Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av ekkolodd/kartmaskin


sea
 Share

Recommended Posts

Skal kjøpe en kombinert Kartmaskin/ekkolodd og ønsker råd og veiledning om kva type/merke ein bør gå for.

Alle råd og tips mottas med takk.

Det kommer jo an på bruksområde og budsjett. Jeg vil anbefale deg søk-funksjonen her på forumet, det har vært flere gode ekkolodd tråder. Leser du disse, kommer du til å til å få meget god oversikt.

Selv har jeg en Lowrance LMS337 (kartplotter + ekkolodd). Instrumentet har en fargeskjerm på 5'', som mange synes blir for liten, men til mitt bruk går det greit (synes et større instrument ville tatt for mye plass i min båt, dessuten stiger jo prisen drastisk med skjermstørrelsen). Jeg dorger og spinnfisker for det meste, i indre oslofjord, med en 18 fots HT båt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på bruksområde og budsjett. Jeg vil anbefale deg søk-funksjonen her på forumet, det har vært flere gode ekkolodd tråder. Leser du disse, kommer du til å til å få meget god oversikt.

Selv har jeg en Lowrance LMS337 (kartplotter + ekkolodd). Instrumentet har en fargeskjerm på 5'', som mange synes blir for liten, men til mitt bruk går det greit (synes et større instrument ville tatt for mye plass i min båt, dessuten stiger jo prisen drastisk med skjermstørrelsen). Jeg dorger og spinnfisker for det meste, i indre oslofjord, med en 18 fots HT båt..

Hei takk for svaret hadde ikke tenkt å gå så mye over 10000.

Det er så mange merker å typer å velge mellom så noen tips om kva folk er fornøyd med var det eg var ute etter.

Det som er vigtigst for meg er ekkoloddet, det bør gå ned på min 400 m.

Skal bruke det på en 19 fots buster så en 5 " skjerm er nok passe.

Er du godt fornøyd med din Lawrance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal ned på 400m trenger du et bra ekkolodd. Synes en 5" skjerm er for liten til kombibruk, og 7" enheten er dyre.

Vil anbefale deg 2 seperate enheter, kjøp et Raymarine DS500X ekkolodd fra Seatronic til 4990kr og en Eagle eller Lowrance kartplotter. De mest aktuelle modellen er Lowrance GlobalMap 5300C iGPC og Eagle IntelliMap 642C iGPS, disse to plotterene er nærmest identiske. Du får Eagle plotteren for 5990 hos Seatronic, men jeg blir ikke overrsaket om du finner en av disse rimeligere et annet sted.

Jeg har nylig omtalt ekkoloddet i en annen tråd så gjør et søk hvis du ønsker mer info.

Hvis du vil ha en kombienhet er Lowrance LCX-27C med 7" skjerm og LMS-527C iGPS med 5" de jeg anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en kombienhet er Lowrance LCX-27C med 7" skjerm

Fikk messetilbud på sjøen for alle til 10 blank på denne pakken her

Box Contents:

LCX-27C Head Unit

GB-18 Gimbal Bracket with knobs

LGC-3000 GPS Antenna for flush mounting

HST-DFSBL 50/200 kHz Plastic Transom Mount Transducer with Depth and Temperature

SP-BL Speed Sensor

PC-27BL Power/Data cable

Protective cover

Owner's Manual

ellers for du den fra USA til 996,- $ og med dages kurs på 5.2812 blir det 5 260,08 = Ca 6700 med frakt og Mva

Endret av Tailbait
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne butikken her til $996.79

http://www.tigergps.com/lcx27cdualcombo.html

Jeg handlet på en annen plass der kostet den 985 $ noe jeg nesten angret på

Ca 6700 med frakt og Mva er rundt reinet $996.79 + 100 $ frakt og Mva

Jeg fikk min for 5400,- nok, men så har jeg en kompis som tar den med seg hjem til Norge

Fikk messetilbud på sjøen for alle til 10 blank

Det var fra dem here http://navy.no/

Endret av Tailbait
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svaret hadde ikke tenkt å gå så mye over 10000.

Det er så mange merker å typer å velge mellom så noen tips om kva folk er fornøyd med var det eg var ute etter.

Det som er vigtigst for meg er ekkoloddet, det bør gå ned på min 400 m.

