Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport fra Guinea-Bissau


Audun
 Share

Recommended Posts

En blir rimelig frustrert når ein sitter og ser ut vinduet her på Frøya og regnet bare øser ned og det er noen få plussgrader. Fisket har jeg ikke gjort siden september i fjor hvis jeg ser bort ifra noen få turer fra land.

Men lyset og varmen begynner og komme tillbake så smått og fiskefebern blir ikke noe lavere av den grunn.

En varmende og inspirerende rapport Audun. Føler att jeg må prøve og komme meg i vei på noe lignende ganske snart. Men først må jeg vel ta meg av div. torskefisker og "brusket" på hjemmebanen enda ein sesong.

P.s Hvis ikke dette blir ein vinner rapport så veit ikke jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte bare på en ting; testa dere ikke tarpon der nede, eller sviktet den? (er kanskje sesongbetont?)

Området er jo ellers kjent som THE hotspot for kanskje verdens største tarpon.

Men rampete rapport ja, og som vanlig utsøkte bilder. Mange tøffe jacks, samt kul cobia.

Hovedmålet mitt med turen var å teste tarpon, men på grunn av været, og ikke minst det at jeg hadde en så ufattelig treg start, valgte jeg å fiske etter det "letteste" for i det hele tatt å ha med meg noen fiskeopplevelser med hjem. Den siste dagen forsøkte jeg meg på stor tarpon fra oppankret båt, men det ble bare med synet av en stor fisk som rulla 20 meter fra båten. Og du har rett, Cato: Området er det hoteste i verden når det gjelder stor tarpon. Laurent, som har fanget mange på mellom 70 og drøyt 140 kilo, mener imidlertid at jeg bør ta en tur rett etter regntida. Mer strøm og lavere saltinnhold favoriseres av de aller største fiskene. Jeg ble spurt om å komme ned og jobbe som feltbiolog/fisker om et drøyt år. Laurent har nemlig engasjert et knippe marinbiologer som skal starte et forskningsarbeid rettet mot de store, havvandrende artene i området. Noen store haier og tarponene er førstepri - jeg håper å kunne holde meg oppdatert på hva som skjer. Selvfølgelig hadde det vært helt fantastisk å reise tilbake med kun stor tarpon som mål for turen, men tid og penger avgjør alt. Jeg får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport som alltid Audun. Hjalp ikke på mine fiskeabstinenser dette her heller, er omtrent så jeg ofrer kroppsdeler for å komme ut et sted snart. :lol: Kult med mange arter også. Ser at du fisker med stella 6000, men hvilken stang brukte du på popperfisket? Prøvde dere jigging også, eller var det for langgrunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport som alltid Audun. Hjalp ikke på mine fiskeabstinenser dette her heller, er omtrent så jeg ofrer kroppsdeler for å komme ut et sted snart. :angry2: Kult med mange arter også. Ser at du fisker med stella 6000, men hvilken stang brukte du på popperfisket? Prøvde dere jigging også, eller var det for langgrunt?

Takk for hyggelig tilbakemelding, Helge! Til popperfisket brukte vi et par Shimano-stenger jeg ikke har kjent til før nå. Den kraftige var en Shimano GT med kastevekter opp til 200 gram. Denne er spesiallaget til det tunge fisket etter giant trevally. Den lettere husker jeg ikke navnet på... Uansett fantastisk bra utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall ner med gruppen som reser den 26:e, så det var kul läsning. Provade du något flugfiske?

Märkte ni någon fisk?

En video ifrån området, http://www.pacvoyages.fr/videos/high_quali...inee_Bissau.wmv

Hyggelig å høre! Supert at du skal avgårde. Vi prøvde ikke fluefisket, men det er absolutt på sin plass å gjøre et forsøk, særlig langs mangrovene når jacken jager. Men: Kun tungt utstyr er det eneste som duger, her snakker vi beinharde rusninger!

God tur og lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tillbaka i verkligheten efter min tur till Bijagos, vår grupp fiskade inte lika bra som din.

Största fiskarna som vår grupp fick var en barracuda på 14 kilo (första dan) på en Rapala C25 och en jack crevelle på 14 kilo också tagen på popper lite senare i veckan.

