Gå til innhold
Fiskersiden

Mariner påhengsmotor


gophernorsk
 Share

Recommended Posts

Hatt Mariner i mange år -4hk-(til de stjal den i vinter...) og aldri hatt problemer. Ikke hatt Yamaha selv men kjenner flere som har Yamaha og er veldig fornøyde. Begge to er vel såpass velrenommerte merker at du sjelden går feil, men jeg tror kanskje jeg hadde gått for Yamahaèn om de ellers er noenlunde like mtp stand, alder og pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om så små motorer, men jeg har en 60 hk (4takter) mariner.

Den går som en klokke uansett. Sto to mnd midtvinters i fjor, startet med en gang.

veldig fornøyd.

Ellers så tror jeg at det er litt hipp som happ hva du velger.

ville latt andre kriterier enn merke avgjøre som pris, hva den er brukt til, hvem som har brukt den, ant timer osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange av mariner/mercury og yamaha er samme motor, produserer for hver andre.

Frem til 1997/1998 var to-takt Mariner og Yamaha samme motor med litt forskjellig lakkdetaljer. Etter den tid har Yamaha hatt egen produksjon i Japan og Italia (Selva), mens Mariner og Mercury nå er samme motor med deler produsert i forskjellige land og satt sammen i Belgia. Den enkleste måten å sjekke om det er en "Yamaha"-Mariner eller ikke (om du er usikker på årsmodell) er å ta en titt på bensinkobingen på motoren. Yamaha-koblingen er i de senere år forskjellig fra Mariner/Mercury-koblingen.

Frem til 97/98 så er det jo hipp som happ hvilken produsent av disse to du velger, men av nyere modeller vil jeg absolutt anbefale deg japansk motor fremfor amerikansk/europeisk. Dette begrunner jeg med vesentlig lavere reklamasjonsfrekvens og de japanske er betydelig mindre utsatt for korrosjon på blokka og tilhørende deler.

Dette gjelder utelukkende to-taktere. Når det gjelder fire-taktere så har det ikke vært smarbeid mellom Yamaha og Mariner/Mercury.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariner og Yamaha har aldri vært samme motor. Før i verden så hadde mariner mye Yamaha deler bl.annet motorblokk og forgasser, så det var mye som var indentisk, men mariner var allikevel bygget på en annen fabrikk og satt sammen med en del forskjellige deler i forhold til Yamaha.

Min erfaring med Mariner kontra Yamaha er at begge er like gode, jeg snakker da om opptil 15 hk som jeg har erfart flere av. Driftsikre er de begge to.

Men jeg er allikevel Yamahaist, så jeg hadde gått for Yamaha hvis andre kriterier er identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var Mariner\Yamaha samme motor,nå tror jeg fortsatt de små motorene er like opptil 15 hk.

Derifra og opp på nyere motorer er Mariner\Mercury samme motor....

hva jeg forstod av det så produserer yamaha de komponentene de kan og mercury de som de er flinke på. Så settes de sammen i en motor, om det er mariner, mercury eller yamaha. Merk, mariner har høyere pris som brukt motor enn mercury i oslo hahah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er det noen der ute med erfaringer med Mariner påhengsmotor? Vurderer kjøp av brukte 5hk (totakter) mot en brukte Yamaha, begge samme årsmodel.

Takker for svar.

Hilsen,

Gophernorsk

Jeg har en 5hk Mariner på båten min, tror den er fra midten/slutten av 90 tallet. Motoren er ensylindra, totakter. Rister og bråker noe forferdelig ifht min gamle, tosylindra Evinrude 6hk. Men den starter og går uten noe tull da..

Ville nok sett etter en tosylindra motor, hvis du ikke skal ha firetakter. Selv vurderer jeg å kjøpe en el.motor og kun bruke rabaldermaskinen til transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariner og Yamaha har aldri vært samme motor. Før i verden så hadde mariner mye Yamaha deler bl.annet motorblokk og forgasser, så det var mye som var indentisk, men mariner var allikevel bygget på en annen fabrikk og satt sammen med en del forskjellige deler i forhold til Yamaha.

Min erfaring med Mariner kontra Yamaha er at begge er like gode, jeg snakker da om opptil 15 hk som jeg har erfart flere av. Driftsikre er de begge to.

Men jeg er allikevel Yamahaist, så jeg hadde gått for Yamaha hvis andre kriterier er identiske.

lett på trøkket, kjøp amerikansk motor og ikke japse dritt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva jeg forstod av det så produserer yamaha de komponentene de kan og mercury de som de er flinke på. Så settes de sammen i en motor, om det er mariner, mercury eller yamaha. Merk, mariner har høyere pris som brukt motor enn mercury i oslo hahah...

Og eldre Yamaha er priset høyere enn Mariner ;)

lett på trøkket, kjøp amerikansk motor og ikke japse dritt :lol:

Vi som kjører riskokere og ikke hitlerwagen holder en knapp på japsedritt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eldre Yamaha er priset høyere enn Mariner :lol:

Er en del oslo/bærum sosser som tror mariner er bedre enn mariner, ergo presser de opp prisnivået. Har snakket med båteiere som ikke fikk noe trafikk på båten, men da de skiftet fra mercury til mariner lokk på motoren fikk de solgt hahaha

Vi som kjører riskokere og ikke hitlerwagen holder en knapp på japsedritt :P

Hohoho...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er det noen der ute med erfaringer med Mariner påhengsmotor? Vurderer kjøp av brukte 5hk (totakter) mot en brukte Yamaha, begge samme årsmodel.

Takker for svar.

Hilsen,

Gophernorsk

fikk ikke sendt deg pm .

dette medlemmet eksisterer ikke (stod det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke feil uansett hvilken du måtte velge,men de nyere Mercury/Mariner bråker og rister noe J......i forhold av Yamaha(nyere).Eldre Yamaha og Mariner er tilnærmet like, og veldig driftsikre,bråker lite og rister lite.Lite bensin bruker de og... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder utelukkende to-taktere. Når det gjelder fire-taktere så har det ikke vært smarbeid mellom Yamaha og Mariner/Mercury.

Dette er feil, det var tidligere tett sammarbeid mellom Yamaha og Mariner/Mercury når det gjalt firetaktere. Yamaha F50 og F60 eksempelvis delte blokk og mye annet med tilsvarende Mercury/Mariner motorer. I all hovedska kan en si at selve motoren var lik, mens undervannshuset var forskjellig. Blokka er sannsynligvis fortsatt den samme for disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil, det var tidligere tett sammarbeid mellom Yamaha og Mariner/Mercury når det gjalt firetaktere. Yamaha F50 og F60 eksempelvis delte blokk og mye annet med tilsvarende Mercury/Mariner motorer. I all hovedska kan en si at selve motoren var lik, mens undervannshuset var forskjellig. Blokka er sannsynligvis fortsatt den samme for disse motorene.

jupp, jeg måtte sjekke opp dette med motorene siden diskusjoenen er i gang, og dette er svaret gitt. Og de som sier det er vanskelig å få tak i mariner deler, da må du 8 år tilbake, for etter 2000 var alle mariner motorer mercury, eller yamaha om du vil høhøhøhø... gamle fordommer hos gamle mennesker er nok vanskelig å tøyle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.