Skal bruke det på en 19 fots buster så en 5 " skjerm er nok passe.

Er du godt fornøyd med din Lawrance.

Jeg synes den dekker mitt behov godt. Min plan var at hvis skjermen ble for liten, kunne jeg alltids kjøpe et rendyrket ekkolodd og sette ved siden av, og bruke kombiinstrumentet som kartplotter. Men jeg har egentlig ikke følt noe savn etter den ekstra skjermen så langt (og dermed penger spart :D )

Lowrance får generelt godt skussmål, og jeg synes at fargeskjermene deres er veldig veldig bra. Jeg kjøpte forøvrig min i USA (på en ferietur), og betalte drøye 4000 inkl ekstern GPS antenne. Da kan jeg bare glemme å få service på den her hjemme, dessverre, men jeg kunne kjøpe to stykker og allikevel spare penger i forhold til Norge. Nå ble reserve-instrumentet solgt til en kompis, så jeg får satse på en ferietur til over dammen hvis noe skulle skje med instrumentet

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydligvis mange her med god erfaring og kompetanse med å handel fra USA.

Kva for noen nettbutikker er det Dere anbefaler det er greit å styre unna dei useriøse.

Er det noe spesielt ein må passe på eller er det berre å gå på med krum rygg.

Selger dei kart over Norskekysten og eller må ein kjøpe det her.

Dersom det er såpass som 50 prosent å spare så kunna det vore kjekt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydligvis mange her med god erfaring og kompetanse med å handel fra USA.

Kva for noen nettbutikker er det Dere anbefaler det er greit å styre unna dei useriøse.

Er det noe spesielt ein må passe på eller er det berre å gå på med krum rygg.

Selger dei kart over Norskekysten og eller må ein kjøpe det her.

Dersom det er såpass som 50 prosent å spare så kunna det vore kjekt å prøve.

Boatersland.com har blitt anbefalt her tidligere, mener jeg å huske. Har tenkt å teste dem ut, men foreløpig har jeg ikke noe førstehåndserfaring med dem. Du får kart for Norge i USA, men prisen for kart ble omtrent det samme som i Norge, når du legger på frakt og moms (men det kan jo tenkes at det finnes billigere nettsjapper der borte enn der jeg undersøkte, som var http://www.wmjmarine.com/). Og siden slike minnebrikker kan overskrives hvis du taster (skikkelig) feil på instrumentet, synes jeg det var tryggest å kjøpe det her hjemme.

Når det gjelder GPS, så har USA WAAS, og Europa har EGNOS, for å jekke opp nøyaktigheten. Jeg handlet i USA, og fikk dermed en WAAS mottager. Heldigvis kjøpte jeg instrument med ekstern GPS antenne, og har montert den på båtens høyeste punkt. Da får jeg inn WAAS satelittene, ihvertfall når det er klarvær (har ikke testet dette i regnvær ennå :P ). Inne under hardtop'en får jeg ikke inn WAAS signalene, og nøyaktigheten dropper merkbart. Et instrument kjøpt i Norge vil ha EGNOS mottager, og vil kanskje være mer robust sånn sett, siden EGNOS signalene vil være mye sterkere. Så spørs det om det er verdt 2 gangeren i pris :lol: Nå kan det jo hende at man får kjøpt EGNOS mottager i USA, dette har jeg faktisk ikke sjekket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boatersland.com virker som en bra butikk

eller tigergps.com er den eneste som har 5 forsjellige karakter sider hvor du kan lese ris og ros (mest ros)

wmjmarine.com Kan ikke anbefales, jeg bestilte der og låddet ble først sent 8 dager etter bestiling og 6 dager etter at han sa det var sendt og belastet kortet :)

Han svarte ja på mail med spørsmål om at det fulgte med farstsmåler i combo pakka men sente uten, når jeg ringte ham svarte han at den ikke fulgte med og at den som hadde svart på mailen hadde gjort en feil og han tilbudde meg 35$ tillbake. mens farstsmåleren kostet 62$ og Lowrance sa at den skulle følle med i alle lcx27c comboene med 50/200 kHz svinger

Etter at jeg henviste til hva Lowrance sa gikk han motvilig med på å etter sende den

Han leverte heller ikke ut fraktnummer før etter purringer på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boatersland.com har blitt anbefalt her tidligere, mener jeg å huske. Har tenkt å teste dem ut, men foreløpig har jeg ikke noe førstehåndserfaring med dem. Du får kart for Norge i USA, men prisen for kart ble omtrent det samme som i Norge, når du legger på frakt og moms (men det kan jo tenkes at det finnes billigere nettsjapper der borte enn der jeg undersøkte, som var http://www.wmjmarine.com/). Og siden slike minnebrikker kan overskrives hvis du taster (skikkelig) feil på instrumentet, synes jeg det var tryggest å kjøpe det her hjemme.

