Gå til innhold
Fiskersiden

Min første surfpakke!


S10G
 Share

Recommended Posts

Er på jakt etter surfstang/snelle og trenger noen gode råd og tips av folket her på fiskersiden før bestillingen blir sent.

Utstyret er tenkt brukt til fiske på sørvest landet og bør ver mest mulig fleksibelt.

Bør være mulig å få greie kastelengder med lettere bly (50-100g) på langgrunne områder, samt rundt 100m med bly opp mot 200gfor å holde bunnen i litt strøm og bølger i dette drittværet vi fortiden er velsignet med.

Av stenger så er ett av alternativene Shimano Beastmaster Surf 425 BX, men tror denne blir en litt stiv til småfisken i Rogaland.

Eller så er DAM Quick Stick surf 4,2m også vurdert siden denne virker litt mindre stiv enn Beastmasteren.

Stanga bør minimum være tredelt, helst firdelt men da blir nok utvalget vel resusert.

Har ikke full kontroll med oz og aksjon på de forskjellige stengene på markedet så tar i mot alle gode tips om en passende stang.

Når det gjelder snelle så går jeg nok for haspel med baitrunner funksjon. Snella bør ha 3-400m kapasitet 0.3-0.40mm multi.

Shimano XTA 8000 er vel den så er mest aktuell, ser ut som de fleste kun har godord om denne snella.

Håper at noen har konstruktive innvendinger til mine tanker om utstyrsvalg, tips om kupp på enkeltdeler eller gode pakker tas i mot med takk!

Endret av S10G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmasteren ville eg helde meg unna. :P

Etter det som Joost fortel om stonga så er nok Quick Sticken eit godt val til lettare fiske. Men å hive 200g opptil 100m vert nok litt for mykje å forvente av den. Då treng du nok to stenger med forskjel i vektklasse. Eg ville likevel satsa på Quick Stick og nokre gode straumsøkke.

Affi har stonga til 790,- no, og ei matchande DAM-snelle med bra kapasitet til same pris.

http://www.steindal-sf.no/product_info.php...e2c1620a03c5d5f

http://www.steindal-sf.no/product_info.php...e2c1620a03c5d5f

Vurderer faktisk dette sette sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke de DAM-stengene, jeg ville gått for karpestenger og baitrunnersneller i 8000-str. Gir nesten like lange kast og er mye deiligere å fiske (og få fisk) med.

Hva er galt med DAM - Stenger? har ikke DAM- Stenger selv, men i tillfelle jeg skal bytte ut... Det hva da gode tilbud, hvis stengene er brukenes da!

http://www.steindal-sf.no/product_info.php...e2c1620a03c5d5f

http://www.steindal-sf.no/product_info.php...e2c1620a03c5d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både surfstenger (beastmaster og DAM) og karpestenger med 8000 baitrunners og begge deler ser dagslys/kjenner vinden i håret jevnlig. Det er vel strengt tatt to kategorier, og hvis trådstarter har analysert seg frem til at et er surf han trenger, så sier jeg heller DAM enn karpestenger. På tross av hva noen synes å mene synes jeg også at Beastmasterene gir god valuta for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmasteren ville eg helde meg unna. :D

Etter det som Joost fortel om stonga så er nok Quick Sticken eit godt val til lettare fiske. Men å hive 200g opptil 100m vert nok litt for mykje å forvente av den. Då treng du nok to stenger med forskjel i vektklasse. Eg ville likevel satsa på Quick Stick og nokre gode straumsøkke.

Affi har stonga til 790,- no, og ei matchande DAM-snelle med bra kapasitet til same pris.

http://www.steindal-sf.no/product_info.php...e2c1620a03c5d5f

http://www.steindal-sf.no/product_info.php...e2c1620a03c5d5f

Vurderer faktisk dette sette sjølv.

Hei, holder med Havengel her. Etter min mening svarer DAM Quick Stick til dine forventninger, men du kan ikke kaste 200gr. søke opp til 100 mtr med den ;-)

Nå er stangen klassifisert fra 100 til 250 men eg kaster ikke godt med den når eg nærmer meg 200gr.

og har så ikke prøvt.

Ellers har de her ett enda bedre tilbud på snellen og stangen for under 1500,= og bare 99,= i porto om eg ikke tar feil, og så legger du til en haug med søkker i samme slengen!!

