Gå til innhold
Fiskersiden

Opphengsknute


Vansjø Havfiskeklubb
 Share

Recommended Posts

Noen som har tips til ophengsknute? Sitter her å skal lage meg opphengere, men finner ikke opplysninger om knute jeg vil bruke.

Sitter å ser litt på opphengsløkker, men jeg synes ikke det fungerer, da jeg skal ha på både blekksprut og krok. Skal "tre" blekkspruten på sena over kroken og da blir det knotete med 2 sener (løkke).

Noen som har tips?

49015_s.jpg[/img]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Vil det funke å lage opphengerknute med påknytt sene-stump som krok+blekksprut kan føres inn på?

Hvis du skjønner? Det var et tips jeg fikk av LasseB i forbindelse med å lage tackle til kystmeite, vil tro at det kan funke her og.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det funke å lage opphengerknute med påknytt sene-stump som krok+blekksprut kan føres inn på?

Hvis du skjønner? Det var et tips jeg fikk av LasseB i forbindelse med å lage tackle til kystmeite, vil tro at det kan funke her og.

Det ville vært helt glimrende, men hvordan får jeg festet "senestumpen" på hovedsnøret uten at den sklir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirurgløkke og opphengsløkka fungerer utmerka. Skal du ha ein enkeltråda opphengar ut frå knuten i staden for løkke, kappar du den eine delen av løkka ved knuten og svir tampen etter å ha stramma godt slik at tampen ikkje glir gjennom. Bør testast godt før bruk.

49048_s.jpg

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirurgløkke og opphengsløkka fungerer utmerka. Skal du ha ein enkeltråda opphengar ut frå knuten i staden for løkke, kappar du den eine delen av løkka ved knuten og svir tampen etter å ha stramma godt slik at tampen ikkje glir gjennom. Bør testast godt før bruk.

49048_s.jpg

denne skal jeg teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Hvis det ikke er mye vekt som skal henge i senestumpen som knytes i opphengerknuten så tror jeg ikke senestumpen vil skli?

Måten jeg lager de kystmeite-tacklene nå er at jeg lager opphengerknuten rett av hovedsenen, for deretter å knyte fast en senestump av ønsket lengde i løkka på opphengerknuten.

Så trêr jeg en krympeslange inn på senestumpen og inn over opphengerløkka slik at den også glir litt inn på hovedsenen. Deretter drar jeg i hovedsenen til krympeslangen glir tilbake mot opphengerknuten slik at den stopper der.

Så langt har jeg ikke opplevd at knute eller senestump har sklidd, pga at krympeslangen "støtter" hele opplegget.

Jeg er ikke så god på å foklare dette med ord merker jeg. :lol:

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er mye vekt som skal henge i senestumpen som knytes i opphengerknuten så tror jeg ikke senestumpen vil skli?

Måten jeg lager de kystmeite-tacklene nå er at jeg lager opphengerknuten rett av hovedsenen, for deretter å knyte fast en senestump av ønsket lengde i løkka på opphengerknuten.

Så trêr jeg en krympeslange inn på senestumpen og inn over opphengerløkka slik at den også glir litt inn på hovedsenen. Deretter drar jeg i hovedsenen til krympeslangen glir tilbake mot opphengerknuten slik at den stopper der.

Så langt har jeg ikke opplevd at knute eller senestump har sklidd, pga at krympeslangen "støtter" hele opplegget.

Jeg er ikke så god på å foklare dette med ord merker jeg. :D

nå er jeg med. takker så meget for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan det jo være at det finnes en elelr annen variant av opphengsknuter og løkker på hvoedsiden om man tar seg bryet med å kikke etter: https://www.fiskersiden.no/content/view/111/39/ ;-)

Ellers bruker jeg en variant til og det er å lage opphengsløkke som vanlig - rundt denne lager jeg en albright med mange surringer av en sene som godt gan være noe tynnere enn hovedsnøret om det er noe poeng og det er det innimellom om en skal ha på småkroker - dermed får jeg en tamp som står pent ut og er en del stivere enn vanlig løkke og ikke minst kan man ha valgfri og tynnere dimensjon på denne tampen....

Da var det 20....

PS min variant gli IKKE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder en opphenger løkke som man klipper for å få en tamp, syntes jeg den har mye dårligere bruddstyrke enn feks en blodknute eller kirugknute. Mine erfaringer er basert på ganske tynne dimensjoner (0.30mm og mindre), men jeg regner med at det samme gjelder for litt tykkere sene.

Blodknuten gir en tamp som stikker litt ut fra hovedsnøre, kirugknuten gir en tamp som ligger langs hovedsnøret, så da er det bare å velge, smak og behag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønner driver du mye med fiske fra båt? Når jeg lager enkle opphengere for båtbruk lager jeg lange opphengerløkker, og trer på en gummislange innerst mot knuta. Ytterst bruker jeg blekksprut/agnkrok, gummimakk eller andre opphengerkroker. Fordelen med denne løsninga er at du kan bytte kroker på opphengerne uten å måtte kappe snøre eller knyte. Og gummislangen sørger for stivhet, på samme måte som Espen beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønner driver du mye med fiske fra båt? Når jeg lager enkle opphengere for båtbruk lager jeg lange opphengerløkker, og trer på en gummislange innerst mot knuta. Ytterst bruker jeg blekksprut/agnkrok, gummimakk eller andre opphengerkroker. Fordelen med denne løsninga er at du kan bytte kroker på opphengerne uten å måtte kappe snøre eller knyte. Og gummislangen sørger for stivhet, på samme måte som Espen beskriver.

Jeg regner med at det du trenger er til lett middels tunghavfiske. Det er sjelden jeg personlig bruker løkke til slik. Løkke bruker jeg bare til tung havfiske.Legger ved noen bilder av perlehvirvel som passer ypperlig til formålet. Her bruker jeg hovedsakelig 0,80 - 1,00 sene og etter forhold der jeg låser hvirvelen med 4 surringer kirurg med perler på begge sider. Stikk opphenger bruker jeg etter behov og arter jeg er ute etter.Om man ønsker det kan man styve hvirvelen og opphengeren med slange

IMG_1820.JPG.jpg?imgmax=512

Perlehvirvel montert på 0,80 hovedfortom

IMG_1823.JPG.jpg?imgmax=640

Lettfiske opphenger knyttet i hvirvelen

Bilde%20005.jpg

Grovfiske opphenger som settes isammen med splittring

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.