Gå til innhold
Fiskersiden

Rødspettesatsing


Triturus
 Share

Recommended Posts

For de som utifra overskriften lurte på om vi hadde hyra svær skute, så er svaret nei. MS Storm er navnet på alubåten til Arve. Ikke fordi den kan kjøre i storm, langt der i fra, den er derimot oppkalt etter en av Trondheims fremste zoologer, nemlig Vilhelm Storm (1835-1913). Historien forteller: "Konservator Vilhelm Storm var en velkjent personlighet i byen med sin særpregede skikkelse. Med sitt lange hår og sin tynne, noe lutende kropp i slepende gange - med eiendommelige hopp iblant..."

Denne Storm var også en ekte feltbiolog, som reiste rundt på Trondheimsfjorden og beskrev nye arter. Hans største "prestasjon", sett i ettertid er nok kanskje beskrivelsen av arten Dipturus nidarosiensis (Storm, 1881), nemlig svartskata.

Ikke overraskende heter også at: "Storm var ungkar hele sitt liv, og måtte nøye seg med "farskapet" til oppdagelsen og systematiseringen av dyrerikets utallige arter."

Nå, over til rødspettesatsinga. Arve hadde fått et tips om en plass ved Malviklandet som hadde levert haugevis av "rødspettfløinner" som det heter her oppe. Det begynner å li mot vår, og siden både kaptein Arve og tungmatros Christer manglet denne lette arten, var planen før søndagen klar. Vi var på sjøen kl 11, men da var det i overkant med vind og strøm på tipsplassen, derfor kjørte vi et stykke videre og la oss til utenfor en brygge som har gitt oss mye rart tidligere. Helt frem til 1 time over floa, det vil si i 13-tiden, var det ikke ett napp å kjenne, så vi kom frem til at fellende/stigende-sjø-teorien til flatfiskfolka tyder på å ha noe for seg. Været roet seg, sola kom frem og det var helt enkelt ganske trivelig på sjøen.

P3090090,%20ny.jpg

Enda bedre ble det da sandflyndrene begynte å bli i slaget, og snittstørrelsen var langt større enn vi har fått her tidligere. Arve var først ute med en på 500 gram.

Bilde%20002,%20ny.jpg

Christer fulgte opp med en på 410 gram.

Bilde%20006,%20ny.jpg

Etter noen slike middels store sandflyndrer kjørte vi inn til ei brygge for litt mikromeiting. Vannet var krystallklart, men på grunn av et lag med ferskvann på toppen var det ikke mulig å kikkfiske. Jeg klarte heldigvis å lure en mikrofisk likevel. Ny pers på sandkutling! 3,85 gram og 8 cm.

Bilde%20033,%20ny.jpg

Været var såpass rolig nå at vi reiste tilbake til plassen der det etter sidende skal være tatt rødspette. Dette viser seg å være fjordens kanskje beste hyseplass, og vi får den ene hysa etter de andre. Arve fikk den første på 2180 gram. På tross av å lukte vondt og ha enorme mengder ekkelt slim, så er han jo ganske pen å se på, hysa altså.

Bilde%20010,%20ny.jpg

Min største på 2100 gram.

Bilde%20013,%20ny.jpg

Det begynte å li mot skumring, og rødspetta hadde til nå vært totalt fraværende. I det vinden tar seg opp og vi begynner å snakke om hjemtur får vi et trippelhugg. Det viste seg å være to hyser og en rødspette. Og hvem fikk den? Joda, han som har den arten fra før.

Bilde%20016,%20ny.jpg

430 gram og ikke store saken akkurat, men rett art hvertfall. Arve ser ut som han gleder seg på mine vegne på bildet, men tro meg, det er et påtatt smil. Han holder egentlig på å koke over. Samme gjør fotograf Christer. Sånn går det når man ikke har teknikken inne. :blush:

Vi tok et par drift til før vi av oss. Neste gang tar vi de over 2... om jeg får bli med da. Takk for turen :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde så og si samme erfaringa i går vi og. Var rimelig dødt fram til klokka nærma seg 13. Da begynte det å bli mer fart. Dette kan nok i hovedsak skyldes at det er vanskelig å driftfiske på 50meters dyp etter flyndre når båten holder 1,1knops fart (jeg var kun ballast foran i båten denne gangen).

Ellers hadde vi litt bedre snitt enn dere på sandflyndrene, men de store viste seg ikke. Ble 5 over 700 på meg, men ingen over 740.

Rødspette, hvitting og hyse så vi ingenting til.

Hysa til Arve var forøvrig virkelig flott, noe din ikke var :angry2:

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.