Både E-motion og Steelpower er kraftigere en denne og blir som nevnt overkill :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quick sticken er ei grei stang det, men det fins langt bedre kaste stenger på markedet og 200g hadde jeg aldri turt å dratt på med. Noe du kan med beastmasteren, men den blir nok som sagt noe drøy til det fiske du skisserer. MEN det er ytterst sjelden man trenger 200g bly for å få feste. Eneste gangen jeg har brukt det her i området (Bergen) er i Fosenstrømmen som tidvis har ekstremt kraftig strøm. Dessuten så finnes det kraftige spilesøkker på markede som holder mot det meste (Gemini med Double D Heads som engelskmennene bruker til uptiding har ført til at jeg klarer meg fint med 150g der jeg før måtte opp i 200). Så i prinsippet så vil jeg anbefale en stang som kaster godt med bly i fra 80 og opp til 150 hvis du er ute etter noe som er veldig fleksibelt. Husk at en rein surfstang sjelden er morsom å kjøre små fisk på fordi de primært er lagd for å kaste laaangt for å nå ut til områder man ikke gjør med vanlig utstyr og ikke med tanke på hvor morsomt det skal være å kjøre småfisk.

Hva slags budsjett har du?

Fins en mengde stenger der ute, men prisen er jo ganske så avgjørende når det kommer til valg av stang. Men siden du nevner beastmasteren så regner jeg med at det ligger på et sted mellom 1000 og 2000kr for stangen?

Når det gjelder anbefaling av stang så er det jo litt forskjellig der ute, men Dam Super natural Lightweight surf 80-180g og 13.3 fot er et bra alternativ som har veil pris på 1999 (fins sikkert noen tilbud der ute) Den klarer å kaste vekter ned i 50 gram greit uten shockfortom og vekter opp i mot 170 går fint. I forhold til quick sticken så er den noe stivere i forhold til kastevekten, men den har en følsommere tupp som gir en mye bedre nappindikasjon. Stangen kaster også lenger selv om den er noe ”lettere” i hvert fall i mine hender.

Ellers så har Greys kommet med en surf stang for året som virker spennende. Grx-s, 140g ambefalt kastevekt og 13 fot. Myk og fin tupp med mengder av rygg, men har ikke fått testa stangen enda (hvis været snur så skal den få lufta seg i løpet av helgen). Denne stangen har fått gode kritikker i Storbritannia som f.eks på www.worldseafishing.com så det lover i hvert fall godt. Men den har vel veil på 2499 hvis jeg ikke husker feil, selv om det sikkert dukker opp noen tilbud etter hvert.

Snøre pleier å ligge mellom 0,20 og 0,35 og de fleste havner på 0,28 (powerpro) som en god mellomting. Vil anbefale deg gult eller rødt for å ha noe som syns godt, sånn at det er lett å ha kontroll på hvilken retning agnet ligger i og om det flytter på seg.

Snellen du har valgt er ikke noe dumt alternativ og burde stå for en støyt.

Edit: glemte i farten at Greys stanga var todelt…. Så da er nok den sikkert uaktuell.

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg starta karriera mi med nokre stive stokkar av nokre surfstenger, ei 13' av eit merke eg ikkje huskar og ei 12' Red Wolf Beach. Eg må vel seie at Beastmasteren (den gamle versjonen, vel å merke, den nye har eg berre svingt på i butikken.) gjenkalla dårlege minne om korte kastelengder, fingersmekk og kast som gjekk rett i sjøen. :D Den nye Bestmasteren er mykje betre, kan vel faktisk kallast surfstong i motsetnad til den gamle lavvostauren. :lol:

Eg gjekk vidare til karpestenger i alle vektklasser og lengder, og brukte desse eit par år. Var imidlertid ikkje fornøgd med kastelengder, rygg ved køyring av stor fisk og lyft ved innsveiving over råten botn. Kjøpte nokre lette surfstenger i staden, og dei stiller som Ståle seier i ein heilt annan klasse når agnet skal langt ut eller fisken køyrast på botn med mykje snags. Til det aller lettaste kystmeitet har eg to Mustad Multi Tip, som har ein parabolsk aksjon som liknar karpestenger, men endå mjukare tupp for god nappindikasjon og oppspenning med lette søkke.

