Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur Revo SX LH


 Share

Recommended Posts

Et alternativ er Shimano Curado 301 DSV, den har fått mye skryt i utlandet. Går for rundt 190$ på Ebay eller 250$ i en butikk, trur jeg skal kjøpe meg en slik. Er noen linker på Shimano sin side til tester av snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint det er noen som orker å søke=) takk.......

har en Ambassadeur 5601 C JB, tror dere Ambassadeur Revo SX LH er bedre/dårligere.. Noen vits å bytte?.. syns den så veldig bra ut...... liker spesielt formen bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

har en Ambassadeur 5601 C JB, tror dere Ambassadeur Revo SX LH er bedre/dårligere.. Noen vits å bytte?.. syns den så veldig bra ut...... liker spesielt formen bedre....

Sitter i samme tanker. Har en favorittsamling oldschool abu haspelsneller, men lurer på hvis man er moden for Ambassadeur... Hva ble det? Revo?

Jeg ble helt solgt da multifilamenten kom og totalt revolusjonerede spinnfiske, men rakk aldri helt ta skrittet til ambassadeuren.. og fluefisket er fortsatt kjerligheten... men SØ på ambassadeur sies vare verdt skrittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte en Revo STX i går, og fikk testan et par timer i dag på en gammel Berkley 9' Ligthning Rod 10-30g.

Jeg hadde ingen erfaring med lavprofilsneller fra før, og fisker mest med en Okuma TG 15 II. Så det er en overgang til den lille Revo'en.

Det som overraske med mest var hvor godt den ligger i hånda, og hvor enkelt det var å kaste med den, god kontroll.

Det som er utfordringen er innstillingene av bremse systemene. Den har både magnetisk og mekanisk kastebrems.

Prøve først å stille inn bremsen etter instruksjonsboka, og endte med å skru bremsen nesten helt i bånn. og kastet ikke så veldig langt (magnet bremsen av). Ettervert så lettet jeg på bremsen og begynte å få gode lengder, men også antydning til overspoling :blush:

Så prøvde jeg tipset som lå i en av trådene Chironomus linket til. Nemmelig å justere ut den mekaniske bremsen, og kun bruke den magnetiske. det resulterte i tidene kråkereir ;)

Så jeg endte opp med en kombinasjon av magnetisk og mekanisk brems, og tommelen over spolen som jeg legger den på når sluken treffer vannet.

Regner med at det blir bedre når jeg får mer erfaring med Revo'n :)

(Skal kjøpe heklenål i morra :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de mag snellene jeg har så funker det fint å løse ut den mekaniske bremsen til du kjenner at spolen er fri. Det skal ikke være slarkete sånn at man ser at spolen beveger seg sideveis, men man skal kjenne så vidt at den er løs... Knotete forklart...

Så er det bare å stille inn magneten på maks og prøve seg fram med å stille den litt og litt ned.

Dette funker i hvert fall bra på disse snellene:

Surf:

Penn 525 magextra

Ambassadeur 6500 C3 CT MAG - Hi Speed

Ambassadeur 6500 CT Premium Mag Elite

Daiwa 7ht mag

Okuma magnetix

Lavprofil:

Daiwa TD advantage 153 et eller annet

Daiwa megaforce

Burde funke bra med revoen også, men har aldri kastet med snella så hvordan det er med den veit jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snellas konstruksjon, snøretykkelse, snøremengde, stang lengde og aksjon, vekt og luftmotstand på sluken er sammen med kastestil det som bestemmer hvor mye brems en trenger på ei snelle så det blir feil å overføre erfaringer fra ei snelle til en annen.

Men min erfaring er også at det fungerer best uten mekanisk brems på sneller med magnetbrems akkurat som det gjør på sneller med sentrifugalbrems.

Hvis du ikke er erfaren med multiplikator bør du øke magnetbremsen når du reduserer eller nuller den mekaniske bremsen.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt fersk med lavprofilsneller, og har i grunn ikkel fisket mye med små sneller. Blir nok bedre ettervert.

Men jeg liker snella, som sagt den ligger godt i hånda og er lett å kaste med. Den har en veldig fin gange i modtsetning til de Cardinal snellene jeg har hatt så "lugger" ikke sveiva nå jeg sveiver inn.

Endret av Bjørn OVe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.