Gå til innhold
Fiskersiden

Penn Senator 9/0


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Er det nok bremsekapasitet til håkjerring og svartbuksrokka på denne snella? Snørekapasiteten er det ingenting i vegen med, i alle fall :) . Det er sikkert plass til fleire mil 0,41 PP på denne snella.

Grunnen til at eg spør er at eg kanskje får tak i ei svært billig. Veit nokon forresten kva ei slik vil koste ordinært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du får den på Ebay til rundt 1000-lappen.

Er jo den snella som ble mye brukt i Langesund for 20 år siden, men da til langefiske, med få utras. Tror de aller fleste moderne sneller er bedre, men duganes er den nok.

De nye Senatorsnellene er bedre enn de gamle, pass på at snella ikke er 10år+ . De ser helt like ut, men bremsene og spolen ble vel oppgradert for en stund tilbake.

Men moro blir det sikkert. Er jo dette som er originalen til haifiske, jfr "Jaws"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenker jo litt på at det ikkje blir såååå mange turar etter dei artane, og då er det litt kjedelig å bruke masse spenn på ei dyr snelle...

Forhåpentligvis kan eg modifisere snella med eit slikt håndtak:

DSC00215.JPG

*fnis*

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg at det å blåse mange tusenlapper på ei snelle som kun brukes 5 ganger er bortkasta.

Har bra bremsen noe særlig å si? Stopper jo ikke håkjerinnga uansett om den går. Klarer du å låse bremsen så du for tatt inn line er det vel greit.

Tipper Gotland svarer når han ser det.

Ellers hadde jeg vurdert å låne/leie utstyr hvis det kun skal prøves et par ganger.

Du skal vel bare "hente" arten, skal du ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikkje meg imot å ta fleire enn eitt eksemplar av same art :) .

Og snella er vel berekna for marlin og det som verre er. Med all respekt til håkjerringa, så er det vel meir tak i det tropiske storviltet.

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he !........... du får ei ny på tackledirect for 140$ (ca 750:-) og da slipper du og modifisere sveiva og du får nyeste modell. Ikke så mange tusenlapper det heller. :lol:

Bremsa er betydeli kreftigere en 6/0 og snella er ikke så fryktelig stor heller . Ein rimelig Volvo som er uten allt ekstra utstyr men som du mest sansynlig må bruke slegge får og ta livet av.

Meir en go nokk snelle for og brukes ett fåtal ganger .

Husk og legg myyyyyyyye mono i botten og kanskje klasske te med 0,43 når du enda holder på.

Endret av Gotland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Sett bort frå den litt låge utvekslinga så er snella god nok? Kor mykje mono må eg ha i botn dersom eg skal ha 1300 meter 0,43 PP? Ca 2-3000 meter 0,80?

Faktisk hadde eg tenkt å ankre opp båten med den, i alle fall når det er rolege forhold :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg brukte TLD50 som rymmer 700yards 50 lb (0,70 )så la jeg ca 150-200m 50lb dacron i bunn motsvarer vel ca 0,70 og ein 1500 yard 0,41 PP og da vart det helt perfekt.

ser att 9/0 tar 675 yard 60 lb så hvis reknar med ca 750m 50lb (er bare ca.) så kan du sikkert legge på 250m 0,70.

P.S Angående den "lave" utvekslingen vad trur du vi snakker om før spolediameter her? Ikke noe ambiss 5000 akkurat. rekner med att det blir hespa på noen cm på de 2,5 omdreiningene du får till på ett sveivtak og har du noe iandre enden med samme vekt so ei vw-bobble så trur jeg du takker han der oppe for den lave utvekslinga

Endret av Gotland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.