Baitrunner ser eg heller ikkje vitsen med anna enn til det aller lettaste fisket, ved varierande straumforhold der ein treng stadig oppstramming er det langt meir behageleg å justere vanleg frambrems. Må eg gjere plutseleg tilslag, held eg berre handa på spolen, men som regel har ein tid til å stramme bremsa før tilslaget. Unntaket her er Shimano sine surfbaitrunnarar med to bremser, som er det mest behagelege i surfsneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg starta karriera mi med nokre stive stokkar av nokre surfstenger, ei 13' av eit merke eg ikkje huskar og ei 12' Red Wolf Beach. Eg må vel seie at Beastmasteren (den gamle versjonen, vel å merke, den nye har eg berre svingt på i butikken.) gjenkalla dårlege minne om korte kastelengder, fingersmekk og kast som gjekk rett i sjøen. :D Den nye Bestmasteren er mykje betre, kan vel faktisk kallast surfstong i motsetnad til den gamle lavvostauren. :lol:

Artig å se at du altid slakter en stang mange andre er fornøyd med :D Beastmasteren er stiv til et vist punkt men den bøyer seg nå når den må. Og hvis du syns den er så fryktelig stiv, hva syns du da om de fleste century og zziplex stenger som har en langt kraftigere rygg og oppleves som er langt stivere en beastmasteren...

(Men de kaster driten av både den og alt av dam stenger i rette hender, samt at de fleste har bedre nappindikasjon)

Baitrunner ser eg heller ikkje vitsen med anna enn til det aller lettaste fisket, ved varierande straumforhold der ein treng stadig oppstramming er det langt meir behageleg å justere vanleg frambrems. Må eg gjere plutseleg tilslag, held eg berre handa på spolen, men som regel har ein tid til å stramme bremsa før tilslaget. Unntaket her er Shimano sine surfbaitrunnarar med to bremser, som er det mest behagelege i surfsneller.

Nå er nå Biomaster snella ei snelle med kun en brems og kan ikke akkurat kalles baitrunner. Men systemet funker og jeg er i hvert fall godt fornøyd med det på Power aero snellene. Og hvis man fisker statisk med søkket liggendes i ro så skal det ikke være noen grunn til stadig oppstramming... Selv om stadig oppstramming er lettere med en baitrunner etter min mening i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger, her var det jammen meg mye god informasjon å ta med seg videre.

Må nok bruke helga på evaluering av diverse tips før bestillingen blir sendt.

Når det gjelder min ønsketenkning om 200g opp mot 100m er vel dette mest dagdrømming og lite realistisk :D så dette bør vel ikke tas for seriøst.

Budsjett er ikke helt bestemt, det viktigste er vel egentlig å finne utstyr jeg blir fornøyd med.

Sikker greit nok å starte med Quick Sticken med SLR 570 snellen til 1500kr, men føler at jeg kansje bør gå litt opp i pris, får vel ofte det jeg betaler for.

Men hvis jeg skal være fornuftig bør den totale pakken helst ikke overskride +\- 4000kr.

Stengene som Rønsingen nevner er jo fristende, blir ikke skremt av prisen. Det er nok 80-150g som er det ideelle for meg, så kall gjerne "surf-light".

Ser at Super Natural LW Surf 180 fortiden er utsolgt hos avkroken, noen som vet om andre som fører denne, eventuelt om de pleier skaffe bestillingsvarer forholdsvis kjapt?

Finner ikke greys GRX-S stanga hos noen av de norske nettbutikkene, men bør vel ikke være problem å få fatt i denne av den grunn.

2 delt er vel en mulighet det også, blir bare litt trangere i bilen men kan vel ofre litt for fiskeopplevelsen.

Multi på rundt 0.30 er vel det eneste som er fastbestemt til nå, om det blir pp eller fl får tiden vise. :lol:

Hvilken shock-leader liker dere best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dam Quick Stick holdt deg langt unna er mitt tips. Makan til dritt stang. At det er mulig og klassifisere denne stanga til 250 gram er galskap. Ville sagt opp til max 150gram. Er altfor myk stang og og alt for lite rygg. Eneste positive er jo prisen. Men ville ikke anbefalt denne staga ti noen egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at du altid slakter en stang mange andre er fornøyd med :P Beastmasteren er stiv til et vist punkt men den bøyer seg nå når den må. Og hvis du syns den er så fryktelig stiv, hva syns du da om de fleste century og zziplex stenger som har en langt kraftigere rygg og oppleves som er langt stivere en beastmasteren...

(Men de kaster driten av både den og alt av dam stenger i rette hender, samt at de fleste har bedre nappindikasjon)

Nå er nå Biomaster snella ei snelle med kun en brems og kan ikke akkurat kalles baitrunner. Men systemet funker og jeg er i hvert fall godt fornøyd med det på Power aero snellene. Og hvis man fisker statisk med søkket liggendes i ro så skal det ikke være noen grunn til stadig oppstramming... Selv om stadig oppstramming er lettere med en baitrunner etter min mening i hvert fall.

