Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av ekkolodd/kartmaskin


sea
 Share

Recommended Posts

Takk for rådet, har nå vore på nettet og lest om dette loddet og det ser heilt topp ut.

Var på boatersland.com og sjekket og der får ein dette for 790 US inklusive frakt, er det da 25 % moms som kommer i tillegg. Uansett så er det halv pris.

Der kom spørsmål om Zip code kva er det.

Har nå sittet eg lest en tråd der Dere diskuterte dette loddet opp i mot eit 7", 7 tommeren såg kjempeflott ut er nok verd dei 2000 i forskjell på pris men eg skal ha loddet montert på en Buster xxl og er redd at 7" vil bli for stor noen tanker om dette.

Havfiskeekspertene ser ut til å være enige om at en 5'' skjerm blir liten hvis man f.eks. skal kartlegg grunner (dvs ta flere drift over samme område for å bruke loddet til å finne skrenter/topper etc.), og at man da bør opp i ca 10'', evt 2 separate instrutmenter m/ 5'' skjermer. Selv har jeg LMS-337CDF (forgjengeren til 525C) med 5'' skjerm. Jeg har en 18 fot HT topp med begrenset plass, og hadde samme dilemma som deg. Instrumentene med 7'' skjerm og oppover blir store. 5-tommerne fra Lowrance er imidlertid ganske smekre, så jeg får plass til 2stk ved siden av hverandre. Jeg tok en skrittvis tilnærming, dvs jeg kjøpte et kombiinstrument med 5'' skjerm først, for å teste ut dette. Så kan jeg kjøpe et 5'' instrument til og sette ved siden av hvis jeg blir veldig begrenset av 5-tommeren. Så langt har jeg ikke fått den følelsen, men så har jeg heller ikke drevet så mye med aktiv kartlegging av bunnforhold ennå. En annen fordel med 2 stk instrumenter hvor den ene er et kombi-instrument, er jo at da har man et back-up instrument (enten ekkolodd eller plotter, etter hva man ønsker).

Bestilte forøvrig en ekstra transducer fra boatersland for en drøy uke siden. Zip kode er US postnummer. Opplevde at fraktkostnadene ble uforholdsmessig høye for min bestilling, og kunne spare mye penger på å ta frakten gjennom Jetcarrier i stedet. Fraktkostnaden er gjerne en funksjon både av volum og vekt, så det kommer vel helt an på hva man bestiller. Din frakt høres egentlig rimelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at 2 instrumenter er en bedre løsning enn en stor, og 2 store er selvsagt aller best :) 2 5" skjermer tilsvarer skjermarealet til en 7,5" skjerm ikke 10". 2 Skjermer gir mer fleksibilitet i visningen da en har 4 skjermvinduer i stedet for 2 tilgjengelig.

2 Lowranceskjermer kan dessuten kobles sammen via Ethernet slik at alle data kan deles.

Tror du kan spare en del på å bruke jetcarrier.no til frakt. boatersland og wmjmarine er greie butikker å handle fra.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at 2 instrumenter er en bedre løsning enn en stor, og 2 store er selvsagt aller best :) 2 5" skjermer tilsvarer skjermarealet til en 7,5" skjerm ikke 10". 2 Skjermer gir mer fleksibilitet i visningen da en har 4 skjermvinduer i stedet for 2 tilgjengelig.

2 Lowranceskjermer kan dessuten kobles sammen via Ethernet slik at alle data kan deles.

Tror du kan spare en del på å bruke jetcarrier.no til frakt. boatersland og wmjmarine er greie butikker å handle fra.

Boatersland skulle ha 120 US i frakt men var inne på Tigergps.com og dei skulle ha 60 US, her kom loddet på 730 US og det må vel vere en bra deal.

Har ikke noen erfaring med jetcarrier er det mye å sette seg inn i for å bruke dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt registrere deg. Så er det bare å booke forsendelsen og laste opp ei PDF fil med faktureringsinformasjon til fortollinga. Har brukt jetcarrier 6-7 ganger det sidte året, fungerer bra. Bestiller jeg mandag eller tirsdag, har jeg pakka fredag i uka etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Etter en meget lærerik diskusjon her så har eg nå kjøpt eit Lowrance LMS-527Cfra Tigergps.

Vil få takke alle for dei gode råda som kom fram men lurer på om noen har eit tips om kvar ein kan få kjøpt Norsk bruksanvisning til dette.

Er det mulig å laste ned dette fra nettet????

Skal montere hekksviger og lurer på kvar svingeren skal plaserast.

Har hørt at den skal stå litt til siden for motoren og så dypt som mulig????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert min giver på styrbord side av motoren. den er videre montert plant med bunnen av skroget dog forskyvet 3 mm lenger ned. Og den funker bra.

Så det er ikke noe problem at giveren kjem litt under bunnen av båten? tenker på at dette er en båt som gjør 35 knop.

Belastningen på giveren er ikke noe problem?

Der følger og med en fartsgiver den må vel vere litt under båten for å fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke noe problem at giveren kjem litt under bunnen av båten? tenker på at dette er en båt som gjør 35 knop.

Belastningen på giveren er ikke noe problem?

Der følger og med en fartsgiver den må vel vere litt under båten for å fungere?

Ehe kansje var jeg noe rask i svingene her. Har til i dag kun testa dette i trollingfart? I dag var det første virkelige turen. Og jeg mister bunnkontakt etter 10 knop. Skal prøve og justere litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Etter en meget lærerik diskusjon her så har eg nå kjøpt eit Lowrance LMS-527Cfra Tigergps.

Vil få takke alle for dei gode råda som kom fram men lurer på om noen har eit tips om kvar ein kan få kjøpt Norsk bruksanvisning til dette.

Er det mulig å laste ned dette fra nettet????

Skal montere hekksviger og lurer på kvar svingeren skal plaserast.

Har hørt at den skal stå litt til siden for motoren og så dypt som mulig????

Jeg har den i pdf format. Norsk brukermanual for:

LMS-522C iGPS, LMS-520C, LMS-527C iGPS

og LMS-525C kartplottere/ekkolodd

Send en pm med din email så sender jeg deg en kopi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.