Gå til innhold
Fiskersiden

Tidenes mildeste vinter


Triturus
 Share

Recommended Posts

Isen lot vente på seg i Midt-Norge, men enkelte av de påmeldte valgte likevel å ta turen til bruskfiskbyen. Kjetillund og Brutus plukket meg opp på veien 01.30 natt til fredag, og vi var på plass i Namsos ca kl 04.30. Det var Jim Frode allerede på vannet og klare for å ta imot østlandsbanden. Det første problemet var at det hadde vært ti blågrader de siste to døgna og en ekkel issnerk var lagt seg innerst i vika. Vi dura utover i Jims alubåt, som for øyeblikket fungerte som isbryter. På grunn av store mengder drivis fra Namsen så kom vi oss ikke så langt ut med det første, så vi la oss noen hundre meter utenfor en av skatekaiene i håp om diverse bruskfisk.



Vi måtte kakke hull i isen for å komme ned med taklene:

post-1947-0-71176400-1451164024_thumb.jp



Jørgen (Brutus) mangla både svarthå og hågjel. Jim var dristig og garanterte svarthå, men heldigvis så gikk det ganske radig. 10 minutters fiske var alt som skulle til for å komme i kontakt med havets rotte. 340 gram veide den største.

post-1947-0-88179500-1451164013_thumb.jp




Jim Frode fiska etter strømsild, men ble også plaget av svarthåen. Denne på 370 gram var riktignok ganske pen.

post-1947-0-82158800-1451163994_thumb.jp



En av svarthåene sleit med å komme ned igjen, med litt hjelp av stangtuppen gikk det tilslutt.

post-1947-0-51490100-1451163983_thumb.jp



Det lysnet og vi fikk manøvrert oss mellom isflakene og ut på litt dypere vann (100-150 meter). Først ut med skikkelig fisk er Kjetil med en pen hågjel på 1150 gram og 72 cm, ganske slank mao.

post-1947-0-62694400-1451163972_thumb.jp


Samme person er ikke mindre frekk enn at han drar en piggskate også, 2970 gram, tatt på ca 150 meters dyp.

post-1947-0-75254700-1451163952_thumb.jp



Det skjedde lite på Jørgens stenger og han hadde veldig lyst å være med på poseringsbildet.

post-1947-0-71736900-1451163913_thumb.jp



Det var dags for Jørgens andre nye art, fjordens minste hågjel. Så glad ble Jørgen for den, og så glad ble Kjetil for at Jørgen fikk ny art. Jim Frode er brydd, og jeg er redd (merk: Drammenser med kniv).

post-1947-0-32134200-1451163866_thumb.jp




Endelig var det min tur til å få fisk, jeg ble rimelig overraska da en det dukket opp en uer fra mudderslettene. Men ikke desto mindre glad, 970 gram og art nr 81.


post-1947-0-75771800-1451163892_thumb.jp


Vi gav oss i 11-tiden, trakk opp båten og reiste bort til Vilhelm-residensen. Der møtte vi to stk. slitne GStrike og Trulsolsen som hadde kjørt i 140 mil og 23 timer i snøfokk og kolonnekjøring. De to, samt Christer, Joakim (Karbohydrat) og Vilhelm dro til en mikromeiteplass og det ble tatt noen nye arter, som de kan fortelle om selv smile.gif

Kjetil, Jørgen og jeg var rimelig slitne, så vi tok et par timer på øyet før vi rigget oss til for en kveldsøkt på en av byens mange kaier. På den ene kaia sto østlandsgjengen, Vilhelm og Ahamm, mens Jim Frode, Trond, Tresben, Christer, Joakim, GStrike og Trulsolsen sto på to andre kaier. Jørgen var først ute med skikkelig Trønderfisk, nemlig hyse. 2460 gram er da slettes ikke værst.


post-1947-0-82444300-1451163848_thumb.jp


Bilhjelm hadde lyst å vise ansikt han også.



post-1947-0-35665800-1451163834_thumb.jp


Det fikk han imidlertid mulighet til her, med en hvitting på 1340 gram (uten de 4 niøyene som satt på).


post-1947-0-83201400-1451163810_thumb.jp

Vi hørte roping fra den andre kaia, det var visst Christers utbrudd over Joakims nye art - slimål - som visstnok var kjempestor. Via sms fikk vi høre at Tresben hadde tatt ei havmus på en av de andre kaiene, rett over kiloen. Det begynte å bli litt kaldt, så jeg kastet ut to takler med hel småsei, og satt meg i bilen for å varme meg litt. Det hjalp visst, for Kjetils veivende hender fortalte meg at det nappet på stanga mi. Typisk havmus sa jeg etter at tilslaget var gjort. Og jaggu meg var det ikke havmus som viste seg i overflata et minutt etterpå. Ved hjelp av en monsterhåv fikk vi løftet den opp over kaikanten og opp på matta.


post-1947-0-51968900-1451163736_thumb.jp

De vitale mål var 1820 gram og 86 cm. Ny pers med god margin, og helga mi var reddet!


