Gå til innhold
Fiskersiden

"Møresilda 40 gram".


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Nei no e det bættre lenge siden jeg har skrevet en historie her.

Denne gangen skal det handle om Gaula, en liten bekk som renner nordover fra Ålen-fjellene til Trondheimsfjorden.

Slit dokk gjennom storyen, eller la vær.

”Møresilda 40gr” (grunneier) begynte å fiske med flue.

De som er grunneiere oppi elva er ikke av de aller ivrigste etter å fiske laks. De bor jo like ved elva,og sjarmen med å gå ned i elva og fiske er heller laber for de. Og de fleste driver gård og har mere enn nok med å slå gress, melke kyr og stelle med gårdsdriften. Sommeren er jo høytid for disse og de har ikke akkurat noen 8 timers arbeidsdag da, som de fleste andre.

På valdet ”mitt” er det flere grunneiere, men bare et par stykker er en sjelden gang nede ved elva og prøver noen sleng. Og han som jeg har mest kontakt med, på min side, treffer jeg sporadisk nede ved elvebredden utpå sommeren. Når elva har sunket endel og spesielt når smålaksen kommer i store stimer opp elva. Ja for de vet jo av fiskerne når det går mye laks på elva. Og da er det like greit å prøve 10 minutters fiske. Jeg kaller ham for ”Møresilda 40gram” for jeg tror ikke det har vært noe annet på lina de første 15 årene jeg kjente ham. Og disse grunneierene er ikke så nøye på det. Den eldgamle glassfiberstanga blir slengt en plass inne i et redskapshus om høsten når sesongen er over.

Og den kommer frem i dagslyset mellom en haug med rustne kjettinger og alskens skrot igjen utpå neste sommer engang. Og lina som var halvgammel ifjor, den får duge i år også. Sluken, var selvsagt en Møresild 40 grams, med en rusten og sløv treblekrok sprike i alle retninger ! Jeg prøvde å kjenne i lina hans ett år, og den morkne lina gikk selvsagt rett av uten nevneverdige krefter.

Men uansett, sånn ca. hvert 4-5 år blir nå lina byttet ut, og sjansen for å få inn laksen som evt. skulle bite på øker betraktelig igjen dette året :-)

Selve sluken i kobber (jernplata) er noe av det styggeste jeg har sett, totalt ugjenkjennelig med mange bunnkontakter. (Utrolig at snøret holdt)

Jeg har bemerket det mange ganger, det finnes andre sluker som han kunne få ”låne” og som kanskje fungerte bedre når elva ble mindre. Ja for den svææære jernplata forsvant ikke fra lina utpå sommeren når elva ble liten og klar heller. Og for smålaksen i juli, som betraktet dette ”skipsskroget” av en sluk, så ble det heller for voldsomt. Men han brydde seg ikke noe om det, han var ikke bitt av denne utstyrsbasillen. Han skulle bare fiske noen minutter han så fikk laks være laks. Ganske herlig egentlig å se hvor avslappet forhold enkelte har til laksefiske (enda), he-he.

Tross ”dårlige” odds så beit det på en god del laks hos ham. Han fisket jo bare på ”toppene” i elva, og møtte endel laks som sugde seg på den rustne treblekroken. De aller fleste smålaksene ble mistet, men kanskje 2-3 smålakser kom på middagsbordet alikevel etter en sesong.

Ofte kom han springende etter meg når jeg kom til elva på ettermiddagen.

-”Æ slo dæ”! Jeg hørte det av og til fra ham.

-”Slo du mæ” ? Måtte jo late som jeg hadde tapt noe, så jo triumfbuen lyse langt ute på åkeren !

-”Kor stor var den du fikk igår”, spurte han ?

-”2,3kg.”, sa jeg.

-”Ha,ha,ha,ha, da slo æ dæ” ! Han hadde fått en på 3 kg. etter at jeg dro, he-he.

-”Næh, kor synd, du e alldeles håpløs asså”, sa jeg. Gjett om han var fornøyd !

Men etterhvert fant han ut at denne svære sluken ikke fristet laksen ute i august. Han så hvor effektiv flua var, og etter utallige overtalelser skulle han jaggu prøve dette. For det så interessant ut ! Flue og dupp vel og merke. Han drog rett til Sport`n på Melhus og kjøpte seg ei ny haspelsnelle, og en eneste dupp. Og han fiklet på noen alldeles stygge ulldotter av noen fluer på den korte fortommen.

