Gå til innhold
Fiskersiden

Impregnering av flytedress


Trond
 Share

Recommended Posts

Takk for tipset Laksefiskern, men det teite er at dressen min er merket med NEI på alt av maskinell og kjemisk behandling.

Prøvde impregnering beregnet for telt og presenninger på en jakke, den ble jeg IKKE imponert over. To turer så ble jeg like våt igjen.

Edit: Samt at det lukta parafin av middelet så jeg følte meg som en levende brannbombe. :)

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg ønsker å komme i erstatningsansvar - vaske-/behandlingsmerkingen på mange plagg i dag kan du glatt dri.. i.

Jeg ville ha sjekka hva dressen inneholder, ikke gammel agn og tobakksrusk, men stoffet og ringt og spurt allikevel.

Jeg lurer på når de bestemte at eks. bomull ikke tålte mer en 30 eller 40 grades vask? (Svar: når kjøpsloven sa at man kunne reklamere på produkter man kjøper og produsenten ønsket minst mulig reklamasjoner.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker en jeg ikke husker i farta

den er til telt og finnes i spray og fettversjon.

jeg bruker spray...den inneholder 13% sillikon....veldig effektiv.

jeg hater fiskeslo lukt på dressen så den blir vaska ganske ofte og spraya med dette middelet. ikke våt ennå gitt

Edit:

KIWI Camp dry heavy water repellent heter den

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sofafisker'n

jeg bruker en jeg ikke husker i farta

den er til telt og finnes i spray og fettversjon.

jeg bruker spray...den inneholder 13% sillikon....veldig effektiv.

jeg hater fiskeslo lukt på dressen så den blir vaska ganske ofte og spraya med dette middelet. ikke våt ennå gitt

Edit:

KIWI Camp dry heavy water repellent heter den

Der ja.. da trenger jeg ikke be deg finne navnet alikevel da.. :)

(stod nemlig ikke der da jeg trykket på svar..)

Endret av Sofafisker'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Takk for tipset Tomas, får prøve det. smile.gif

Hvis det ikke funker så blir det nok en tur på renseriet.

fikk du prøvd dette og funket det? har vasket fladendressen min en gang og merker den ikke er like tett etterpå, stort sett på armene men er ikke veldig behagelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk du prøvd dette og funket det? har vasket fladendressen min en gang og merker den ikke er like tett etterpå, stort sett på armene men er ikke veldig behagelig:-)

Tror du skal smøre deg en solid niste om du har planer om å få svar på dette fra Trond. :D Forøvrig når det gjelder vask + impregnering av plagg/flytedresser o.l. så kan det klemmes ned til noen faktorer som man bør tenke på:

1. Kan plagget vaskes i vaskemaskin? Om det står merket med "ikke maskinvask" på lappen inni så er det som regel en grunn til det. Det kan være fra stoffet som er brukt inni plagget; om isolasjonsmaterialet er sydd i lommer/kanaler, laminering, mansjetter osv. Hvis man MÅ vaske det i maskin så bør det gjøres på et program som er skånsomt - ergo ikke noe hardcore vasking for å få vekk smuss og fiskelukt. Så er uansett spørsmålet om en flytedress som er pakket sammen til en ball i en vaskemaskin får særlig nytte av en slik vask..

2. Har plagget/dressen gode pusteegenskaper? Hvis ja så bør man vurdere om det å bruke impregnering i vaskemaskin er særlig lurt. Vannavstøtende/vanntette plagg har en to-veis funksjon: Hindre vann i å komme inn, samt slippe overflødig varme og fuktighet ut. Bruker man impregnering i vaskemaskin så kan man ofte oppleve at porene tettes begge veier. Det er ingen krise, men du må nok regne med å bli litt mer svett og klam enn du gjorde tidligere - hvis porene som skal slippe ut varme og fuktighet har blitt tettet. Hvis dette skjer så må plagget vaskes på nytt uten tilsvarende produkt til porene blir åpne igjen. Dette er grunnen til at man ofte anbefaler å bruke sprayimpregnering på plagg med gode pusteegenskaper - fremfor å vaske de i maskin med impregneringsmiddel. Da slipper man at dette kan skje.

