Gå til innhold
Fiskersiden

Stripe flua i stille vann?


Røyekongen
 Share

Recommended Posts

Vil ikke kalde meg selv en "garvet" fluefisker, men tar da årlig noe fisk på tørrflue!Er selv temmelig selvlær og så filmen Tørrfluelandet her om dagen.Forøvrig inspirerende og flott fluefiskefilm!Stusset imidlertid over en ting; Striping av flua. Selv har jeg lært og med god erfaring gjort dette i flere år (merk: på stille vann/tabu på rennende vann); nemlig å stripe flua i når jeg fisker i stille vann. Når jeg legger den ut lar jeg den ligge, men om den ikke blir tatt, pleier jeg forsiktig å lirke litt i stanga så flua beveger seg og striper ørlite og noen ganger litt kraftigere og ofte pirrer dette til hugg!

I tørrfluelandet lar de flua ligge på stille på vannet i flere minutter, og striping av flua så jeg ingenting til.

Så altså; Gjør jeg feil når jeg striper flue, og i så fall hvorfor biter fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! I helga så jeg en fyr som glodde og glodde etter vak. Når han så et vak vadet han saaaaaaaaaaaaakte utover til kasterekkevidde. Plantet fluen forsiktig i vaket og ventet.................Tilslutt fikk han en "12cm"ers...Han dro hjem. Jeg gikk ut og klasket ut "Hasjisflua" mi. Jeg plasker og står i når jeg fisker, for fisken er ikke så sky som vi tror. Fangsten ble 4 ørreter på 32-42 cm på en liten time. Det var nok til middags, så da giddet jeg ikke fiske mer selv om jeg hadde kjempetilslag på siste kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hender jeg striper flua i elver med hell også, men har ofte erfart at det kan virke mot sin hensikt og skremmer fisken!Iallefall fisk som har opppnådd en viss størrelse..Godt å høre flere sriper flua!...så er jeg ikke helt på jordet alikevel!.Vårfluefiske blir jo egentlig en stripehistorie for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine usedvanlige meotder, fisker jeg gjerne en fluestripende, men ofte vårfluer eller andre små bombere etc. Funker fint. Til og med på laks har jeg hatt usedvanlige fangster med stripende fluer MEDSTRØMS i elver. Og det er moro det, når ryggen skyter opp i vannoverflaten. Det er actionfiske. Men imitasjonsfiske med vårdøgnfluer er det sjelden eller aldri jeg striper. Tror man må se ann hva man fisker med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Striper mye sjøl jeg, og får da litt fisk, men hovedsakelig ØRRET. Har vel enda tilgode å få røye på fluer som jeg beveger, spesielt gjelder det i vann med stor røye. Noen som har tips til gode fluer til røye? Så langt er det med ganske små fluer har jeg hatt mest røyekontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm, jeg prøvde både striping og ikke striping i natt, med samtlige fluer jeg eide og hadde, men var ikke så mye som en lukte prøve, og de kastene gikk RETT i vakene, for de var ikke mer enn 5-8 meter fra land...

Fikk en ørret på 1650 gram[ :D ] for ca to uker siden og den gikk på da jeg var på vei for å gi opp egentlig. Begynte å sveive inn for så og snu meg etter ett mega vak litt over 20 meter fra meg og da hugg den til så jeg skvatt himmelhøyt[ :P ]

Så etter min erfaring så tror jeg det er ganske forskjellig og tilfeldig.....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.