Gå til innhold
Fiskersiden

Svær "rokke" frå Sognefjorden


Recommended Posts

http://www.vik.kommune.no/index.asp?strUrl...and=&subExpand=

Ja dette var ei svær "rokke". 60-70 kilo....

Synd det ikkje var bilete av undersida, kan den vera svart på buksida tru?

rokke3.jpg

Fleire bilete på opphavssida.

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter påtrykk vil eg presisere at skrivemåten rokke var tøys. Skate er meir korrekt, men eg jobbar med å finne ut av kva som eigentleg er skilnaden på skate og rokke.

60-70 kilo er jo antatt vekt, og den kan godt vera mindre. Uansett er den nok for stor til å vera spisskate.

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe ei storskate. er ikke høy nok og syns snuten er for spiss.. og 60-70kg er i overkant.

Mellom 40 og 50 en plass kanskje.

60-70 kilo er jo antatt vekt, og den kan godt vera mindre. Uansett er den nok for stor til å vera spisskate.

Det sies jo at spisskatene kan bli opptil 40kg, men dette er nok ei svartskate likevel

Noen fisker og sammenligne med:

66kg

32241_s.jpg

77kg - 155 bred og 208 lang

32244_s.jpg

32245_s.jpg

Nå skal det sies at storskatene er betraktelig tykkere. Min fisk på 93kg hadde forøvrig så og si samme mål som Jonas Botilsrud sin svartskate som veide 40kg mindre

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% sikker på svartskate. Er jo tatt endel svartskate i nettopp Sognefjorden. Sendte avisen en mail der jeg ba de sjekke med fiskeren om han kunne huske om den var mørk også på undersiden, men svært lite tilsier i grunn at dette skal være noe annet enn svartskate.

Etter påtrykk vil eg presisere at skrivemåten rokke var tøys. Skate er meir korrekt, men eg jobbar med å finne ut av kva som eigentleg er skilnaden på skate og rokke.

60-70 kilo er jo antatt vekt, og den kan godt vera mindre. Uansett er den nok for stor til å vera spisskate.

På norsk blandes uttrykkene rokke og skate temmelig ukritisk. I England brukes gjerne Ray om skater som har en rund kroppsform, type piggskate (Thornback Ray), men skate brukes helst om skater som har en utpreget spiss snute, type storskate (Common Skate), Svartskate (Norwegian skate) og spisskate (long-nosed skate). Rokke er forøvrig et uttrykk som er på vei ut i Norge, mens svenskene fortsatt ufortrødent kjører på med rocka.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% sikker på svartskate. Er jo tatt endel svartskate i nettopp Sognefjorden. Sendte avisen en mail der jeg ba de sjekke med fiskeren om han kunne huske om den var mørk også på undersiden, men svært lite tilsier i grunn at dette skal være noe annet enn svartskate.

På norsk blandes uttrykkene rokke og skate temmelig ukritisk. I England brukes gjerne Ray om skater som har en rund kroppsform, type piggskate (Thornback Ray), men skate brukes helst om skater som har en utpreget spiss snute, type storskate (Common Skate), Svartskate (Norwegian Ray) og spisskate (long-nosed skate). Rokke er forøvrig et uttrykk som er på vei ut i Norge, mens svenskene fortsatt ufortrødent kjører på med rocka.

Norwegian skate altså.

Tenkte å sende en mail til avisa jeg og, men er jo 4 år siden dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig uklare bilder, men syns jeg kjenner igjen fyren. Var i hvert fall en linefisker som var innom i butikken mens han venta på sognebåten. Jeg har som vane for å spørre om gode plasser for ufisk av line og garnfiskere. Han kunne nevne x antall kjerringer og ei skate på rundt 70kg som var svart under buken som noen av fangstene sine. Han var heller ikke vanskelig å be ang hvor han hadde fått de…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.