Gå til innhold
Fiskersiden

Selvlagde Boilies


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Har bestemmt meg for å lage bolies selv. Eneste grunnen til dette, er å ha tilgang til ferskt agn så ofte som mulig, og å ikke være avhengig av å få tilsendt agn, som kanskje har ligget i hyller et år eller to.

Hva er deres erfaringer rundt dette? Bruker dere ferdig base mix, eller lager dere denne også? I tilfelle hvilke andre ingredienser bruker dere, og hvorfor. Og kanskje til hvilken tid.

Er det noen ingredienser som binder veldig bra, og kanskje ikke gjør boiliene såpass klisste att de blir vanskelige å rulle? Og samtidig ikke ødelegger neringsverdiene i agnet?

Benytter dere hele egget, eller kun den hvite delen, som tross alt er mer full av proteiner og enzymer?

Hvilken størrelse ruller dere mest? Selv har jeg bestillt brett med 22, 16 og 10mm.

Kanskje vi kan lage en stiky tråd rundt emnet, hvor man utveksler erfaringer rundt selve prosessen. Og håpe på for mange oppskrifter er vel kanskje å håpe på for mye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nøringsrikt i form av karbohydrater. Mest proteiner i den hvite guffa vel. Derfor jeg spør. Noen lager boilies som er fulle av karbo, noen proteiner, andre kun kuntig lukt / farge. Er tester som viser att fisken ofte foretrekker proteiner som ikke er så rask energi. Med unntak av høsten, når tempen daler. Selv under vinteren viser forskning det er mest protinrik føde som gjelder.

Er vel en grunn til att mange som trener velger å kutte ut plomma når de tar en shake?

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer i plommen ja, men den kuttes vel ut fordi den har mer kolesterol?

Jammen har du rett, er ikke noe karbo i plomma, der lærte jeg noe nytt! Takk :D

Stemmer som du sier att det er mer kcal og proteiner til sammen i plommen. Men i eggehvite er det kun proteiner og vann, mer eller mindre. Vann må man ha uansett. I plommen er det mer fett, faktisk 10% mer( helt egg, 33% mer i selve plomma). Da kan man isteden tilføre mer reint protein iforma av f.eks fiskeolje? Kan hende jeg er helt på jordet her nå. Kanskje også på feil jorde :D Men er derfor jeg startet denne tråden, slik att man kan bli noe lurere.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fiskemel f.eks. Det vil iallefall øke proteininnholdet. Fiskeolje vil øke næringsinnholdet, og gi naturlig attraktor iform av oljen? Vil uansett tro det er begrenset hva man kan ha av fett og oljer i boiliene med tanke på konsistens og rullbarhet. Og innholdet i fiskeoljen er vel noe bedre med tanke på sammensettningen enn fettet i eggeplommen? Tenker bare høyt.

Karpa er vel sikkert på mange måter like avhengig av tilpasset føde som oss mennesker.

Har du noen andre tips? Virker som om du kan dette Trond, selv kan jeg ingen ting om emnet.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemel vil øke proteininnholdet ja.

Tja, kan og kan, har utdannelse innen matvareproduksjon og råvarelære var en stor del av undervisningen.

Etter det jeg kan se så finner man bare menneskemat i matvaretabellen.

For info om benmel/fiskemel kan du se på hjemmesidene til forprodusenter, enkelte av dem legger ut ganske mye info om produktene sine.

Edit: Ellers så finner man jo utrolig mye på gode gamle Google, søk etter det engelske navnet på boilieingrediensen og legg til "nutrition value".

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemel vil øke proteininnholdet ja.

Tja, kan og kan, har utdannelse innen matvareproduksjon og råvarelære var en stor del av undervisningen.

Etter det jeg kan se så finner man bare menneskemat i matvaretabellen.

For info om benmel/fiskemel kan du se på hjemmesidene til forprodusenter, enkelte av dem legger ut ganske mye info om produktene sine.

Edit: Ellers så finner man jo utrolig mye på gode gamle Google, søk etter det engelske navnet på boilieingrediensen og legg til "nutrition value".

Har kikket my på dette. Men blandet fiskemel og olje. Er også på nettet jeg har lest att ikke alle benytter plomma i ingrediensene. Innrømmer å ikke ha kikka mest på hva alt inneholder. Har liksom ikke vært det jeg har hatt brukt for tidligere i livet :D Men prøver å finne ut hvilke ingredienser som folk liker åbruke. Og hvorfor. Det er ganske mange forskjellige sammensetninger base mix.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det at enkelte ikke bruker plommen kan jo være for å unngå harskning ved langtidslagring. (det er fettet som harskner) Men da bruker de vel heller ikke olje i boiliesene vil jeg tro.

