Gå til innhold
Fiskersiden

Karuss i Nord-Trøndelag


 Share

Recommended Posts

Øh, der datt jeg plutselig av tråden i det øyeblikk det ble en gjeddetråd..?

Skulle til å si meg enig med Karl Inge og Trond, med tanke på karussholocaust og vann som ikke er egnet til ørret... Jeg vet av et par gårdsDAMMER her på Steinkjer, som ble rotenonbehandlet en eller annen gang for ikke alt for lenge siden. Og Jess, det BLE satt ut ørret i disse dammene etterpå... Needless to say, idag er dammene tomme for ørret, og, jappjapp, rotenonbehandlinga var kort og greit en flopp, heldigvis for karussen, som den dag i dag fremdeles lever livet i disse dammene.

Jeg ser null problem i at det er karuss i små vann og gårdsdammer, hensikten med å sette de ut i utgangspunktet var jo nettopp å hindre disse å gro igjen! Kan derfor heller ikke si meg overrasket i at det blir henvist til vadere og elendig tilgang til vannet på Frosta... Jeg synes rett og slett en art som ble satt ut her en gang på 16-1700-tallet (eller nårdetnåvar) har like stor rett til livets opphold som noen annen "opprinnelig" fiskestamme.

Uttalelser som "stokk dumme ørretutsettere", syns jeg ikke på noen måte er givende i en slik debatt...

Jeg for min del syns vi kan være stolte av det utsettingsarbeidet som ble påbegynt allerede i vikingtida (sikkert lenge før, men vi har jo den der "Ailifr Alkr bar fisk i Raudo Sjo" eller hvadetnåsto på den der runekvisten), som har gjort at vi den dag i dag er det landet i verden med størst antall forskjellige ørretstammer. Det er vel heller ikke merkelig at grunneiere og andre ønsker seg en egen liten ørretdam. Ørret er jo, og har alltid vært sett på av de fleste som en av de aller beste matfiskene her til lands. Tankegangen er sikkert mange ganger "her bor det jo fisk, så da kan det sikkert bo ørret her istedet". Det sier seg selv at det flopper mange ganger, spesielt når det er snakk om gjengroende gårdsdammer og vann som bunnfryser.

Det at utsettingen av ørret går ut over karussen, vil jeg sammenligne med nettopp utsetting/spredning av mort, ørekyte og gjedde (og canadarøye, mysis, abbor, mink! osv) i vann der det allerede fins "opprinnelig" fisk.

Jeg har med andre ord lite til over for det, for å si det veldig mildt...

JA, jeg liker mildest talt veldig veldig godt å fiske ørret, men jeg liker også å fiske annen fisk. Jeg ser imidlertid farene med spredning av arter, og ser ikke på meg selv som noen "ørretfanatiker" av den grunn.

Jeg kunne sikkert fortsatt å skrive om gjedde i umiddelbarnærhet til f.eks. Snåsavannet, men velger å stoppe her og nuh. Dette var vel i utgangspunktet en karuss-tråd??

Takker forøvrig for tips om karussvann! Jeg vet forøvrig at det skal være karuss i en dam på Fjergen i Meråker! Noen høyere..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med gjedder for min del.

Poenget mitt, Truttofil, er, som jeg har skrevet en god del om på dette forumet før, er at utsettinger av ørret historisk sett ett av de største overgrepene på biodiversitet som er gjort. Jeg har sett altfor mange eksempler på håpløse ørretutsettinger, tilgi meg for å skjære alle over en kam, men de aller fleste som gjør dette (idag) er ignorante artsrasister uten respekt for den egenverdien den orignale faunaen faktisk har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med gjedder for min del.

Poenget mitt, Truttofil, er, som jeg har skrevet en god del om på dette forumet før, er at utsettinger av ørret historisk sett ett av de største overgrepene på biodiversitet som er gjort. Jeg har sett altfor mange eksempler på håpløse ørretutsettinger, tilgi meg for å skjære alle over en kam, men de aller fleste som gjør dette (idag) er ignorante artsrasister uten respekt for den egenverdien den orignale faunaen faktisk har.

Nåh, du er vel etterhvert litt for gammel til denne ensidige vinklingen av problemstillinger Trit :)

En handling må ses i sammenheng med den tiden den har blitt gjort, og dette med biologisk mangfold, flytting av parasitter og andre problemstillinger knyttet til flytting av fisk er relativt nye problemstillinger.

Jeg er enig i at utsetting av ørret i nye vann idag ville være kunnskapsløst, men man skal ikke gå mange årene tilbake før disse problemstillingene var ukjente-ihvertfall for de aller fleste.

Og om alle med utdannelse innenfor feltet kjører samme tone som deg når de skal snakke om/til de som er uvitende/uenige er det ikke rart det tar lang tid før kunnskap ervervet ved forskning kommer ut til folk flest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har vi vel hatt mange ganger her på FS, og det er vel stort sett enighet om at fiskeutsettinger kan være en skummel ting, av flere grunner...

Selv er jeg en ivrig forkjemper for artsmangfoldet, og skulle gjerne sett litt større toleranse for at også andre arter enn ørrett kan ha sin funksjon. Ideen om at alle vann der fisk kan leve skal fylles med ørrett er mildt sagt idiotisk, og alt for mange vann (på Østlandet ihvertfall) har fått lide for dette.

Når det er sagt: Jeg ser en STOR forskjell på å sette ut ørrett i et næringsrikt vann i lavlandet (der det kanskje også finnes andre etablerte arter) og å sette ut fisk i et fisketomt høyfjellsvann. Jeg har selv gjort det siste (før det ble forbudt), og jeg ser ikke at det er en så vannvittig ting å gjøre. Som mange har pekt på er jo det en av de viktigste grunnene til at vi har ørrett mange steder. Når det er sagt ser jeg selvsagt også at slike utsettinger kan ha uønskede og uante konsekvenser, så jeg mener ikke at det skal være fritt frem... Men faktum er jo ihvertfall at det å flytte fisk noen hundre meter her og der er en nokså vanlig i noen deler av landet, og en del fiskerike tjern med flott ørrett vil fort bli tomme uten slikt påfyll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjør på med gjedder for min del" + "de aller fleste som gjør dette (idag) er ignorante artsrasister uten respekt for den egenverdien den originale faunaen faktisk har."

Hva er dette slags selvmotsigelser?? :)

Jeg ser gjerne den med biodiversitet, men det skal ingen som sier "kjør på med gjedder for min del" komme og fortelle meg!

Hva med å lage ENDA en tråd om spredning av arter..? Det virker som det er behov for det.

Karuss, anyone..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.