Eg dissar Beastmasteren då det fins mange betre alternativ på marknaden, både her i landet og ikkje minst ute i Europa. Har sjølv hatt stenger til 200 kr som var betre. :D Forstår ikkje kvifor ein skal velje ei slik stong til generell surf for nybyrjarar. Grunnen til at mange er så fornøgde med den er vel rett og slett at dei ikkje har testa så mange stenger eller at Beastmasteren er rett stong for deira fiske. Beastmasteren er ei grei stong når kastelengdene ikkje tel mest, på djupt vatn og etter stor fisk med store agn.

Har sjølv ei Daiwa Supercast som hovudstong til tyngre fiske, og Beastmasteren er fullstendig usammenlignbar. Daiwaen har betre rygg, betre kastelengder, betre nappindikasjon, lettare å kaste med, betre på alle måtar. Tykkjer og at Mustad Extreme Velocity er betre å kaste med, sjølv om den har endå kraftigare rygg. Century sine stenger, som eg har prøvd eit par av, stiller og i ei heilt anna klasse enn Beastmaster fordi dei er moglege å spenne opp ved hjelp av teknikk framfor rå muskelkraft. Men som skrive lenger oppe er den nye modellen betre enn den gamle, og ei OK stong til tyngre fiske.

Når det gjeld Shimanobaitrunneren er det akkurat den eg meiner når eg skriv at det er det beste ein kan få tak i til surffiske. :D Baitrunner system kallar Shimano det. Får ikkje betre snelle for pengane enn Power Aero.

Dam Quick Stick holdt deg langt unna er mitt tips. Makan til dritt stang. At det er mulig og klassifisere denne stanga til 250 gram er galskap. Ville sagt opp til max 150gram. Er altfor myk stang og og alt for lite rygg. Eneste positive er jo prisen. Men ville ikke anbefalt denne staga ti noen egentlig.

Kor mykje skal du ha for den? :lol:

DAM klassifiserer surfstengene sine generelt for høgt. Har testa DAM Sumo Royal Beach, som skulle være storkanona til grovt fiske og hai på Namibiakysten, men den var veldig lik i aksjon med Grauvell-stonga mi, som er klassifisert 3-6 oz. Moglegens litt kraftigare rygg, men ikkje mykje.

Takk for gode tilbakemeldinger, her var det jammen meg mye god informasjon å ta med seg videre.

Må nok bruke helga på evaluering av diverse tips før bestillingen blir sendt.

Når det gjelder min ønsketenkning om 200g opp mot 100m er vel dette mest dagdrømming og lite realistisk ;) så dette bør vel ikke tas for seriøst.

Budsjett er ikke helt bestemt, det viktigste er vel egentlig å finne utstyr jeg blir fornøyd med.

Sikker greit nok å starte med Quick Sticken med SLR 570 snellen til 1500kr, men føler at jeg kansje bør gå litt opp i pris, får vel ofte det jeg betaler for.

Men hvis jeg skal være fornuftig bør den totale pakken helst ikke overskride +\- 4000kr.

Stengene som Rønsingen nevner er jo fristende, blir ikke skremt av prisen. Det er nok 80-150g som er det ideelle for meg, så kall gjerne "surf-light".

Ser at Super Natural LW Surf 180 fortiden er utsolgt hos avkroken, noen som vet om andre som fører denne, eventuelt om de pleier skaffe bestillingsvarer forholdsvis kjapt?

Finner ikke greys GRX-S stanga hos noen av de norske nettbutikkene, men bør vel ikke være problem å få fatt i denne av den grunn.

2 delt er vel en mulighet det også, blir bare litt trangere i bilen men kan vel ofre litt for fiskeopplevelsen.

Multi på rundt 0.30 er vel det eneste som er fastbestemt til nå, om det blir pp eller fl får tiden vise. :D

Hvilken shock-leader liker dere best?

God stong som er i di kastevekt:

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...f7b233c7148eada

Sjokkfortaum: Varivas frå Veals eller Sufix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet dit bare er å teste surf fiske så kan nok pakken med quick stick og slr snella funke. For så å oppgrader så fort du er hekta :lol:

Alle som tar inn varer fra seeberg (Dam, Owner, penn osv) burde klare å skaffe Super natural stangen, men vær litt obs siden prisen i fjor var 2999 og nå er 1999 (er noen veil priser rundt omkring som er feil).

