Gå til innhold
Fiskersiden

Handling frå Ebay på "korrekt" måte


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Hei!

Eg har på forhånd fått velge meg ei snelle til 25-års dagen, og valet blei SHIMANO Tiagra 30 WLRSA. Denne skal forhåpentlegvis prøve seg på dei store svarte langt nede i Trondheimsfjorden, både den lange og den breie. Dei fleste snellene eg har sett på vert selt frå USA, og dei går oftast for rundt 450 dollar. Spørsmålet mitt er som følger:

1. Kor mykje kostar frakta på dette til Norge, 40-50 dollar?

2. Kor mykje kostar det totalt å fortolle denne, slik at alt er korrekt?

3. Dersom nokon har stalltips til selgar eller noko slikt, så mottek eg det med stor glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Frakt varierer fra selger til selger - om det ikke er oppgitt, sen melding til selger og spørr

2. 25% moms og forneklet fortolling (150kr)

2. Shimreels - http://stores.ebay.com/SHIMREELS-TACKLE

edit :

Direkte link til snella du er på jakt etter

http://cgi.ebay.com/New-Shimano-Tiagra-30W...2QQcmdZViewItem , frakt = 25$

edit2:

Denne selgeren er forøvrig fra Japan - og de er ofte veldig kreative i forhold til merking av tolldeklarering. Av alle mine handler så har en ennå ikke måte betale moms og fortolling fra Japan - fra USA, så har jeg betalt hver gang :lol:

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reels seller og Minstor Tackle skulle være safe plasser å shoppe. Når det gjelder frakt, tipper jeg 50 - 60 dålares. Fortollingsavgift og mva blir som regel tatt hånd om av fraktfirmaet, så får du regning fra dem på dette i ettertid.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter anbefalingene av Shimreels. Har handlet kroker og diverse der før. Grei å ha med å gjøre.

Venter selv på en Tiagra 16 fra den kanten nå! :lol:

EDIT: Vil du alt skal gå "riktig" for seg mtp. å betale mva. må du muligens aktivt gå inn for det ettersom mye fra ebay av ulike årsaker slipper gjennom tollen.. :)

Endret av bullfrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimreels kan være usannsynleg treige innimellom, og kan koma med dei mest fantastiske unnskyldningar for forsenkelsen. Sannsynlegvis fordi han ikkje har vara inne når auksjonen er avslutta. eg kjem vel likevel til å handle meir av han då han har svært gode prisar.

Kan anbefale Minstor Tackle, som brukar å ha inne desse. Og Reelseller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moms på den korrekte måten er:

+25% på kjøpesum, frakt og fortollingsgebyr. med andre ord på ALT som har med kjøpet å gjøre.

Mange som tror det kunn er på kjøpesummen,

Så totalregninga på ei snelle til 460$ med 25$ i frakt blir da 485$ +150 nkr x1,25

med dagens valutakurs blir det da 2760+150 i fortollinggebyr x1,25= 3637.-

om du gjør det på den "Ukorrekte" måten som du kaller det, sparer du 3637-2760=877 norske kroner på denne snella.

disse kan vi andre bruke på en spole 1500 yards Power Pro :lol: , mens du vil subsidiere AS Norge med enda flere skattekroner.... eller?...

Your choice! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsikringspenger.

Dersom varen skulle bli skadet eller komme bort.

Hvordan det? Om selger skriver på gave og setter ned verdien på pakken har vel ingenting å si i så måte? Dette er jo noe selger gjør, ofte uten å involvere kjøper på noen som helst måte. Som kjøper kan en jo alltid bevise hva man har betalt. (Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her.. ;) ) Hvis en betaler gjennom Paypal fungerer vel også de som en slags forsikring (uten at jeg har lest betingelsene her særlig nøye..) En kan vel også ofte betale noen dollar ekstra for å få pakken forsikret på annen måte og noen selgere krever vel også at en kjøper slik forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein har lov å ta med seg varer for 6000 kr inn i landet ved opphald over 24 timar utan at det er momspliktig. Vert den for eksempel stolen eller skada under turen må medbringar ta det på reisefosikringa si. Oppdagar du feil på snella, må du enten returnere den til forhandlar eller koste reparasjon her heime sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det? Om selger skriver på gave og setter ned verdien på pakken har vel ingenting å si i så måte? Dette er jo noe selger gjør, ofte uten å involvere kjøper på noen som helst måte. Som kjøper kan en jo alltid bevise hva man har betalt. (Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her.. ;) ) Hvis en betaler gjennom Paypal fungerer vel også de som en slags forsikring (uten at jeg har lest betingelsene her særlig nøye..) En kan vel også ofte betale noen dollar ekstra for å få pakken forsikret på annen måte og noen selgere krever vel også at en kjøper slik forsikring.

Varen kan kun forsikres for den verdien som blir oppgitt på forsendelsen. Kjøper du ei snelle til 3000kr og selger sender denne som gave med verdi 900kr, vil du kun få dekket 900kr om den forsvinner eller skades, og dermed gå med 2000kr i tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varen kan kun forsikres for den verdien som blir oppgitt på forsendelsen. Kjøper du ei snelle til 3000kr og selger sender denne som gave med verdi 900kr, vil du kun få dekket 900kr om den forsvinner eller skades, og dermed gå med 2000kr i tap.

Det er avsendar som forsikrar vara, og dermed er det selgar som må ta tapet om han sender med redusert verdi. Dersom vara blir borte, er det selgar som må forfylgje saka, og sende deg ny fordi du ikkje har motatt vara. Vil ikkje sendar erstatte, får du igjen kjøpesummen av PayPal. Vert den skada får ein ny av seljar. Seljarane er klar over dette, men nedskriv verdi likevel fordi dei ynskjer sal.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.