Når det gjelder GPS, så har USA WAAS, og Europa har EGNOS, for å jekke opp nøyaktigheten. Jeg handlet i USA, og fikk dermed en WAAS mottager. Heldigvis kjøpte jeg instrument med ekstern GPS antenne, og har montert den på båtens høyeste punkt. Da får jeg inn WAAS satelittene, ihvertfall når det er klarvær (har ikke testet dette i regnvær ennå :) ). Inne under hardtop'en får jeg ikke inn WAAS signalene, og nøyaktigheten dropper merkbart. Et instrument kjøpt i Norge vil ha EGNOS mottager, og vil kanskje være mer robust sånn sett, siden EGNOS signalene vil være mye sterkere. Så spørs det om det er verdt 2 gangeren i pris :) Nå kan det jo hende at man får kjøpt EGNOS mottager i USA, dette har jeg faktisk ikke sjekket....

Tror du er litt på bærtur her....

EGNOS er vel bare det Europeiske motstykke til WAAS, tviler sterkt på at du får inn WAAS "sateliter" som du sier, da WAAS signmalene ikke er mulig å få inn her i Europa, Det er EGNOS signaler du får inn og de blir behandlet som om de er WAAS i maskinen din.

Mulig det er jeg som er på bærtur , men da har jeg misforstått noe fundamentalt her :D vil tro "Abbor" kommer med en oppklaring rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette asmund, det er selvsagt EGNOS satelitter en får inn i Europa. WAAS og EGNOS er teknisk helt identiske systemer som sender samme type signaler på samme frekvenser og med identisk protokoll.

WAAS er bare navnet som amerikanske myndighetre bruker på sitt infratstruktursystem (satelitter og bakkestasjoner), EGNOS er navnet europeiske myndigheter har satt på sitt system.

I linken under kan dere se forklaringer jeg har skrevet om WAAS/EGNOS og mange andre vanlig forekommende ord og utrykk som brukes i forbindelse med båtelektronikk

Forklaring av diverse båtelektronikkord og -utrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette asmund, det er selvsagt EGNOS satelitter en får inn i Europa. WAAS og EGNOS er teknisk helt identiske systemer som sender samme type signaler på samme frekvenser og med identisk protokoll.

Det var egentlig godt å høre, for jeg fikk det ikke helt til å stemme selv heller. Takk for korrigeringen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sea ønsker et kombiinstrument, Furuno FCV-620/585 er rene ekklodd. Furuno har ikke noe bra kombiinstrument.

Vil ikke anbefale hverken Garmin 525S ellet Humminbird 787cx2. Ekkoloddet til Garminen er ikke særlig bra, men plotterdelen er selvsagt god. Humminbirdloddet fungerer bra på grunnt vann, men henger ikke med på dypt vann, Humminbird har en temmelig enkel kartplotterdel. Hvis du skal kjøpe fra USA så leveres Humminbird bare med Engelsk språk, dypde i fot og temperatur i Farenheit.

Kjøp deg et Lowrance LMS-525C DF eller LMS-527C DF iGPS. Enste forskjell er intern antenne på 527 og ekstern antenne på 525.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sea ønsker et kombiinstrument, Furuno FCV-620/585 er rene ekklodd. Furuno har ikke noe bra kombiinstrument.

Vil ikke anbefale hverken Garmin 525S ellet Humminbird 787cx2. Ekkoloddet til Garminen er ikke særlig bra, men plotterdelen er selvsagt god. Humminbirdloddet fungerer bra på grunnt vann, men henger ikke med på dypt vann, Humminbird har en temmelig enkel kartplotterdel. Hvis du skal kjøpe fra USA så leveres Humminbird bare med Engelsk språk, dypde i fot og temperatur i Farenheit.