Til 4000 så kommer du nok langt. Denne stangen og ei god snelle med snøre burde la seg gjøre. Men jeg kan ikke utale meg i denne delen av forumet ang pris eksempler annet en veiledende siden jeg jobber i butikk selv...

Når det gjelder shockfortom så er det mye som funker. Selv foretrekker jeg sufix surf og varivas. Men disse er ikke så lett å få tak i her til lands, så da blir sufix superior og mustad shockleader (har ikke hatt kulde problemet) alternativene som funker fint. Til kastevektene du skiserer så vil 0.6 – 0.7 være passende.

Eg dissar Beastmasteren då det fins mange betre alternativ på marknaden, både her i landet og ikkje minst ute i Europa. Har sjølv hatt stenger til 200 kr som var betre. :P Forstår ikkje kvifor ein skal velje ei slik stong til generell surf for nybyrjarar. Grunnen til at mange er så fornøgde med den er vel rett og slett at dei ikkje har testa så mange stenger eller at Beastmasteren er rett stong for deira fiske. Beastmasteren er ei grei stong når kastelengdene ikkje tel mest, på djupt vatn og etter stor fisk med store agn.

Har sjølv ei Daiwa Supercast som hovudstong til tyngre fiske, og Beastmasteren er fullstendig usammenlignbar. Daiwaen har betre rygg, betre kastelengder, betre nappindikasjon, lettare å kaste med, betre på alle måtar. Tykkjer og at Mustad Extreme Velocity er betre å kaste med, sjølv om den har endå kraftigare rygg. Century sine stenger, som eg har prøvd eit par av, stiller og i ei heilt anna klasse enn Beastmaster fordi dei er moglege å spenne opp ved hjelp av teknikk framfor rå muskelkraft. Men som skrive lenger oppe er den nye modellen betre enn den gamle, og ei OK stong til tyngre fiske.

Har aldri påstått at Beastmasteren er ei knallstang for nybegynnere så lenge man ikke skal fiske dypt. Dessuten så er det forskjell på hva som er generlt surffiske ettersom hvor man bor i landet. Har prøvd en god mengde med stenger etter hvert selv og de blir ofte sammenlignet med beastmasteren siden det var den jeg startet mitt fiske med. Og det fins både bedre og dårliger stenger på markedet. Century, Conoflex og Penn er av de bedre uten tvil (kan som du sier knapt sammenlignes). Dessverre så er de fleste av disse veldig dyre i norge eller de må bestilles fra utlandet.

En liten ting til som er rart er at jeg får til greie kast med beastmasteren siden jeg er ei lita pingle uten et snev av muskelkraft :D

Men vi er enige om i hvert fall en ting og det er at stanga er ok til tungt fiske som det er mye av på vestlandet :D

Når det gjeld Shimanobaitrunneren er det akkurat den eg meiner når eg skriv at det er det beste ein kan få tak i til surffiske. :D Baitrunner system kallar Shimano det. Får ikkje betre snelle for pengane enn Power Aero.

Tenkte vel litt mer på hva du syns om vanlige baitrunnere. Kan ikke se at det er noen bakdel. Ser i grunn bare fordeler med Baitrunner om det så er av typen som er på PA og Biomaster snellene, big baitrunner eller baitrunner gte. De sist nevnte skorter heller på magel av storspole en på hvordan baitrunner systemet funker i praksis. Ikke for å kverulere, men sliter med å finne en god grunn til hvorfor du ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ei Shimano Antares 425, opp til 200 gram.

Det er den beste surfstanga jeg har, den kaster langt og er lett å kaste med(167 meter med bare 150grams søkke).

Jeg har to Centurystenger som også er meget gode, men Antares er hakket bedre.

Ikke dumt tips, må vel nesten ha multiplikator snelle for å få kast i den lengden?

Ikke det at jeg har sjangs til å nå de lengdene, uansett stang eller snelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner muligens og nærme seg en bestilling nå :(

Ser ut som det blir en Shimano Antares AX425 CX-G surfstang med Shimano Biomaster 8000 XTA snelle rigget med 0.39 Fireline flame green.

Muligens ett litt kraftigere sett enn hva jeg først tenkte, men fant etter hvert ut at jeg har greit nok utstyr allerede som fint dekker det litt lettere fisket.

En ting jeg lurer litt på er hva som er hovedforskjellen på Shimano Biomaster 8000 XSA og Shimano Biomaster 8000 XTA, eventuelt hvilken som anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.