HVIS det er problemet så kan jo det unngås ganske lenge ved lufttett pakking og oppbevaring i fryser. Egg er jo et fantastisk bindemiddel og det er nok derfor det brukes i de aller fleste oppskriftene jeg har sett.

Selv har jeg lagd boilies to ganger, bare for å ha prøvd det. Første gangen var jeg supernøye med veiing av ingredienser og resultatet ble bra, andre gangen målte jeg opp på øyemål og det ble mislykket så det sang etter. Finner ikke oppskriften nå men den besto av semulegryn, maizena, egg, konditorfarge og olje.

EDIT: skirveleif.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det at enkelte ikke bruker plommen kan jo være for å unngå harskning ved langtidslagring. (det er fettet som harskner) Men da bruker de vel heller ikke olje i boiliesene vil jeg tro.

Mange kutter ut eggeplommene for å maksimere proteininnholdet. De fleste mener dette er bortkastet da karpene uansett ikke klarer å utnytte alt proteinet de får i seg. Mener at ideelt proteininnhold til karper ligger rundt 30-35 %. De fleste bruker også mindre mengder olje for å lette rulling og fordi den er en attraktor i seg selv. Fiskeolje skal man dog være litt forsiktig med da det kan være skadelig for karpene i større mengder.

Anbefaler å lese en del rundt på nettet før man setter i gang, det er utrolig mange bra sider og mange fora der folk deler villig vekk med tips og oppskrifter.

(Her i landet virker det som om en del folk tror at det er livsfarlig å dele slik informasjon) :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kutter ut eggeplommene for å maksimere proteininnholdet. De fleste mener dette er bortkastet da karpene uansett ikke klarer å utnytte alt proteinet de får i seg. Mener at ideelt proteininnhold til karper ligger rundt 30-35 %. De fleste bruker også mindre mengder olje for å lette rulling og fordi den er en attraktor i seg selv. Fiskeolje skal man dog være litt forsiktig med da det kan være skadelig for karpene i større mengder.

Anbefaler å lese en del rundt på nettet før man setter i gang, det er utrolig mange bra sider og mange fora der folk deler villig vekk med tips og oppskrifter.

(Her i landet virker det som om en del folk tror at det er livsfarlig å dele slik informasjon) :)

Det var det jeg mente jeg også hadde hørt angående å kun benytte egghviten.

Jeg har også hørt att det er begrenset hvor mye protein de klarer å nyttigjøre seg av. Men også att de på en eller annen måte også lukter hvor proteinfyllte boiliene er, slik att eneste grunnen til å mest mulig protein i agnet, er rett og slett att dette virker mer som en attraktor.

Fiskeolje har også jeg hørt man skal være forsiktig med. Men siden karpe lukter 10 ganger bedre enn hunder, så lukter de også de små mengdene med olje ( noe jeg tror ).

Selv har jeg tenkt å lage en energirik boilie, uten noe særlig tilsatt attraktor enn næringsstoffene i seg selv. Og kanskje litt små fuglefrø i mixen. Fargestoff har jeg ikke tenkt å tilsette.

Dette er bare for å prøve litt, ellers skal jeg lage ferdige mixer, slik att jeg kan ha ferskt nedfrosset agn hele sesongen. KAN jo hende det vil hjelpe litt. Trenger iallefall litt drahjelp :)

Den siste linken var knall!! Tusen takk :D

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente jeg også hadde hørt angående å kun benytte egghviten.

Jeg har også hørt att det er begrenset hvor mye protein de klarer å nyttigjøre seg av. Men også att de på en eller annen måte også lukter hvor proteinfyllte boiliene er, slik att eneste grunnen til å mest mulig protein i agnet, er rett og slett att dette virker mer som en attraktor.

Fiskeolje har også jeg hørt man skal være forsiktig med. Men siden karpe lukter 10 ganger bedre enn hunder, så lukter de også de små mengdene med olje ( noe jeg tror ).

Selv har jeg tenkt å lage en energirik boilie, uten noe særlig tilsatt attraktor enn næringsstoffene i seg selv. Og kanskje litt små fuglefrø i mixen. Fargestoff har jeg ikke tenkt å tilsette.

