Gå til innhold
Fiskersiden

Selvlagde Boilies


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Du husker vel når vi drev og lagde boilien på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet, Rune.

Va'kke veldig populært hjemme hos mor og far. He he ;)

og når man endelig flyttet hjemmefra så ble kjøkkenskapet fylt opp av boilieingredienser. Ikke særlig lokkende for potensielle kjærester. Men det trakk jo opp at jeg etterhvert ble ganske god på kjøkkenet, og fortrolig med de ulike redskapene der! ;) Det var tider det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har nok kanskje ikke allverdens å si her hjemme i våre jomfruelige vann. Men på den annen side, så skal man først lage boiliene selv, kan man like godt høre på dem som vikrelig trenger det lille ekstra i hard fiskede vann. Gjør jo ikke noe å ha noe av det bedre i forbagen. Det hjelper iallefall på trua, og det skaper som de fleste vet MØE fisk :)

Som sagt tidligere har jeg tenkt å lage av ferdig mix, og heller tilføre enkle ingredienser. Men er interresert i hva andre har prøvd, og kansje har lykkes med.

Viktigste tror jeg er å ha ferskt agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør du legge ut oppskriften :D

Egen basemix eller ferdigkjøpt

Egen basemix. Innholdet er noe preget av hva som befant seg i garasjen, hvis jeg skulle gjort noe anderledes ville jeg byttet ut en del av pastamelet med soyamel og hatt mere fiskemel i. Dessuten ville jeg muligens tilsatt melasse (Hører du Asmund??? :) )

Her er oppskriften som ble brukt i går, delene går på vekt, ikke volum og er sånn cirka.

8 deler pastamel

2 deler maismel

3 deler eggefòr til fugl

3 deler kalvegodt

3 deler fiskemel

ca 1,5 ml. jordbærsmak og ca 2 ml. rapsolje per egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må presiseres at i den ovenevnte mixen er det 36 egg, ikke 100 :)

resten av eggene er i en annen mix...... :)

Her er en liten bilderapport fra gårsdagens "rullekveld" i garagen

Litt egg må til.....

a1eggogrullebrett.jpg

Ingredienser fra gulv til tak i et kassert fryseskap(for å unngå stank...:-)

a2ingredienskap.jpg

kalvegodt fra Felleskjøpet, kjøpes i 25 kilo sekker

a3kalvegodt.jpg

Mixing i en solid plastsekk, enkelt å få blandet allt det tørre

a3mixingsekk.jpg

Geniet arbeider........(matte for dummies)

a4sturlaregner.jpg

så var eggene knust og fargestoff tilsatt, lekker farge, smakstilsetning ble også tilsatt nå, Strawberry.

a5rdrre.jpg

Kolla Tattooen!

a6tatto.jpg

Pølsemakeren i full sving.

plsemaker.jpg

Pølser klar for rulling

plser.jpg

plserbrett.jpg

Boilies på en, to, tre!

rekker2.jpg

To farget mix i gunnen, stilig effekt, men tror nok karpene driter i akkurat det...

tofargetplse.jpg

tofarget boilies før koking

tofargedeboilies.jpg

2 stk 22mm

snowman.jpg

ferdige boilies til tørking

boilies.jpg

Pølsemakeren, rulleren og kokeren på et brett :-)

teamboilies.jpg:)

Alt i alt en artig kveld i Fiskemannens garage....Gleder meg til Starten på sesongen!....

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer det med kalvegodt? Det har jo et ganske høyt fettinnhold 18,2%. Hadde det ikke vært bedre å brukt skummetmelkspulver?

Godt spørsmål! Skummetmelkpulver har jo et mye høyere proteininnhold også. (ca 35%) Jeg har også et par kilo skummetmelkspulver stående faktisk. Men vi har en hel sekk med kalvemelkserstatning å bruke opp :) Fordelen med kalvegodt er at fettet gjør rullingen mye enklere, noe som fort kan bli køddete hvis du har for mye skummetmelkspulver i miksen. Min erfaring er at fort blir veldig klissete, særlig hvis ikke deigen har fått hvile lenge nok før du ruller den ut. Kan ikke se at fettinnholdet i kalvemelken er noe problem for karpene, da totalinnholdet av fett i miksen egentlig ikke er særlig høyt. Kunne dog tenkt meg et høyere proteininnhold i denne miksen, men siden vi ikke hadde vett til å gå og handle så ble opskriften styrt av hva som var i garasjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra!!! Tusen takk, dette er artig lesing. Godt å se att det er andre som ogås her fått benyttet det gamle kjøkkenet til noe bra :)

Gleder meg bra mye til å prøve meg frem jeg også.

Hva kom kiloprisen opp i med denne base mixen? Hvordan tror du mixen hadde vært med beinmel isteden for kalvegodt? Ville jo vært endel mer protein, men ville det gått bra å rulle boiliene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra!!! Tusen takk, dette er artig lesing. Godt å se att det er andre som ogås her fått benyttet det gamle kjøkkenet til noe bra :)

Gleder meg bra mye til å prøve meg frem jeg også.

Hva kom kiloprisen opp i med denne base mixen? Hvordan tror du mixen hadde vært med beinmel isteden for kalvegodt? Ville jo vært endel mer protein, men ville det gått bra å rulle boiliene?

Jeg vil tro kiloprisen her ligger rundt 20-25 kroner.

Tror nok miksen hadde tålt en god del beinmel før den ble vanskelig å rulle men jeg ville ikke byttet ut kalvegodtet. Kalvegodtet er vannoppløselig, delvis emulgerende, letter rullingen og er et godt lokkemiddel i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den foregående rullwekvelden var det ny rullekveld igår, og siden jeg var dritlei av å pumpe ut åpølser med sausage gunen, har jeg nussla med et lite "Reodor Felgen" prosjekt i kjelleren et par kvelder.....

Og her er resultatet :)

50498_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/20318/50498.jpg

7 stk 14mm pølser på en gang, var såvidt rullebrettet hang med...

sylinderen tar 4,5 kg ferdig mix, den er for tiden drevet med sveiv, men neste Reodor prosjekt er å bygge den om ved å sette på en pneumatisk sylinder for enda enklere drift B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her er alt i beste Reodor Felgen ånd, alt er gratis :)

så da tar det ofte litt tid med å skaffe deler, men med kontakter i alle mulige bransjer så dukker det alltids opp ting som kan brukes, var ombord i en ringnotsnurper som skal hogges opp her og der var det mange "skatter", prototype sprøyta i rustfritt blir nok bytta ut med en sylinder i aluminium som rommer nær 6-7 kilo mix...

det eneste som er kjøpt på den avbildede over, er plastmunnstykkene til silikonsprøyte (2 kr stk) :blink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.