Ja han var en læning. Når han kom til elva slengte han sykkelen i åkeren og sprang ned den bratte skråningen. Av og til stod jeg der på godplassen og fisket med duppen, og han stilte seg rett foran meg og begynte å fiske.

-”Står æ i veien for dæ, kanskje” ? spurte han, he-he.

-”Eh, neida, men eh, skal du gå nedover eller vil du stå her” ?

-”Neida, bare gå du”, sa han alltid.

Var ikke noe bevegelig fiske her nei, tross at jeg fortalte ham at sjansen for å få laks var mye større hvis han fisket over et større område. Men neida, det var som å snakke til fjøskua det.

Det skjedde ikke noe særlig, og han holdt fullstendig på å miste trua på fluefisket. Til slutt ga jeg ham ett par av godtubene mine, noen gulltuber som jeg hadde suksess med på konjakkelva. For han var kommet over i et mere ydmykt stadium nå. Spørsmålene begynte å hagle, han ville lære litt mere om dette før han ga opp.

-”Kjør på med lang fortom”, sa jeg. Og bind dobbel slukknute på treblekroken, små kvasse Kamasan-kroker som jeg ga ham. Det eneste jeg ikke likte var den megasvære duppen hans, som plasket noe infernalsk hver gang den landet. Og i tillegg var den så gyselig fluoriserende oransje som det går an å bli ! Skremte jo likskiten av laksen de gangene elva var pessliten.

Elva var i disse dagene en het drøm, det var mye laks på elva i alle størrelser et godt stykke ute i august. Jeg pakket sammen og var på vei hjem, og grunneieren stod utenfor fjøset og skiftet snøre på snella etter utallige back-clash. Og monterte ivrig på en av tubene mine.

-”Ha det”, kauket han idet jeg akselererte innpå E-6. Det lyste i øyan på ham, dæven nå skulle han ta innersvingen på Sølvreven. Den beste perioden på døgnet gjenstod, nemlig kvelden og skumringen !

Utpå ettermiddagen dagen etter kom han springende ut av fjøset, virket som han ventet på meg. Var jo ganske vanlig at jeg dukket opp på denne tiden.

-”Har du flere tubefluer”, kauket han.

-”Herregud”, tenkte jeg, han han slitt bort godfluene mine nå ?

Jada, han hadde fått på flere lakser, en mellomlaks fikk han på land. Og han hadde slitt bort 2 skikkelige storlakser, de røyk rett av !Og der stod han igjen med null tuber. Og han påstod at den ene kunne være godt over 12-13 kilo. Akkurat det tok jeg med en klype salt, de var alltid endel større de laksene han alltid mistet :-) Men jeg var ikke i tvil om at det kunne være en stor og fin laks.

Egentlig var han er råtass til å kjøre laks når han fikk på en. Den skulle helst vippes inne ved de kvasse steinene ved muren så raskt som mulig. Og han trodde at storlaksen på flua kunne kjøres like steinhardt som han kjørte smålaksen på sluken. Så det måtte jo si pang. Min samling av gulltuber skrumpet sakte men sikkert inn disse dagene i august, men hva gjør man ikke når nøden er som størst. Mannen hadde fått fullstendig blod på tann, nå fikk gårdsdrift være gårdsdrift. Han tok fullstendig av, hver eneste dag var han å treffe nede på den faste steinen. Og det ble noen lakser etterhvert.

Det gikk ikke mange dagene, jeg stod ovenfor og fisket og til min store forbauselse fikk jeg se ham kaste duppen nesten i fangstbua på den andre siden av elva. Mye lenger enn det jeg maktet. Men nå var duppen riktignok et halvt grantre, komprimert til en liten ubåtlignende ”sak” :-)

Måtte nesten spionere litt jeg nå, uten at han merket det, he-he.

For akkurat på denne plassen som var så spesielt god på flua måtta man kaste nesten over mot motsatt side. For all laksen stod 2/3-del uti elva på motsatt side, og fortommen måtte få tid til å rette seg ut slik at flua fisket riktig over plassen der laksene stod. Og de stod i et område med rullesteiner der det ble dypere etterhvert nedover elva. Og slike spesielle steiner var sjelden vare på valdet vårt, og et yndet samlepunkt for laksen. Og det mest bemerkelsesverdige var at plassen var kjempegod uansett hvor lav elva ble eller hvor grunt det ble der ute. Skvalpestrøm = Laksestrøm !

