Gå til innhold
Fiskersiden

sluk/wobbler til laks


heitmann
 Share

Recommended Posts

nå spør jeg på vegne av en gjeng som liker å dorge etter laks. De har i alle år sverget til diverse skjesluker, og da først og fremst Toby blå 18 gr.

Det må da være mulig å øke fangstene betraktelig med litt mer kunnskap om wobblere evt andre sluker (ihvertfall har nå jeg tenkt som så).

Er det noen som har killere til laks i størrelsen 1-4 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukte Tomic wobblere til salgs.

Disse funker jæ**IG bra på både laks og ørret.

Den størrelsen jeg har er 5" og jeg har ca 1000 brukte wobblere jeg skal selge.

Ta en titt på storfisklistene i Norge og Sverige så vil du se at mange av de største hvert år blir tatt på nettopp Tomic.

Mvh

Kjell-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjøen foretrekker jeg blanke, eller i hvert fall wobblere som har endel blankt i seg. Jeg bruker ikke bare blanke, men også hvite med svart/grønn/blå rygg. Ellers er det jo særdeles effektivt med brislingtackel, men det spurte du jo ikke om.[ :P ][8D]

Men jeg synes det er særdeles viktig å justere wobblerene slik at de går riktig i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke glemme Apex heller da...

Men NK, Diamond King, Flutter Spoon, Flutter Chuck, Miller Spoon, Canadian Wonder og Joes Pirat har da gitt oss laks også her hjemme. Har stort sett hatt best hell med sølvblanke varianter med striper i blått, rødt, gult eller grønt. Wobbler er aldri feil heller. Bomber og Rapala samt Tomic plugger bør også funke. Ikke feil å teste litt skrikende farger. Fluoriscerende grønt og gult kan trigge kjip fisk. Men det er aldri enkelt å fiske etter fisk som er lite interessert i mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess mellom 1,5 på vinter og tidlig vår til i overkant av 3 knop på sensommeren/høsten.

Men det kommer også an på hvilket agn du kjører med og i hvilket hestighets område det agnet leverer.

http://www.trollingcharter.com/5_inch_used...tomic_lures.htm

Mvh

Kjell-Magne Hansen[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme er fisket kun aktuelt sommerstid. Da er det ikke noe i veien for å dra på i tre knop+ dersom varene tåler dette. Vanntemperaturen er i hvert fall ikke noe hinder. Når trollingcharter nevner 1,5 vinter og vår tipper jeg dette er snakk om det dype vinterfisket etter laks i Østersjøen med dodgere og flashere som skal fiskes relativt sakte for at de skal gå optimalt. Den typen fiske er ofte mindre aktuelt her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemlig laks holder seg ofte i de øvre vannlag selv om vi også har fått noe fisk på større dyp. Når vanntempen i tillegg er 8-10 grader eller varmere har vi hatt best fiske med fart på rundt tre knop eller mer. Da kjører vi stort sett med vobblere eller sluker som tåler denne farta. Med litt småjusteringer (splitthagl i krokbøyen) tåler sluker høyere fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av trollingcharter

Hei.

Jeg har brukte Tomic wobblere til salgs.

Disse funker jæ**IG bra på både laks og ørret.

Den størrelsen jeg har er 5" og jeg har ca 1000 brukte wobblere jeg skal selge.

Ta en titt på storfisklistene i Norge og Sverige så vil du se at mange av de største hvert år blir tatt på nettopp Tomic.

Mvh

Kjell-Magne

1000 brukte woblere [:0] [?] [:0] Prisen da ? pr stk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

sitat:Hjemlig laks holder seg ofte i de øvre vannlag selv om vi også har fått noe fisk på større dyp. Når vanntempen i tillegg er 8-10 grader eller varmere har vi hatt best fiske med fart på rundt tre knop eller mer. Da kjører vi stort sett med vobblere eller sluker som tåler denne farta. Med litt småjusteringer (splitthagl i krokbøyen) tåler sluker høyere fart.

Vad tror du om tidig vår i Sognefjorden då CB? Det är ju nästan samma förhållanden som Simris eller längre upp i Östersjön. Då borde ju laxen/ örreten gå hyfsat djupt eller? Den följer väl sill/brislingstimmen och de kommer ju närmare land senare på säsongen. Vore ju kul att hitta ett nytt Simris närmare " hemma ".

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 gram er vel den tyngste, men vi har stort sett utfisket lokale som har kjørt den. Men at den fisker er hevet over enhver tvil. Holder en meget stor knapp på rene dorgesluker. De får man neppe kjøpt mye av i de traktene uansett, så gutta bruker det som finnes, dvs. det som brukes i elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.