Själv lade jag tre dagar på tarpon och ville gärna fiska mer, men eftersom andra inte var så intresserade så blev det inget mera. Såg en tarpon första dan vi fiskade tarpon precis när vi kom fram som gick upp i ytan och hämtade luft, metena var inte ute då båten inte hade rättat sig efter ankringen.

Jag fick en jack crevelle första dan vid Kere (enda jacken som kom upp den dan) på ett stort propeller popper, något som ingen körde med, effektivt vid lugnt vatten, andra beten som fungerade bra var Creek Chub Super Knucklehead (finns på en av Audun´s bilder).

Jag hade samma båt och skeppare Armando 2 (långe guiden) som Audun och han var helt klart bäst av alla lokala guider tyckte jag.

Ett drag som jag hade flera tunga hugg på var Salmo Giant Darter (blå med en gul jigg på bakre kroken),

men jag lyckades inte landa nån av dessa fiskar på mitt jerkspö, hade hugg och drillade stora fiskar både på trolling och kast med detta drag, dock höll 0,36mm TUF-line även när stor fisk rusade under båten.

Jag fick barracuda och spanish makrell ifrån stranden i Kere på spinn, det drag som funkade för mig var

Illex Living Dead Sardine, i svart-grönt. Flugfisket gav inget hugg, körde med stora flugpoppers.

Om jag skall dit igen? Nej, mycket pengar och tarpon fisket var monotont, inga möjligheter att få fiska med

levande betesfisk, bad om det men fick inte det. Guiderna fiskade också för nära med dom 2 flötena tyckte jag,

vi fick ett rejält trassel med två flöten utan att ha fisk på, hur kul hade det varit att få det om man äntligen krokat en tarpon? Var på guiderna (en ung fransman och den lokale guiden) och även franske chefen om det, men inte så stor skillnad, vi fiskade med 3 spön efter tarpon två dagar och en dag med två spön, alltid ett bottenmete och antingen 2 eller 1 flötmete, guiderna kollade betena sällan, vilket jag tyckte var konstigt då vi fick upp halva betesfiskar (en liten hajart som väger runt 1-3 kilo var mycket vanlig i området vi fiskade och bet gärna av hela döda multarna på mitten).

Andra fiskar som vi fick upp på fisket med små fiskbitar på botten var svartfenad haj (1st liten 2 kilos) och

mal. Ytterligare ett orosmoment, hur skoj hade det varit att kroka en stor tarpon och få trassel på dom 2-3 små bottenmetena riktade efter mal upp till 4 kilo som lokal befolkningen älskar att äta. 2:a dagen dök ena tarponflötet, ganska snabbt insåg vi att det inte var en tarpon och Dansken jag fiskade med tog spöt, han fick upp en barracuda på 11 kilo.

Alldeles för många orosmoment helt i onödan, men så är det när man inte är ensam betalande gäst i båten,vi fiskade på samma ställe alla tre dar, franske chefen och vår franske guide diskuterade att byta plats sista dan men vår franske guide tyckte

inte det och då körde dom på samma plats igen.

Så det blir nog istället Sierra Leone och Sherbro ön nästa vår, tittar man i IGFAs rekordlistor så är det oftast i mars-april som dom flesta rekordfångsterna på tarpon tagits vid Sherbro ön och i Guinea-Bissau, så jag tror inte riktigt att det skulle vara så mycket bättre i början av säsongen september-november.

Kunskaper i franska (jag var den enda i vår grupp som kunde någon franska) är mycket bra i Guinea-Bissau, då många kan detta språk, min uppfattning var att dom flesta hellre pratar det än portugisiska som dom äldre är bättre på. Jag gav bort skärmlampor för 60 SEK/styck som gåva, vilket var uppskattat.

Dessutom gav jag bort större cirkelkrokar och en del små drag.

Endret av Alessandro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Denne tilbakemeldingen kom når jeg linket hit på en engelsk side Audun:

I know I've been known, in the past, to 'bang on' about fish identity but I didn't know whether you realised that the Barracudas are actually Guinean rather than Great Barracuda. The chevron rather than straight stripes are the give-away. And I think the chap will find that the image under the Queenfish is that of an African Pompano, also known as a Threadfin, although they are actually a member of the Jack family. You can just see some of the remaining thread-like rays trailing from its dorsal fin.

Ellers får du skryt for bildene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.