Dette er bare for å prøve litt, ellers skal jeg lage ferdige mixer, slik att jeg kan ha ferskt nedfrosset agn hele sesongen. KAN jo hende det vil hjelpe litt. Trenger iallefall litt drahjelp :)

Den siste linken var knall!! Tusen takk :)

Carphunters er en kjempebra side som jeg har brukt mye tid på. Ellers anbefaler jeg ccmoore.com (under Usefull information) der kan man nerde seg fullstendig i senk og lese om aminosyreprofiler og greier som suser langt over hodet på de aller fleste. De har også nyttige greier om preparering av partikler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rulla mye Boilies opp gjennom tida Robert og stort sett brukt ferdige mikser. For det første er det mulig å få greie ferdige mikser til en overkommelig pris og for det andre så slipper du alt styret med å finne rette blandingsforhold. Har vel egentlig funnet ut at så mye billigere blir det heller ikke med å mikse selv. Jeg har brukt mye såkalt 50/50 miks som somregel er en middels proteinrik soya og melkeproteinbasert miks. Birdfood miks er også benyttet en del. Jeg har ikke brukt så mye fishmeal baserte mikser. Hovedgrunnen er at de har en tendens til å stinke ned heimen så grunding når du lager boiliesene. Kona setter ikke videre pris på det. Erfaringen er at norske karper tar en god miks med gode fungerende tilsatser omtrent umiddelbart uansett og ingen av vannene jeg har fisket i er så presset at jeg tror det spiller noen rolle. Jeg bruker alltid en eller flere lukt/smaksforsterkende tilsatser til miksen selv om enkelte mikser faktisk fanger utmerket uten tilsatser overhodet. Luktstoff (Flavour) bør for tidlig vårfiske og høstfiske være alkoholbasert. På sommeren kan de være oljebaserte. En eller annen smaksforsterker er bra å benytte. Gjerne en appetite stimulator, sense appeal, amino tilstas eller noe slikt + litt søtningsmiddel hører med. Litt olje i miksen gjør rullingen lettere. Fiske olje til fishmeal miks, soya olje til soya protein basert miks. 50/50 etc.

Et par ting å være klar over er at enkelte mikser har en sterk egenlukt. Feks robin read eller soya mikser. Lukten tenderer å kamuflere feks fruktlukter som banan, jordbær etc. Litt mere gjennomtrengene lukter som scopex eller squid eller liknende kommer bedre frem. Sjekk nettet for oppskrifter. Alle de store produsentene som nutrabaits, dynamite, danish delight , carp company, star baits etc har egne hjemmesider. Likeledes vil du finne mye ved å gjøre et google søk på "boilie recipes" etc. Har for øvrig alltid benyttet hele egget. Bruk av bare hviten er vel først og fremst aktuelt hvis du ønsker å lage et veldig lettkokt agn. Dvs som blir passe hardt etter kortere tids koking. Kjør heller opp doseringen på tilsatsene litt så oppnås det samme + at boiliene blir enda mer næringsrike for karpene. For øvrig så tror jeg ikke det er noe poeng at boiliene skal lukte så himla sterkt og jeg smaker alltid på dem for å sjekke at de ikke er bittre. (PS Fish meal boilies smaker ikke godt)

:closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luktstoff (Flavour) bør for tidlig vårfiske og høstfiske være alkoholbasert. På sommeren kan de være oljebaserte.

Fordi oljen blir tykk når det er kaldt?

Et triks er å blande fiskeoljen 50/50 med en matolje som tåler kjøleskapstemperatur, for eksempel maisolje. Har funka greit på de oljene jeg bruker til å booste agn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med langnes (Pål Sindre) Han rulla vel en del i forbindelse med turen sin til Polen, tror jeg....

hehe.... veit vel ikke om jeg er rett man å spørre men..

vi rulla rundt nitti kg før vi dro til Polen, av en gammel engelsk oppskrift. Vi lagde base mixen helt fra bunnen av med fiskemel, pluss ett par hemmelige ingredienser... :) Og vi brukte hele egget, ikke bare eggehvitta. Grunnen til at vi rulla såpass mye av denne mixen, som vi kaller KRA-MIX, var at vi klarte å komme ned i ca 9 kr per kilo ferdig boilies ( inkludert egg..) , og at den utkonkurrerte alle de andre stinkerne når vi fiska Kassut. Men vi har vært heldig og fått sponset en del ingredienser fra diverse folk rundt omkring..

Vi har også rulla opp ca 50 kg KRA-Mix i vinter. Vi prøvde også å rulle en melkebassert mix, som blir spennende å prøve utover... Vi frøys alle boiliese i halvkilosposer for å gjøre det lettvint å dra med seg et par poser på foringsrundene...

