Gå til innhold
Fiskersiden

Vekttest : "kalibrering på nett"


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Testet både Samsonvekta (5kg fjærvekt) og Rapalavekta (25kg digital):

Samson: 1050g (nøyaktig)

Rapala: 1.06kg (stoppet opp på 1.05, men stabiliserte seg på 1.06)

(EDIT: Og det var Tine helmelk, her også...[ :) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker større avisoppslag i lokalavisa da noen ungdomsskoleelever her i byen sjekket om det var 1 liter i liter-kartongene. Såvidt jeg husker var det opptil 2dl forskjell på den med mest og den med minst melk. De aller fleste hadde godt under en liter[ :) ]

Dette gjør vel denne kalibreringen litt unytting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Dette gjør vel denne kalibreringen litt unytting?

Helt riktig. Interessant, men unyttig. Alle vekter skal kalibreres opp mot en vekt godkjent for kjøp og salg (butikkvekter eller hos justervesenet...)[^]. Min 2 og 5 kilos supersamson vekter avviker med hhv 10 og 25 gram for lite vist vekt ihht butikkvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Jeg husker større avisoppslag i lokalavisa da noen ungdomsskoleelever her i byen sjekket om det var 1 liter i liter-kartongene. Såvidt jeg husker var det opptil 2dl forskjell på den med mest og den med minst melk. De aller fleste hadde godt under en liter[ :) ]

Dette gjør vel denne kalibreringen litt unytting?

Dette var min første tanke også; ungene var faktisk på TV med oppdagelsen sin. Men for all del, initiativet er bra! Spesiellt da samtlige innrapporterte kalibreringsresultater er kun noen gram fra hverandre. Tine må virkelig ha forbedret rutinene sine. Lokale svinginger fra Meieri til Meieri er nok den største kilden til unøyaktighet i denne metoden.

mvh henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Men det er vel andre ting som kan veies..? Og sjekkes oppimot hverandre

Ja, f.eks 1 liter vann - hvis du måler det nøyaktig nok. Ett vanlig kjøkken-desiliter mål er ikke nøyktig nok. Men en liter vann i en standarisert beholder (PET-flaske for eksempel?) og ett lab type måle beger - da kan du nett-kalibrere fiskevekter gaanske nøyaktig.

Jeg veier å måler fisk på feelingen, dvs øyemål. Derfor får jeg ofte ganske stor fisk. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Men dette har ikke alle.. dvs alle har 1 liter vann, men ikke no standarisert å måle det med

Eler så sendervi rundt en en melkekarting til alle som vil kalibere, så alle får mååålt med den s amme kartongen, for da vet vi v att allle ahr målt meds amme karoting, ikke snt? Fåreslår att dette gjøres om vinters så kartpnen ikke råtner i postne! [ :) ]

netkalibreingen er ellrs ett artig og nyytig inisativ,.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.