Impregnering gjør jo ikke annet enn å gi ytterstoffet en ekstra hinne mot elementene. Har plagget en vanntett membran så vil bruk av sprayimpregnering gi ytterstoffet en piff og det vil ta lenger tid før vannet trenger igjennom dette og deretter bli stoppet mot membranen (Ytterstoff - membran - innerstoff).

Det er vel ikke så mange flytedresser med membran, da dette ville gitt en helt annen pris på dressen enn det de fleste har tenkt å bruke.

Selv har jeg brukt Kiwi Performance Fabric Protector - Camp Dry (bedre kjent som "Den blå Kiwi flaska") på min DAM Hydroguard flytedress. Det hjalp, men etter å ha stått ute i et skikkelig drittvær i Nord-Trøndelag en hel dag så var det noen flekker hvor dressen var våt igjennom. Løsningen er nok å bruke mer spray enn det jeg gjorde noen dager før avreise, samt spraye oftere. Slike sprayer lukter rimelig kraftig forøvrig, så det bør gjøres hvor det er god lufting.

Av andre typer så finnes det en grønn utgave av Kiwi sprayen (ca identisk, med unntak av at det er litt mer silikon i den hvis jeg husker rett?), Toko har mange fine impregneringer, Pinewood har en helt ålreit en (den er kritthvit når man sprayer den på, så det ser verre ut enn det er før den har tørket. Denne er litt vel flytende for min smak, så jeg glatter det utover stoffet ved bruk) og du finner sikkert også andre merker som fører sprayimpregnering.

Husk at plagget som skal impregneres må være rent, tørt og børstet av for støv, skitt o.l. som kan være på det. Gjenta gjerne behandlingen hvis mulig; ergo kjøp et par flasker med spray. Det koster ca 250-350,- for to stk spray av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal smøre deg en solid niste om du har planer om å få svar på dette fra Trond. :D Forøvrig når det gjelder vask + impregnering av plagg/flytedresser o.l. så kan det klemmes ned til noen faktorer som man bør tenke på:

1. Kan plagget vaskes i vaskemaskin? Om det står merket med "ikke maskinvask" på lappen inni så er det som regel en grunn til det. Det kan være fra stoffet som er brukt inni plagget; om isolasjonsmaterialet er sydd i lommer/kanaler, laminering, mansjetter osv. Hvis man MÅ vaske det i maskin så bør det gjøres på et program som er skånsomt - ergo ikke noe hardcore vasking for å få vekk smuss og fiskelukt. Så er uansett spørsmålet om en flytedress som er pakket sammen til en ball i en vaskemaskin får særlig nytte av en slik vask..

2. Har plagget/dressen gode pusteegenskaper? Hvis ja så bør man vurdere om det å bruke impregnering i vaskemaskin er særlig lurt. Vannavstøtende/vanntette plagg har en to-veis funksjon: Hindre vann i å komme inn, samt slippe overflødig varme og fuktighet ut. Bruker man impregnering i vaskemaskin så kan man ofte oppleve at porene tettes begge veier. Det er ingen krise, men du må nok regne med å bli litt mer svett og klam enn du gjorde tidligere - hvis porene som skal slippe ut varme og fuktighet har blitt tettet. Hvis dette skjer så må plagget vaskes på nytt uten tilsvarende produkt til porene blir åpne igjen. Dette er grunnen til at man ofte anbefaler å bruke sprayimpregnering på plagg med gode pusteegenskaper - fremfor å vaske de i maskin med impregneringsmiddel. Da slipper man at dette kan skje.

