Gå til innhold
Fiskersiden

Byulker


Triturus
 Share

Recommended Posts

Endelig litt roligere på skola, så det ble igjen aktuelt å bruke en helgedag til fisking. Det gjorde heller ingenting at det var årets beste dag, værmessig, til nå. Ved fyret i utløpet av Nidelva var det helt dødt, ikke så mye som en småbleik eller en sypi (trøndersk for hvitting og sypike). Litt lenger inn på moloen var Arve på dvergulkefest - steinveggen bugnet med vårkåte hissigpropper som angrep alt som beveget seg. Han fikk et par stk, men som den ikke-mikrokonkpersonen han er så slapp han de uti igjen uveide. Jeg tok personlig rekord i å få fisk raskest etter å ha begynt å fiske (selv raskere enn i pigghåene vi fikk i høst, da man kunne gå på Namsenfjorden uten is), det tok anslagsvis 1,5 sekund fra takkelet dukket under overflaten til en dvergulkekar dukket opp fra steinveggen og jafsa i seg reka, og ytterligere et halvsekund før den lå sprellende på moloen. Et sikkert vårtegn; dvergulke i solsteika sentralt i Trondheim!

Bilde%20009.jpg

28,74 gram.

Vi gav oss på fyret og stakk bort på piren ved hurtigbåtkaia. I fjor på denne tida fikk vi et par håndfuller med dvergulker der, men idag var de fraværende. Mulig det er for tidlig enda, mulig vannet er for ferskt, kanskje var de fisket opp... ulkegudene vet. Arve fikk riktignok to sandflyndrer på stinkbombefeeder, men de var dessverre ikke større enn ei håndflate. Rett før vi skulle gå fikk Arve endelig ei dvergulke, på utsiden av moloen denne gangen.

På vei til bussen gikk jeg innom Ravnkloa, for å se om kvabselurene (les: ålekvabbe) var hjemme. Det var lavvann og bra sikt, så det skulle være mulig å kikkfiske. Det ble ikke kvabbe, men derimot ei vanlig ulke. I det første halvsekundet etter jeg så ulkekjeften suge i seg rekebiten fra under en gammel sykkel, trodde jeg det var bestemorkvabba jeg hadde i enden, men den klumpete kroppen avslørte identiteten ganske raskt. 160 gram er da ikke så ille tross alt.

Bilde%20013.jpg

Sola gikk ned over Trollahaugen og kikkfiskelyset ble flatere, jeg kalte det en dag og pakket. Er vi riktig heldige med været blir det fisking i morgen også! Da skal det rødspetteperses!

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny mikrotur i sentrum. Var jo pokka nødt til å komme meg ut i finværet, spesielt siden jeg ikke har fisket noe tidligere i påsken. Gikk den vanlige runden, hvor jeg starter ute ved hurtigbåtkaifyret.Sliter litt med å finne dvergulkene, muligens kombinert med at jeg startet med snegler som agn. Det virker som reker er det eneste som fungerer. De to første var mann og kone, omtrent identiske i vekt.

49016_s.jpg

18,39 gram.

49017_s.jpg

18,10 gram.

Så omsider kom det på en som dro vekta noe lenger, 49,5 gram er ikke så værst for dvergulke.

49018_s.jpg

Jeg gav meg og vandret innover til sentrum igjen, på veien stoppet jeg i Kvabbkloa (les: Ravnkloa) for å prøve å komme i kontakt med den sære og småspiste trønderkvabba. Fora med knuste blåskjell, og agnet var en reke og strandsneglkombo på sedge-krok 12. Det var lavvann og sikten var god, så jeg fiska aktivt rundt bryggene mens jeg speida. Da ser jeg en lang tynn fisk som desperat prøver å angripe agnet, den klarer og sno meg for agn før jeg rekker å løfte stanga, så jeg får trædd på ny reke i en fei. Slipper ned på samme sted, og vips, den er der med en gang. Ikke akkurat skye. I det agnet blir helt borte løfter jeg stanga og kvabba sitter. Drar den i overflata inn til brygga (hører du Crish?) og løfter den på trygt land. Endelig trønderkvabbe. Den føste kvabba jeg fikk var en vestfoldkvabbe, og der nede er de langt enklere å få enn her oppe.

49019_s.jpg

Dette var riktignok en babytrønderkvabbe på 24,55 gram, men jeg var fornøyd likevel.

49020_s.jpg

Nå er det bare opptil trønderne som mangler denne arten, å komme seg ned i Kvabbkloa og prikke trønderkvabba :lol:

God påske til alle fiskersidenmedlemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.