Gå til innhold
Fiskersiden

Vekttest : "kalibrering på nett"


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Tror at 1,5 liter Pepsi Max er mer stabil på vekt/volum enn melk.

Har ikke temperatur innvirkning på resultatet med de vektene dere bruker?. Leveres vektene med en teknisk spesifikasjon som forteller nøyaktighet ved en oppgitt temperatur?.

"Normalt" vil ikke dette være et problem, men når dere tar hensyn til om en berggylte er 1840 gram eller 1860 gram begynner det vel å ha betydning...

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skremt. Kalibreringen alle diskuterer her er jo svært unøyaktig, og gir inget grunnlag for en korrekt veiing en evt rekordfisk. Gjør som Knut sier, eller jeg har sagt tidligere. Det eneste som er nøyaktig nok, er en vekt godkjent for kjøp og salg (en butikkvekt). Evt fiskevekt bør kalibreres opp mot denne for å være så nøyaktig som mulig. Å kalibrere opp mot noe som avviker og gir rom for "skjønn" blir for løvtynnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Min vekt kalibreres mot jobbens postvekt, å veie melkekartonger gir ikke en kalibrert vekt. En3ste interessante er å se forskjellen, men jeg tviler på om noem legger inn vekten sin som viser 1.2:-)

Poenget er vel at så lenge objektet man veier avviker i utgangspunktet, så er vel ikke kalibreringen interessant uansett....[8]

Man finner ikke ut om vekten viser feil (med mindre avviket er drøyt), og man finner ikke ut om meieriet lurer deg eller ikke[^]. Postvekter skal godkjennes av justervesenet, og så lenge dette gjennomføres så er det "godkjent for kjøp og salg"[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for gøy så har min Rapala digitale 25 kg vekt vert inne til en kalibrering hos Teknologisk Institutt.

Testpapirene er 3 A4 ark og inneholder data om forholdene under kalibrering og avikene som ble oppdaget.

Før justreingen som er foretatt på vekten viste den litt for lite i de 4 testene.

Har nå veiet en pakke lettmelk og vekta viser 1,07 kg

Om noen skulle vere mer intressert i kalibreringstesten så send meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Skummet - 1050 - Milo

Og ble du skremt frischern? Fy fa, trenger ikke å bli det vettu. Er jo bare moro, ingen som "seriøst" kalibrerer vekta si etter dette.. tror jeg.. håper jeg

På en annen side, så er jo vektene som oppgis på melkekartongen såpass like at det nesten kunne gått an[ B) ][xx(][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Skummet - 1050 - Milo

Og ble du skremt frischern? Fy fa, trenger ikke å bli det vettu. Er jo bare moro, ingen som "seriøst" kalibrerer vekta si etter dette.. tror jeg.. håper jeg

Håper du ja.... en kalibrering bør jo være en kalibrering og ikke bare unyttig og unøyaktig informasjon[ :) ]. Dette blir jo som å måle en meter, uten målebånd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om kalibreringen:

Lufttetthet: 1.20 kg/m^3

QFE: 1010 hPa

Tempratur: 20 grader

Rel.fuktighet: 40 %

Kalibreringsresultater:

Pålagt masse- Ønsket avlest- Avlest verdi

0,0000 - 0,000 - 0,00

6,1685 - 6,168 - 6,12

12,3370 - 12,337 - 12,22

18,0944 - 18,094 - 17,91

25,0855 - 25,085 - 24,78

Avlest verdi er den vekten som Rapalaen viste før kalibrering.

Vekten er 10 mnd gammel og endel brukt før kalibreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Magne sk

Litt om kalibreringen:

Lufttetthet: 1.20 kg/m^3

QFE: 1010 hPa

Tempratur: 20 grader

Rel.fuktighet: 40 %

Kalibreringsresultater:

Pålagt masse Ønsket avlest Avlest verdi

0,0000 0,000 0,00

6,1685 6,168 6,12

12,3370 12,337 12,22

18,0944 18,094 17,91

25,0855 25,085 24,78

Avlest verdi er den vekten som Rapalaen viste før kalibrering.

Vekten er 10 mnd gammel og endel brukt før kalibreringen.

Ble den ikke testet på vekter under 5, 2 eller 1 kilo[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Sjekket min digitale kjøkkenvekt i dag. Kjøpte 362 gr reker ifølge butikkvekten. Veide så på min vekt som viste 362 gr. Nice! Skal teste med vekt over kiloen senere.

Nice! Men det er som du er inne på også viktig å kalibrere vekta opp mot hele vekt-registeret til den gitte vekten. Avvikene finner man gjerne i ytterpunktene[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sammenlignet kjøkkenvekten min med Fox Digitale vekt, og ting tyder på at Fox vekten viser noen gram for mye. Men siden den har en desimal mindre vil den være mer unøyaktig. Fisk under 2 kilo vil bli veid på kjøkkenvekten om mulig. Tenkte å stikke innom postkontoret og høre om jeg kunne få lov å ta en skikkelig test av begge vektene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Har nå sammenlignet kjøkkenvekten min med Fox Digitale vekt, og ting tyder på at Fox vekten viser noen gram for mye. Men siden den har en desimal mindre vil den være mer unøyaktig. Fisk under 2 kilo vil bli veid på kjøkkenvekten om mulig. Tenkte å stikke innom postkontoret og høre om jeg kunne få lov å ta en skikkelig test av begge vektene mine.

Har flere ganger oppdage feil på vektene på postkontoret, så ikke ta de for god fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

sitat:Har flere ganger oppdage feil på vektene på postkontoret, så ikke ta de for god fisk

Hvor ville du kontrollert vektene dine, er butikkvekter mer nøyaktige mener du?

Jeg bruker apoteklodd som jeg kontrollerer mot. Dette er lodd med eksakt vekt. Er så heldig at jeg har fått tak i disse på jobben. Vet ikke hvor de selges.

Tror nok Rimi vekta er go nok. Men jeg har stusset litt på posten noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.