Gå til innhold
Fiskersiden

For de av oss som er utstyrsfanatikere


HelgeL
 Share

Recommended Posts

Savner en ren kategori for utstyr på forumet. En der de av oss som er utstyrsfanatikere, kan legge ut spennende utstyr. Har observert slike tråder på utenlandske forum og tror også vi kunne fått igang noe. Kjenner til flere her som har en utover normal mengde av sneller og stenger, og mange importerer også selv. Få har kanskje sett den smekre daiwa surf stanga til havengel f.eks, eller de nye "custum" stand-up stengene til Gotland. Tror det er mye å ta av her og mye å prate om, spesielt når fisken ikke biter eller været blir for jævlig.

Så, fikk beskjed om å starte en tråd her under Verkstedet og se om det ble noen respons.

Mitt første bidrag da er en ZENITH Mebius-Hyper SP49MAX-35lb stang(hehe, greit med korte enkle navn). Det er en japansk speed jigging stang som jeg kjøpte nylig. Jeg har tenkt å bruke denne både i norge og i utlandet. Brukte en tilsvarende, men litt lettere jigge stang på røst i fjor, og syntes den fungerte suverent.

Stanga er 4.9 fot, veier drøye 300g og er i en del. Den er beregnet for multiline mellom 30 og 40 pund, og takler jigs på opp mot 5-600 g.

Denne stanga er beregnet på haspel, men den fås også for multi eller baitcaster som de kaller det.

46947.jpg

46948.jpg

46949.jpg

46951.jpg

46952.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at du har planer om å bli litt mer aktiv igjen her inne Helge ?

On-Topic : jeg er selvsagt for dette :) Men det trengte jeg vel kanskje ikke si ?

Prøve på det ja.

Er seff heilt for å ha ein slik kategori, ja. ^_^

Skal sjå om eg får tatt nokre bilde av det grommaste eg har, ja. Har stengene allereie kome frå Japan, Helge?

Ja, kom i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett bare "dusinvarer" - mao ikke noe eksepsjonelt, men forholdsvis mye da.

Men jeg har, såvidt jeg vet, verdens eneste Ambassadeur 5600 Mørrum MED synkronisert snørefører. (Dette har jeg gjort selv ved å bytte ut en del deler og modifisert, tildels lagd, andre deler).

Hvis noen kommer over ei tilsvarende snelle - call me! :)

Har også noen andre særegenheter, bl.a mht farger på diverse ambassadeursneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du?!?! Trodde den stanga bare var en myte jeg... Pøs på med bilder!

Mvh Oz

Den ligger på hytta ved Vatnefjorden. Jeg kneip`n i naustdøra for noen sesonger siden, morfar rygga over stanga under en tur til Kilselva og ellers har vi brukt den som båtshake og håndtak til riva vi raker kråkeboller med. Konklusjon: DEN TÅLER ALTTTT! (Sergej Bobka kunne sikkert satt ny PB og VR i stavsprang med denne raja også...)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler noen bilder her ja synes jeg... Har ikke SÅ mye å bidra med tror jeg - men skal se om jeg kan få tatt noen bilder av det mer spesielle som ligger i fiskeboden når jeg kommer hjem. Kan begynne med noen bilder av en liten skjønnhet jeg har på stangfronten:

Custombygget karpestang 12'/ca. 3.25lb i "all black" + sølv - har 5 stykker. Alle kommer rett fra fabrikk i Kina:

18183402_d53cd3ee79.jpg

12021437_cbfd0d3d21.jpg

12021394_792dd65341.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig pent ut det der kjs, hvordan er aksjonen?

Er vel riktig å beskrive det som progressiv helaksjon - men stanga er veldig kraftig, så det skal en del til å spenne den opp. Med moderate kastevekter blir det maks halvaksjon. Stengene har vist seg å være glitrende som gjeddestang, og kaster ganske store agnfisk lett om ingenting. Har også brukt den en del i sjøen - da trives den best om kastevekta er fra 80g og oppover. Har enn ikke opplevd at den "kneler" pga. kastevekt - slik karpestengene ofte har en tendens til å gjøre når en nærmer seg maks kastevekt - og det selv om jeg har testet med opp til 150-160g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skal jammen ta noen skikkelige bilder av surfsettene mine når jeg kommer meg hjem fra jobb i dag...

Det var svært så lang tid dette måtte ta då, eller har du usedvannlig mye utstyr at det tar en måned før du er ferdig å ta bilder av alt du eier? :):)

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.