Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Du skal være jævlig glad for at dette ikke var en fjesing!

Hadde du holdt en fjesing slik som du holder denne lysingen på det nederste bildet så kan jeg garantere deg at du hadde vært sikker på at det var en fjesing!!! Fjesingen har nemlig giftpigg i bakkant av gjellelokket akkurat der hvor du har fingerne dine... ;) Og et stikk av denne piggen husker du så lenge du lever! Det gjør nemlig noe alldeles grønnjævlig vondt... Og det vet jeg litt om... :)

Ja, jeg må jo ikke glemme og gratulere deg med lysing. Fikk du den i nærheten av den fiskeplassen som jeg viste deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være jævlig glad for at dette ikke var en fjesing!

Hadde du holdt en fjesing slik som du holder denne lysingen på det nederste bildet så kan jeg garantere deg at du hadde vært sikker på at det var en fjesing!!! Fjesingen har nemlig giftpigg i bakkant av gjellelokket akkurat der hvor du har fingerne dine... ;) Og et stikk av denne piggen husker du så lenge du lever! Det gjør nemlig noe alldeles grønnjævlig vondt... Og det vet jeg litt om... :)

Ja, jeg må jo ikke glemme og gratulere deg med lysing. Fikk du den i nærheten av den fiskeplassen som jeg viste deg?

He he.. Stikker de igjennom gummihansker? Da skal jeg ta det litt mer med ro hvis jeg får opp en fjesing.

Vi var en tur på innsiden av jæløya denne gangen, Tok den i kjørbukta, nesten helt oppe ved fyret. 50 -60 m

Er dette en sjelden fisk her nede? Leste at de kunne bli opp i mot 15 kg?

Jøss! Ikke så stor, men lysing er det! Grattis. Mitt neste spørsmål er: hvor?

Tok den i kjørbukta, nesten helt oppe ved fyret. 50 -60 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysing er veldig vanlig i Oslofjorden, men den kan være vrien å få til å bite på. I Oslofjorden er det sjelden å få noe større lysing enn et par-tre kilo.

Det virker som om sild er det beste agnet for å få lysing, men de biter på makrell også. Lysingen går ofte pelagisk og beiter på sild og brisling. Mellom Munkestein og Neskrakken er det vanligvis masse lysing. :lol:

Selvfølgelig hjelper det med tykke hansker når du skal håndtere en fjesing, men vær obs på at disse giftpiggene er sylskarpe!

http://i26.photobucket.com/albums/c112/fro...rik/fjesing.jpg

Her er et (dårlig) bilde av en fjesing som jeg fikk i Tvedestrand for noen år siden.

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med lysing, en flott art jeg håper å ta til sommeren!

Litt off topic, forstår det slik at du har stukket deg på fjesingen, Perca? Hvordan gikk dette egentlig?

Joda, du har forstått det helt riktig! :lol: Det gikk jo bra for jeg sitter nå her og skriver...

Det var utrolig smertefullt! Jeg klarte å veive borti fjesingen med lillefingeren og stakk meg. Det tok svært kort tid så kom smertene og det føltes som om hele armen skulle sprenges. Hvert pulsslag kjentes som om det var en detonasjon inni armen. Det gikk over på under en halvtime, men den halvtimen var lang... Det er visst anbefalt å oppsøke lege om man stikker seg, men det gjorde ikke jeg. Jeg hadde ikke tid til det for jeg måtte jo fiske... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du har forstått det helt riktig! :D Det gikk jo bra for jeg sitter nå her og skriver...

Det var utrolig smertefullt! Jeg klarte å veive borti fjesingen med lillefingeren og stakk meg. Det tok svært kort tid så kom smertene og det føltes som om hele armen skulle sprenges. Hvert pulsslag kjentes som om det var en detonasjon inni armen. Det gikk over på under en halvtime, men den halvtimen var lang... Det er visst anbefalt å oppsøke lege om man stikker seg, men det gjorde ikke jeg. Jeg hadde ikke tid til det for jeg måtte jo fiske... :closedeyes:

Au :lol: Var selv fryktelig nære å stikke meg på et av gjellelokkpiggene på en jeg fikk i fjor sommer. Glad den millimeteren mellom piggen og fingeren var der :D

Hadde faktisk trodd at det å stikke seg på fjesing kunne fortone seg betraktelig verre - men også her er det sikkert stor forskjell fra person til person. Holder fingrene fra fatet så lenge jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stikke den delen av kroppen i varmt vann (så varmt man klarer uten å brenne seg) skal visst hjelpe. Kjipt dersom det er en viss kroppsdel...

Hvis man klarer å vifte penis borti fjesingen kan man i grunn bare ha det så godt. Da er man enten ekstremt masochistisk, eller sprut sprø.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg beskrev det slik:Det var som å ha en lighter( med flamme ) under fingeren hele veien fra Hvaler til Fredrikstad -Sykehus. He he,må le av det.Han trudde på toppen av de intense smertene at han hadde fått en sjelden fisk som hadde rotet seg opp hit.

Hadde snittfart på 150km/t mente han på.Fikk fortalt på Sykehuset at det var Fjesing og ufarlig,så da roa Pulsen seg ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om en ska kalle den for ufarlig for den ska visst vare på nivå med ett hoggorms bitt og får du i tillegg en allerigissjokk så bør du ikke ha 2 timers kjøring till land. :)

På svenske charterbåter så går skippern runt med ett bilde av fisken før varje tur så att alle ska kjenne den igjen og ikke ta i den. Bør behandles med respekt da du ikke vet på forhånd om du er allergisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at vepseallergikere er i faresonen også på denne?

Minns å ha hørt det.

Fin og smaksgod fisk er det lell, bare ikke spis området rundt giftpiggene.

Da bør vell jeg holde meg unna fisken som går med adrenalin sprøyta på meg hele sommern. For er det no lignende reaksjon eller værre så kommer i allefall ikke jeg meg til sykehus en gang .Reaksjonen for veps var omtrent som 15 Mann sparka meg i bryst kassa og en vrei opp hjerte og svetten spruta av panna :lol: Er ikke så farlig og ikke ha den på artslista mi

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.