Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketips Vegår


Skogtroll2
 Share

Recommended Posts

Da er du på plass i gulltida der oppe! Fisker du med flue? I så fall kan du treffe på store klekkinger av vespertina, noe som gir flott fiske! Det samme med maur egentlig. Har ligget på 4 forskjellige holmer i nordfjorden, ved 4 forskjellige anledninger. En gang våknet jeg av at ørreten vaket på en haug død maur rett utenfor teltet, ca 2-3 meter fra land.

Fisker du med sluk, så er de fleste sluker på 7-10 gram flotte. Sølvkroken spesial har gitt meg best fangster. Sølv med røde prikker, eller kobber/rød. Markdrag er veldig populært og voldsomt effektivt der..

Ofte får du de største på denne metoden.

NB! Pass deg for huggormen på øyene, det er mange av dem der,hehe. Jeg har blitt bitt et par ganger..

Måtte du lykkes! B)

Endret av Borre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der 3 ganger, ca 4 siden sist. Har gått i dorging med ganske store sluker (20-40g) og markdrag når vi har vært der. Fått en del fisk, men ingen over 500g. Veit ikke åssen det er nå, men snittet har ligget på ca 400g når vi har vært der. Finnes stor fisk der, spesielt i sørfjorden har jeg hørt (har selv bare fisket i nordfjorden). Fisken har vi fått nesten over alt så har ingen hotspots, men slutten av mai er nok en bra tid å fiske på der. Aktivt bunnmeite med mark er vistnok en populær metode blandt de lokale heltene der og det er vell aldri dumt å høre på de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal en tur til Vegår i slutten av mai, skal bo ved Nordfjorden. Noen som har tips om gode fiskeplasser og -metoder? Det er selvfølgelig stor ørret som frister mest. Har båt, men bare firehester, så de lange ekspedisjonene kan ta tid...

Hjemmesiden til Vegår Grunneierlag finner du her: www.vegarfjorden.org

Den årlige fiskefestivalen finner sted første helga i juni hvert år, så da er det jo mulig du kan bli med på den dersom du er der da. Ellers er vel trenden at størrelsen på fisken har gått noe ned. Finnes endel historier om grunneiere som skryter av store ørret tatt i garn opp igjennom, også garn satt i bekkosen på våren. Men, men..

Det stemmer at det er populært hos "de innfødte" med markdrag på sakte fart.

Har ellers noen tanker om å forsøke dypriggen i Vegård. Vet ikke om andre som har testet ut dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

jeg har fiska i Vegår en gang tidligere - var der på ferie i to uker for noe år siden. Da prøvde jeg dorging med wobblere som går dypt samt paravan, men det ga null resultat. Fikk mest fisk på slep og gruntgående wobblere. Jeg er først og fremst på jakt etter tips til gode plasser og metoder i forhold til årstid og mulighet for stor fisk.

Edit: På hjemmesida til grunneierlaget får jeg bare opp en side med info om denne konkurransen deres. Ligger det mer info på den sida?

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Da er turen vel overstått. Det ble mest småfisk, men helt på tampen av turen siste dag, femti meter fra land, smalt det på en ørret på 975 gram. Artig! Den tok en 5 cm rapala med ørretmønster og oransj buk.

Dorging med VM-slep ga mange napp men lite fisk i båten.

Hvordan var det med vak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.