Impregnering gjør jo ikke annet enn å gi ytterstoffet en ekstra hinne mot elementene. Har plagget en vanntett membran så vil bruk av sprayimpregnering gi ytterstoffet en piff og det vil ta lenger tid før vannet trenger igjennom dette og deretter bli stoppet mot membranen (Ytterstoff - membran - innerstoff).

Det er vel ikke så mange flytedresser med membran, da dette ville gitt en helt annen pris på dressen enn det de fleste har tenkt å bruke.

Selv har jeg brukt Kiwi Performance Fabric Protector - Camp Dry (bedre kjent som "Den blå Kiwi flaska") på min DAM Hydroguard flytedress. Det hjalp, men etter å ha stått ute i et skikkelig drittvær i Nord-Trøndelag en hel dag så var det noen flekker hvor dressen var våt igjennom. Løsningen er nok å bruke mer spray enn det jeg gjorde noen dager før avreise, samt spraye oftere. Slike sprayer lukter rimelig kraftig forøvrig, så det bør gjøres hvor det er god lufting.

Av andre typer så finnes det en grønn utgave av Kiwi sprayen (ca identisk, med unntak av at det er litt mer silikon i den hvis jeg husker rett?), Toko har mange fine impregneringer, Pinewood har en helt ålreit en (den er kritthvit når man sprayer den på, så det ser verre ut enn det er før den har tørket. Denne er litt vel flytende for min smak, så jeg glatter det utover stoffet ved bruk) og du finner sikkert også andre merker som fører sprayimpregnering.

Husk at plagget som skal impregneres må være rent, tørt og børstet av for støv, skitt o.l. som kan være på det. Gjenta gjerne behandlingen hvis mulig; ergo kjøp et par flasker med spray. Det koster ca 250-350,- for to stk spray av god kvalitet.

Takk for fyldig og godt svar Banjon, skal teste dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hopp i dusjen med dressen og ta med zalo og en oppvaskbørste, da fjerner du all skit og lort og oljelaget på dressen. dermed impregnerer du det med silikonspray etter den er tørket ordentlig (tok 4 dager for min del). Jeg gjorde dette på min kinetic godspeed og dressen ble bedre enn ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg brukt Kiwi Performance Fabric Protector - Camp Dry (bedre kjent som "Den blå Kiwi flaska") på min DAM Hydroguard flytedress. Det hjalp, men etter å ha stått ute i et skikkelig drittvær i Nord-Trøndelag en hel dag så var det noen flekker hvor dressen var våt igjennom. Løsningen er nok å bruke mer spray enn det jeg gjorde noen dager før avreise, samt spraye oftere. Slike sprayer lukter rimelig kraftig forøvrig, så det bør gjøres hvor det er god lufting.

Av andre typer så finnes det en grønn utgave av Kiwi sprayen (ca identisk, med unntak av at det er litt mer silikon i den hvis jeg husker rett?).

Kiwi camp dry performance fabric protector (den blå kiwi flaska) er en fluorpolymer-basert impregnering uten silikon.

Den er fin på "pustende" membran, messer ikke med pusteegenskapene.

Kiwi camp dry heavy duty water repellent (den grønne kiwi flaska) er som (det utrolig lange) navnet indikerer, en røffere impregnering. Den er silikon-basert. Den er anbefalt til bruk på kalesjer, telt, parasoller og lignende.

Skulle jeg velge mellom de to til flytedress ville jeg ha valgt den grønne, silikon baserte. Flytedresser er "foret" med tynne skumplater, disse er vantette, ikkepustende. Ytterstoffet er en grov nylon e.l. og dette lekker etter hvert, da renner vannet inn mellom skumplatene. Pusteegenskapene i en flytedress er dårlige uansett p.g.a de potte tette skumplatene. Derfor tenker jeg det blir litt bortkasta å fokusere på pusteegenskaper til impregneringa og gor for det som gir det tetteste resultatet.... Begge lukter forøvrig høgg, så heng dressen til lufting ute eller på et loft eller no, lar du den henge i gangen blir det fort bråk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.