De første gangene vi rulla, brukte vi små rulle brett og ett brett til å rulle pølser med, noe som tar sinnsykt lang tid. Når vi skulle til Polen lånte vi pølse-gun og store brett av "gutta i byn", noe som fungerte mye bedre, men fortsatt var jobben med å klemme ut pølser tung... Nå bruker vi to store rullebrett i 16 og 20 mm til rullinga, og en pølse-gun på luft, da går jobben mye lettere og fortere gitt... :) Hjemme på gården så hadde jeg ei fest bule i uthuset ei stønn, men nå som karpe- viruset har kommet over oss, har vi gjort gjort om uthuset til boilie verksted, med fastmonterte brett, kompressor uttak og tørkebrett.. er veldig greit å ha et eget rom, med tanke på all den vonde lukta, spesielt når formaisen og tigernøttene har gjæra litt.. hehe..

Endret av langnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt brett bestillte jeg. Kosta ca 250kr. Men det kommer frakt og slikt i tillegg. Merket er Gardner. Samt att jeg bestillte pistol for pølselaginga. Så for meg alt for mye ball med de pølsebretta...

Vi var to stykker som bestillte, og det ble til sammen 4 store rullebord, ett lite, 2 tørkesekker, 2kg mix og noe antitangle, minamino, amino. Alt dette kom på rett under 3000kr.

9f1b_1.JPG

Som sakt så har jeg bestillt 10 og 22mm i store brett. Er 22mm for stort til karpe her hjemme? 10mm kjøpte jeg for suteren.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt brett bestillte jeg. Kosta ca 250kr. Men det kommer frakt og slikt i tillegg. Merket er Gardner. Samt att jeg bestillte pistol for pølselaginga. Så for meg alt for mye ball med de pølsebretta...

Vi var to stykker som bestillte, og det ble til sammen 4 store rullebord, ett lite, 2 tørkesekker, 2kg mix og noe antitangle, minamino, amino. Alt dette kom på rett under 3000kr.

9f1b_1.JPG

Som sakt så har jeg bestillt 10 og 22mm i store brett. Er 22mm for stort til karpe her hjemme? 10mm kjøpte jeg for suteren.

ingenting er vel for stort, jeg holder med til maks 18mm og 16 mm som favoritt:**)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Syver er inne på tror jeg ikke det er nødvendig med en fintuning av innholdet i boilie-deigen her hjemme, slik man av og til må i de hardeste vannene i utlandet. Jeg er rimelig sikker på at det vil være umulig å oppdage noen statistisk signifikant forskjell på boilies laget på egg med og uten plomme, ihvertfall i norske vann. Dessuten er det forventede antall karper som regel for lavt til at man kan tillegge erfaringene særlig statistisk kraft. Hva man velger å gjøre har med andre ord mer med hva man tror vil fungere, snarere enn hva som "vitenskaplig" sett vil fungere eller bør fungere. Etter 20 års bruk av boilies i både enkle og harde vann både i Norge og utlandet, har jeg kommet frem til at boilienes innhold er mindre betydningsfull enn det mange liker å gi inntrykk av. Faktisk er det slik at jeg etter hvert nesten konsekvent bruker "shelf life" boilies, som jeg eventuelt booster opp med en eller annen olje eller annen "guffe". Jeg gidder ikke å kline rundt med boiliedeig og stå i timevis å rulle boilies (så jeg får vondt i ryggen) lenger. Risikoen for å bli kastet ut av kjøkkenet er en annen faktor som også teller med! ;)

Kun hvis jeg skulle fiske over lengre tid i et relativt hardt vann, der jeg skulle ha en kampanje gående kanskje i ukevis, ville jeg brukt mye ressurser på å skaffe meg boilies av beste kvalitet, og brukt mye tid på å utvikle det optimale agnet. Men heller ikke da ville jeg være for pirkete på prosentfordelingen når det gjelder næringsinnhold. Om det er 25 eller 30% proteiner i dine boilies vil en karpe neppe være i stand til å kjenne, og jeg er rimelig sikker på at det er umulig å merke noen forskjell i fangsteffektivitet. Og hvis du opplever en forskjell i fangst, er årsaken trolig en annen enn agnene dine.

Og hvis jeg skal komme med et konkret tips når det gjelder ingredienser til slutt; selv om det lukter for j*****, boilies laget på fiskemel er og blir blant de beste! Særlig når de i tillegg smaksettes/boostes med illeluktende oljer av blekksprut, krabbe, fisk eller liknende. Men som sagt, dette øker også dramatisk risikoen for å bli kastet ut av kjøkkenet. Vanskelig å få i pose og sekk her også med andre ord! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.