Rune

rødspette

Recommended Posts

Rune    0

Vett ikke om det er som mange som kjenner til fredningstidene på rødspette? Jeg har hørt noe om det, men trodde det var foreldet. Det er det derimot ikke:

På grunn av at rødspetten er en ettertraktet matfisk, er den fredet fra 1. mars til 31. mai. Dette gjelder ikke bare kommersielt fiske, men også sportsdykkere og hobbyfiskere må respektere dette.

Sikkert mange som dreper rødspette i denne perioden, feks havfiskeklubber i konkurranser. Disse bør iallefall følge opp reglene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
øysteiin    18

Har sett folk selge rødspette i butikker, fra fiskebåter osv innenfor den fredningstiden. Dette må jo være en fin artikkel for noen jornalister?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karl Inge S    12

Har sett folk selge rødspette i butikker, fra fiskebåter osv innenfor den fredningstiden. Dette må jo være en fin artikkel for noen jornalister?

Ta kontakt med noen da :) Så senest idag at det lå fersk spette i fiskedisken da jeg handlet lønsj. (Den kan jo selvsagt være tatt noen dager før fredningen da....)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
øysteiin    18

Har ikke mange kontakter på den fronten der. Men sikkert flere andre som kjenner noen som er interessert i og skrive en artikkel om dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bad2    0

Interessant, og for meg ukjent (og uten fare for at jeg skal bli lovbryter på dette område, iallfall).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune    0

prøver å finne reglene på noen av regjeringen sine sider, men det var vanskelig. Noen som har tid til å prøve? Reglene jeg fant kommer fra en lokal fisker, itillegg fant jeg dem i en av pethon sine bøker og på nettstedet til uw foto

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond    2

Fredningen gjelder vel ikke sportsfiskeredskap så vidt jeg vet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Triturus    102

Var det ikke en tråd om dette her for et års tid siden? Søkte, men fant ingenting..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
loite    0

jeg skal nekte å filetere rødspette vist jeg får den på fagprøven igjen til neste torsdag.. hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sofafiskern    0

Ta kontakt med noen da :) Så senest idag at det lå fersk spette i fiskedisken da jeg handlet lønsj. (Den kan jo selvsagt være tatt noen dager før fredningen da....)

Er ikke den meste at den "ferske" fisken tatt noen dager før den havner i disken? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bad2    0

jeg skal nekte å filetere rødspette vist jeg får den på fagprøven igjen til neste torsdag.. hehe..

Hehe. Interessant dilemma ........

:)

Sorry offtopic. Skal ikke gjenta seg (i denne tråden iallfall)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oz    36

Rødspetta er vel såvidt jeg vet ikke fredet lenger. Fredningstida ble opphevet for et par år siden.

Mvh Oz

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sofafiskern    0

Rødspetta er vel såvidt jeg vet ikke fredet lenger. Fredningstida ble opphevet for et par år siden.

Det eneste jeg fant angående rødspette, var [ Du må være Logget på eller registrert bruker for å se lenken ], og uansett gjelder vel ikke den for sportsfiskere..:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oz    36

Det eneste jeg fant angående rødspette, var [ Du må være Logget på eller registrert bruker for å se lenken ], og uansett gjelder vel ikke den for sportsfiskere..:)

Nei, dette gjelder vel stort sett yrkesfiskere...

Fant denne også: [ Du må være Logget på eller registrert bruker for å se lenken ].

Hadde det vært en fredningstid for rødspette hadde det antagelig stått nevnt der.

Mvh Oz

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bad2    0

Jeg lurer litt på det kommer fra dette ja. Ser man på trådstarter står det; "På grunn av at rødspetten er en ettertraktet matfisk,................ "???????

Det er vel uansett ikke derfor den er freda, men fordi det begynner å bli lite av den?????

Hvor har du påstanden din i trådstartsinnlegget fra, Rune?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BAN    320

Før var det totalforbud mot rødspettefangst i gytetiden. Kan hende det er opphevet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
limanda    5
www.marinbi.com/p-platessa.htm - 6k 

Her står det en del om fredningstider et stykke ned i artikkelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune    0

hvor jeg har påstandene mine fra står i tråden: pethon, lokal fisker, og uwphoto sine hjemmesider

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Triturus    102
www.marinbi.com/p-platessa.htm - 6k 

Her står det en del om fredningstider et stykke ned i artikkelen.

Det skjedde noe med linken din, her er den:

[u][ Du må være Logget på eller registrert bruker for å se lenken ]

[/u]

Endret av Triturus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bad2    0

Det skjedde noe med linken din, her er den:

[ Du må være Logget på eller registrert bruker for å se lenken ]

Ja, se der ja, der stor det noe!

Er det noe man lurer på videre, f.eks. graden av MÅ i "(......) . Dette må også hobbyfiskere og sportsdykkere respektere". , så er det vel bare å kontakte Frank Emil vil jeg tro. Jeg har uansett ikke tenkt å begynne å fiske etter rødspette.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå