, så slipper man å grave.

En god komposthaug er en liten gullgruve i seg selv :)

Æsj, ja den sure komposten gir bare stinke-mark. De liker jeg ikke. Bland komposten godt og hell ut gamle melkeskvetter der (kalk) så blir komposten fin. Snu den hver gang du graver mark.

Men strøm er morro da. Jeg er ikke ekspert men trodde det skulle litt mer til før du døde av vanlig husstrøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.