Gå til innhold
Fiskersiden

12`Pioner båt.


Marken
 Share

Recommended Posts

Trenger noen tips her!

Har en 12`pioner båt, er det mulig å få tak i en skreddersydd presenning til denne?

Eventuelt hvor?

Skal på langtur, tenkte da å bruke båten (jolla)som henger. Og er avhengi at det holder seg tørt. :lol:

Skal også kjøpe ny båthenger, noen tips om hvilken merke som er best i forhold til pris.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får faktisk kjøpt båtpresenning hos Clas Ohlson. For båt 12 - 14 fot, kr. 249,- Delnr. 44-2042

Presenningen er laget av dobbel HD-polyetylen. Line av polypropylen for surring på henger eller krybbe medfølger.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar sjøl rundt på en 14 fots askeladd, kjøpte en Tiki BT-450 til denne for et par år siden. Den er helt enkel, uten brems, men har et par fortrinn:

1. Den har liten vugge som gjør opptak og utsetting enklere.

2. Den har lysene montert fast og høyt. Dermed kan du rygge rett ut på rampa uten å stresse med å ta av lysskinne.

3. Den har hjulstørrelse på 13 tommer, som er mer solid enn de på 10-12.

For øvrig vært fornøyd med hengeren. Ga cirka 7000 for den ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar sjøl rundt på en 14 fots askeladd, kjøpte en Tiki BT-450 til denne for et par år siden. Den er helt enkel, uten brems, men har et par fortrinn:

1. Den har liten vugge som gjør opptak og utsetting enklere.

2. Den har lysene montert fast og høyt. Dermed kan du rygge rett ut på rampa uten å stresse med å ta av lysskinne.

3. Den har hjulstørrelse på 13 tommer, som er mer solid enn de på 10-12.

For øvrig vært fornøyd med hengeren. Ga cirka 7000 for den ny.

Takk for gode svar. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefalle deg at du kjøper henger med brems. Hvis du handler henger uten brems kan du maks lovlig kjøre i 60km/t og med brems kan du kjøre lovlig i 80 km/t

Det har jeg ikke tenkt på, må nok kjøpe henger med brems. :)

Da blir vel hengeren dobbelt så dyr?

Har tenkt å bruke båten(Hengeren)på mange langturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefalle deg at du kjøper henger med brems. Hvis du handler henger uten brems kan du maks lovlig kjøre i 60km/t og med brems kan du kjøre lovlig i 80 km/t

Gjelder ikke 60 km/h hvis totalvekten på henger og last er over 3-350 kg? Under dette kan man vel kjøre 80 km/h, eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt på, må nok kjøpe henger med brems. :D

Da blir vel hengeren dobbelt så dyr?

Har tenkt å bruke båten(Hengeren)på mange langturer.

Det er riktig at det finnes en slik regel, beskrevet her fra Tilhengerspesialisten:

"Vi har også en merkelig regel i Norge når det gjelder kjørehastighet og henger uten brems. Den sier at dersom tilhenger med last veier mer enn 300 kg, så skal max hastighet være 60km/t. Under 300 kg så gjelder fartsgrensene ( max 80 km/t). Men denne regelen er ikke enkel å håndheve, så det er ikke mange som har blitt tatt pga brudd på denne."

Henger og båt i sum veier for min del under 300 kilo, men jeg har kjørt med last i båten i tillegg og blåst ganske glatt i denne regelen (må innrømmes). Med så liten båt som du har er det ingen grunn til å ha brems på hengeren, jeg vil faktisk påstå at det er litt "overkill", du klarer fint å kjøre langtur med den båten og last oppi uten brems på hengeren. Sjøl kjøpte jeg henger og båt fordi jeg fikk meg hytte på fjellet hvor jeg trengte båt for å komme fram. Da brukte jeg 4,5 timer mellom heimen og hytta, så det har blitt mye kjøring med denne pakka.

EDIT: Hengeren veier 125 kilo, en 12 fots Pioner 105. Da har du fortsatt 70 kilo stæsj å gå på...

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det finnes en slik regel, beskrevet her fra Tilhengerspesialisten:

"Vi har også en merkelig regel i Norge når det gjelder kjørehastighet og henger uten brems. Den sier at dersom tilhenger med last veier mer enn 300 kg, så skal max hastighet være 60km/t. Under 300 kg så gjelder fartsgrensene ( max 80 km/t). Men denne regelen er ikke enkel å håndheve, så det er ikke mange som har blitt tatt pga brudd på denne."

Henger og båt i sum veier for min del under 300 kilo, men jeg har kjørt med last i båten i tillegg og blåst ganske glatt i denne regelen (må innrømmes). Med så liten båt som du har er det ingen grunn til å ha brems på hengeren, jeg vil faktisk påstå at det er litt "overkill", du klarer fint å kjøre langtur med den båten og last oppi uten brems på hengeren. Sjøl kjøpte jeg henger og båt fordi jeg fikk meg hytte på fjellet hvor jeg trengte båt for å komme fram. Da brukte jeg 4,5 timer mellom heimen og hytta, så det har blitt mye kjøring med denne pakka.

EDIT: Hengeren veier 125 kilo, en 12 fots Pioner 105. Da har du fortsatt 70 kilo stæsj å gå på...

Takk da for jeg prøve å sjekke litt priser. Båtpresenningen er kjøpt på Clas Ohlson. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.