Å stå på andre siden å fiske med dupp var håpløst. Virket som flua måtte komme fra vestsiden og forlate laksen mot vår side. Da tok den. Ble for dødt når redskapen ble fisket fra andre siden, og vi fikk mere snert i flua fra vår side. Der lå nok ”hemmeligheten”.

Årene gikk og jeg og grunneier var nok de eneste som fisket på denne forholdsvis ”øde” plassen på valdet. Jeg tror egentlig ingen skjønte hvor bra plassen var. Riktignok var det endel tidligere på sommeren som fisket mye med sluk over denne godplassen. For det viste seg mye laks akkurat her, spesielt etter at noen sluker virret over laksen og de spratt i været og viste seg overlat. Men sluken fungerte heller dårlig, uansett hvor mye blanklaks som stod der ute. Det forvirret mange fiskere og de ble etterhvert lei. Og det var vanskelig nok å lure disse på flua også, men jeg tror nok de fleste vi tok på flua der ute var laks som kom nedenfra (ferskere laks) utpå kveldingen. Og at den nyankomne laksen stresset opp hølen litt slik at laksen som stod der også ble sånn passe hissig og kunne ta flua.

Siste sesong så jeg nesten aldri grunneieren nede ved elva, men han kommer sikkert tilbake når ryktet om et flak er på gang.

Spørs om flueboksen til Sølvreven blir mindre igjen da. Og antall kroker !

Får lure nedi noen stygge ulldotter, kan jo ikke risikere at han slår meg på fluerekorden.

Det ville ha vært for jævlig, ikke til å holde ut. Hadde ikke fått fred for mannen rett og slett :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig historie. :)

Noe slikt hadde ikke hatt beroligende effekt på meg:

jeg der på godplassen og fisket med duppen, og han stilte seg rett foran meg og begynte å fiske.

-”Står æ i veien for dæ, kanskje” ? spurte han, he-he.

-”Eh, neida, men eh, skal du gå nedover eller vil du stå her” ?

-”Neida, bare gå du”, sa han alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: tror nok han står på steinen til sommeren :lol:

Vær du sikker, men bare hvis/når det er mye laks i elva.

Jeg har kallet opp plassen etter ham (var ikke noe navn på akkurat denne plassen).

......stredet.

Herlig historie. :)

Noe slikt hadde ikke hatt beroligende effekt på meg:

jeg der på godplassen og fisket med duppen, og han stilte seg rett foran meg og begynte å fiske.

-”Står æ i veien for dæ, kanskje” ? spurte han, he-he.

-”Eh, neida, men eh, skal du gå nedover eller vil du stå her” ?

-”Neida, bare gå du”, sa han alltid.

He,he, dem er ikke helt på nett når det gjelder fiskeregler. Men det er jo de som eier tomta

:lol: Og selger kort :lol:

Neida, jeg tar nok det akkurat helt piano :)

Men når jeg så han andre grunneieren for ett par år siden, begynte jeg å lure ja.

4-5 fluefiskere står på den andre siden og fisker seg gjennom en lang høl. Han ene grunneier (annen) kommer oppover, stiller seg rett nedenfor alle fluefiskerne og slenger uti storsluken sin, akkurat i utgangen av hølen der den beste plassen er. Og drar inn en laks over 17kilo, rett foran snuten til de andre fluefiskerne som hadde betalt for å fiske. Ingen torde si noe, men jeg gremtes litt da, det var ikke akkurat så særlig høflig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær du sikker, men bare hvis/når det er mye laks i elva.

Jeg har kallet opp plassen etter ham (var ikke noe navn på akkurat denne plassen).

......stredet.

det er jo en fin plass ved riktig vann stand, :)

får et par år siden skulle jeg fiske med en annen grunneier han ville lære litt om flue fisking han hadde ikke fisket på valdet på mange år, vi gikk ut til en god plass å startet, jeg forklarte litt til han før han skule fiske,

jeg s ryggen til en liten stund. får å vade litt bak han, jeg fikk 2 drag så gikk han ut av elva. hva er det spurte jeg....? GID ITT MÆR :)

jeg lo så tåra spruta 15 min i elva var nok det året.

men i 2007 tok han en små laks å noen sjøørret :) på Mao flua.

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....., nå fikk gårdsdrift være gårdsdrift. .....

Ja, det er sikkert ikke helt uten risiko å være ei ku på båsen hos en laksevaldeier vil jeg tro?!?!

Kan nok hende det er noe annet som frister til tider, enn å spa møkk og lempe fòr. :)

Fint at du gidder å skrive litt, så vi har noe spennende å lese på i "daue" tider.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.