Det ble ikke noe skate denne kvelden, istede kom det mer og mer drivis som gjorde fisking svært vanskelig. Vi reiste tilbake til Vilhelm og tok noen pils der før vi slokna alle mann.

På lørdag var det rimelig møkkavær, men noe fiske ble det da likevel. Kjetil, Jørgen og jeg reiste til mikroplassen som hadde levert bra dagen før, for å prøve oss på de under 10 gram. Dessverre blåste det så mye at kikkefiske var umulig. Jørgen fikk en mikrosei (ja, det var en sei wink.gif ), Kjetil fikk 11 av de. Jeg fikk en kutling på 0,2 gram som jeg driver å teller skjell på. Det er sannsynligvis bare en bergkutling. Vi prøvde oss på et par andre steder, med sypike og rød knurr som resultat. På kvelden hadde vi tenkt oss en tur på kaia igjen, men 25 m/s og øsregn satte en stopper for det. Istede ble det fiskefilmer, poker og pils. Vilhelm vant på hjemmebane, mens jeg kom på andre plass. Andreas, Jørgen og Kjetil tapte. Truls og Christer gadd (turte) ikke bli med. Etter litt diskusjon om artslister og rundmunner så tok vi kvelden.

Jørgen, Kjetil og jeg reiste hjem 0630 på søndagsmorgenen. Ved ankomst Trondheim ble det en time med dvergulkesatsing, noe som dessverre endte resultatløst.

Takk for en flott helg alle berørte! Regner med de andre kommer med sine versjoner av helgen også smile.gif

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En STOR takk til Vilhelm for overnatting og utmerket service. Utrolig hyggelig å bli tatt imot slik. En STOR takk til Jim Frode og som tok oss med ut i båt, og det var piss kaldt!!, og kjørte oss rundt i fjorden som den beste skipper :blush:

2 nye arter og ei grei hyse var ok, og skatene tar jeg neste år.

Takk til alle de andre og for en hyggelig helg.

Trit: Er du heeeeeeeelt sikker på at det var en sei.......? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare hos dere det er tynt med is. Har sett fra år til år at "isgrensa" har krøpet nordover, og ligger nå omtrent ved Oslo. Mens det er fin is på Østensjøvannet skal man ikke lenger sør enn til Follo før det begynner å bli merkbart verre. I Østfold er det jo temmelig skralt med is på de større innsjøene. Nord for Oslo ligger stort sett isen greit. Sørover er det helst på småvann litt oppe i høyden, eller et stykke fra kysten at isen ligger trygt.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså,så det er dette vestlendingene kaller ismeitetreff :)

Flott rapport Triturus :)

Masse flotte arter,bilder som forteller mere enn 1000 ord og det sosiale utenom fiskingen.

(hvor er de bildene?)

Rødknurr,skate og havmus er noe av det som står høyt oppe på ønskelista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle de andre deltagerne for et hyggelig "is-treff"!

Det ble desverre ikke is på lygnin, og litt paradoksalt skulle det vise seg å være vanskelig å fiske fra kaiene pga nettopp, ja, is. Ikke så farlig for min (vi fra trondheim) sin del, litt kjipt måtte det derimot ha vært for øst- og nordlendingene.

Men det ser da ut som om det kom opp noen godkjente fisk allikavel, og de aller fleste fikk seg også noen nye arter. For min egen del ble turen redda av en ny art i form av en mikrotangsprell tatt på fredagen ("mudderkutlingene" hadde for mange skjell visstnok).

Jeg har fortsatt ikke mistet trua på is for denne gang, og skulle det legge seg is før våren setter inn for fullt setter jeg meg sporenstreks i bilen og biler oppover :lol:

46445_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18770/46445.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trit: Er du heeeeeeeelt sikker på at det var en sei.......? :)

Nei, var egentlig en ustripet pelamide, men to nye arter for en helg er nok syns jeg...

Hrmm, men du.. Du skulle ikke tilfeldigvis ha et par-tre minipoder som du lovte å låne meg? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.