Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske sø


honda
 Share

Recommended Posts

Hei.

Var å skulle prøve fluestanga i en fjord borti her, men klarte ikke å denge flua gjennom vannet. Så tenkte å høre her om det var noen som hadde ideer ang isfiske etter sø i en brakkvannsfjord? Er det noe vits? Har ikke prøvd enda, er det forresten lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å prøve med vanlig mark, reker og brisling på boks. Bruker jeg "røyeblink" med fortom? Erfarte i vinter at innlandsørret gjerne tok på stillestående bruk, dvs maggot og røyeblink.(Røyeblinken besto av en spiseskje der jeg hadde kappet av "håndtaket" og boret hull for splittringer)Funket glimmrende også på røye. Men-- ikke det jeg lurer mest på, det er isfiske på fjorden. Har funnet meg en vik der der sto mye sø i høst, med tilhørende marbakke. Tenkte å prøve meg i dette området. 3-400m unna elveoset. Brakkvannsområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av fredningssonene for sjøørren er i elveoset. Grensen for lovlig fiske er på 100 meter fra elveoset. Det kan være vanskelig å vite hvor grensen for lovlig fiske går fordi i de fleste tilfeller er fredningssonenen ikke oppmerket. Men se etter oppmerkning eller skilt. Hvis det ikke står noe kan det være lurt å finne en annen plass eller trekke seg litt tilbake. Alle som er med i lokale fiskeorganisasjoner som vet hvor fredningsområdet ligger burde sette opp skilt med markering hvor grensa går og en liten oversikt over regler ved sjøørretfiske. Det kan også hende at det finnes lokale regler angående sjøørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det var jo en ting til: Hvilket merke er bra? Tenkte på brislingen, om det er noe som er bedre enn annet i forhold til holdbarhet, hvilken lake den ligger i eller noe? Har aldri sett en brisling egentlig, annet enn på bilder fra Rema-reklamen.[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noen brisling"merker" som er bedre enn andre. Men hadde styrt unna Rema 1000! Gå heller i en fiskeforretning eller sportsbutikk og spør etter angsild! Blink og lignende er ikke nødvendig, træ bare angfisken i ryggen med enkel eller treblekrok, slik at den blir stående vannrett i vannet. En nappindikator er ikke å forakte...

Edit: Stod forresten en artikkel om sjøørret på isen i AoF nr.1 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av solan

Var det ikke et sjøørretprosjekt som gikk til hel...e pga isfiskere med opp til 1par hundre snører for ikke så lenge siden? Tror det var Drammen.

Ikke umulig, det har i hvert fall vært helt syke forhold på Drammensfjorden til tider, uten at jeg har lyst til å nevne nøyaktig hvor i fjorden det har vært. Har selv sett folk komme med 10-30 snører og drevet regelrett matauk. Et titalls fisk mellom en halv og to kilo var ikke uvanlig på midten/slutten av nittitallet. Ufattelig sløsing med en sportsfiskeressurs å fiske sjøørret slik, bare nitrist.

Fiske med is-stang og snelle er jo noe helt annet, selv om jeg vel ville foretrekke å få de på sportsfiskeutstyr når det er isfritt. Hva med å prøve en 7 cm Rapala (eller annen) balanse? Kanskje med en liiten makrell- eller sildebit på fremste kroken? At agnsild og glidedupp fungerer er det neppe så stor tvil om, men reke er sikkert også vært et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det er is er det lov å fiske sjøørret. Ingen fjorder jeg vet om der det ikke er lov. Fiskeforbud i 100 m-sonen (noen steder litt utvidet, men da er det som regel skiltet) ved elveos gjelder selvsagt også om vinteren.

Ett snøre eller stang per fisker er maks, bortsett fra Drammensfjorden der det kan brukes inntil to redskap per mann. Sjekk artikkel om Drammensfjorden i neste AoF.

Brisling og varselflagg/elektronisk nappvarslere med myk ismeitestang er en fin og sportslig metode. Balansepilk og vanlig sluk som pilkes i ulike vannlag tar også fisk.

Men nå må det snart bli kaldt slik at det blir is på sjøen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

is på sjøen ville vært en sinnsyk bonus men jeg venter nå mest på at ferskvannsisen i området jeg da... Vet at det i Høysand var noen gutter som satset litt på SØ meite på Isen og vips var det litt for mange snører ute av de innfødte(Les gamle sniper).. Her var det i hvertfall ikke snakk om C&R. Trist at noen alltid skal ta av, vet forøvrig at en stangsregelen ikke ble fulgt her heller... Men effektivt er det dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det som er så synd! Om noen "luringer" finner steder hvor de kan ta SØ under isen så blir det gjerne til at det tar av. Og da i samme stil som sildefiske, menlig å fiske til det er tomt eller fylle alle bøtter og spann!

NB! En Sjøørret stamme er mye mer sårbar for utryddelse enn f.eks sild! Dessuten er sjøørreten ofte tynn og uegnet til mat om vinteren/tidlig vår!

PS! Det finnes unntak, men SØ fortjener å være i fred under isen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Truls

Et av fredningssonene for sjøørren er i elveoset. Grensen for lovlig fiske er på 100 meter fra elveoset. Det kan være vanskelig å vite hvor grensen for lovlig fiske går fordi i de fleste tilfeller er fredningssonenen ikke oppmerket. Men se etter oppmerkning eller skilt. Hvis det ikke står noe kan det være lurt å finne en annen plass eller trekke seg litt tilbake. Alle som er med i lokale fiskeorganisasjoner som vet hvor fredningsområdet ligger burde sette opp skilt med markering hvor grensa går og en liten oversikt over regler ved sjøørretfiske. Det kan også hende at det finnes lokale regler angående sjøørretfiske.

Hehe...ville uansett ikke anbefalt å fiske så nærme elveoset på isen...de fleste ganger er det ganske umulig![ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått prøvd isen enda, for mye å gjøre på jobb,dessverre. Men jeg gleder meg til å prøve, mange bra forslag her fra dem som klarer å se bort fra debatten om fiskeregler. Kronisk mange som har meninger om fiskeregler og sø?

Tenkte jeg kunne kombinere med foring og rapala eller brisling. Det er sandbunn/ leirebunn og 1,5-4m dypt på det stedet jeg har sett meg ut. Jeg skal si fra hvis jeg får noe, og på hva jeg evt får på. Men, blir neppe før om 10-14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - her er det mange som er opptatt av regler..Sånn er det alltid. Og hvor mange av disse har selv erfaring på sø fiske på isen? Jeg har selv fisket en del i Drammensfjord - og skjønner ikke helt hva dere snakker om. Selvfølgelig finns det alltid noen som strekker grensene - men de er absolutt mindretall. Sånn er det alltid - noen få ødelegger og klarer å skape en slags generell inntrykk av hvordan fleretallet "er". Irriterende.

Men sø på isen er utrolig morsomt - enten med ståsnøre eller stanga..Så det må du prøve[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.