Kjøp deg et Lowrance LMS-525C DF eller LMS-527C DF iGPS. Enste forskjell er intern antenne på 527 og ekstern antenne på 525.

Hei takk for alle dei gode tilbakemeldingene som ein får her, det er imponerende kor god spisskompetanse enkelte her på forumet har.

Det er til god hjelp for en som kun har spesifikasjonene til dei forskjellige levrandørene å gå ut fra og dei er selvsagt veldig bra alle.

Samtidig så er det veldig inntresant å følge med på dei forskjellige diskusjonene som går her så eg må få takke for eit prima forum.

Har eit hummindbird lodd som eg kjøpte på en USA tur,det skulle vere med meter visning men det viste seg kun å vere på fot.

Det som er vigtig for meg er at loddet virker ned mot 3-400 meter då vi setter line på dypt vann og det må skille mellom skitbunn og fast bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen for deg hvis du skal ha et lodd som virker ned på 300-400m er å kjøpe en Lowrance Broadband Sounder-1 i tilegg til selve instrumentet. Denne vil nok klare slike dyp med orginalsvingeren. Dette er en blackkbox ekkolodd som kobles til Ethernetinngangen på Lowrance 2007 og nyere.

Alternativet er å kjøpe en Airmar B260 eller M260 svinger, men det er en dyrere løsning og ikke enkelt å montere på de fleste båter. Av de 3 loddene som har vært nevnt er uansett Lowrance det beste alternativet på dypt vann, Humminbird kan du bare glemme.

Hadde vært lurt hvis du skriver litt om det fisket du skal bruke loddet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen for deg hvis du skal ha et lodd som virker ned på 300-400m er å kjøpe en Lowrance Broadband Sounder-1 i tilegg til selve instrumentet. Denne vil nok klare slike dyp med orginalsvingeren. Dette er en blackkbox ekkolodd som kobles til Ethernetinngangen på Lowrance 2007 og nyere.

Alternativet er å kjøpe en Airmar B260 eller M260 svinger, men det er en dyrere løsning og ikke enkelt å montere på de fleste båter. Av de 3 loddene som har vært nevnt er uansett Lowrance det beste alternativet på dypt vann, Humminbird kan du bare glemme.

Hadde vært lurt hvis du skriver litt om det fisket du skal bruke loddet til.

Eg skal kun fiske i saltvann med denne båten og da fisker vi en del med line på dyp ned mot 300 m.

Vi driver og en del fiske med sniker (ståsnøre) og da gjerne på 200m+.

Når vi driver med dette så er det greit å kunne unngå skitbotn.

Det stangfiske som vi har gjort til nå har vore på grunnere vann men har nå vært på skittfiske (etter en anbefaling her på forumet) og kjøpt ny stang og snelle så eg skal på dypere vann nå.

Har og lest mye om trolling så eg vurderer å prøve å rigge båten for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sea ønsker et kombiinstrument, Furuno FCV-620/585 er rene ekklodd. Furuno har ikke noe bra kombiinstrument.

Vil ikke anbefale hverken Garmin 525S ellet Humminbird 787cx2. Ekkoloddet til Garminen er ikke særlig bra, men plotterdelen er selvsagt god. Humminbirdloddet fungerer bra på grunnt vann, men henger ikke med på dypt vann, Humminbird har en temmelig enkel kartplotterdel. Hvis du skal kjøpe fra USA så leveres Humminbird bare med Engelsk språk, dypde i fot og temperatur i Farenheit.

Kjøp deg et Lowrance LMS-525C DF eller LMS-527C DF iGPS. Enste forskjell er intern antenne på 527 og ekstern antenne på 525.

Takk for rådet, har nå vore på nettet og lest om dette loddet og det ser heilt topp ut.

Var på boatersland.com og sjekket og der får ein dette for 790 US inklusive frakt, er det da 25 % moms som kommer i tillegg. Uansett så er det halv pris.

Der kom spørsmål om Zip code kva er det.

Har nå sittet eg lest en tråd der Dere diskuterte dette loddet opp i mot eit 7", 7 tommeren såg kjempeflott ut er nok verd dei 2000 i forskjell på pris men eg skal ha loddet montert på en Buster xxl og er redd at 7" vil bli for stor noen tanker om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.