Gå til innhold
Fiskersiden

gjeddefestival


fiberoptikkern
 Share

Recommended Posts

  • Svar 322
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så og spøke om gjedda er som og banne i kjerka det altså.. Du har jo tydeligvis fått med deg att det var en spøk. Ikke værst det walmann men enda så tar du den ikke. Snakker om *****

Som komikar bør du ikkje tå det så ille opp når publikum ikkje tek humoren din. Kanskje du heller skulle jobbe litt meir med nummeret ditt. Har du sett denne :) :

u3ci0_8mveA

For å vere litt seriøs, Hr. Roksvoll. Kva er ditt eigentlege syn på fang og slepp ut i samanheng med gjeddefangst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som komikar bør du ikkje tå det så ille opp når publikum ikkje tek humoren din. Kanskje du heller skulle jobbe litt meir med nummeret ditt. Har du sett denne :) :

u3ci0_8mveA

For å vere litt seriøs, Hr. Roksvoll. Kva er ditt eigentlege syn på fang og slepp ut i samanheng med gjeddefangst?

For og være seriøs så har jeg full respekt for dem som bedriver kun c&r det være seg gjedde eller andre arter.

Nå fisker ikke jeg noe særlig etter gjedde men det hender jeg får ei og annen alikevell og da kommer det helt ann på tilstanden til den etter kroking/klepping som avgjør om den blir kakket eller ei. Og ja jeg spiser den fisken jeg kakker eller gir den bort. Når det gjelder woblere som feks bomber-rapala ol så kjører jeg kun meg en treble på dem nettopp for og få mindre feilkroking og minst skader på fisken med tanke på utslipp. Hatt mange stygge krokinger som det har sittet krok i øyet gjeller osv som gjør att jeg ikke kan slippe dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og spøke om gjedda er som og banne i kjerka det altså.. Du har jo tydeligvis fått med deg att det var en spøk. Ikke værst det walmann men enda så tar du den ikke. Snakker om *****

Hvis det er idiot/dust du mener til slutt der så skal jeg kunne klare å leve med det når det kommer fra en som deg. Kos deg med råstaand du, den er kanskje den eneste som forstår deg.

Spørsmålet du bør stille deg og rogern er hvilken tjenste dere gjør de seriøse trollerene, men de utrolig artige spøkene deres.

Det er vel råstaad kveld i kveld også, ikke så mye annet som skjer på bygda..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre jeg Wallman.

Jeg synes det er knall at du er en forkjemper for dette, men er det virkelig nødvendig å dra den helt ut? Du må vel forstå at dine skarpe ord også hisser på seg i denne debbatten? Ikke før det har roet seg ned så er du der med "fyrstikken"

Jeg understreker at det er slik jeg "leser" dette. Mulig jeg leser dette feil men jeg er også troller og kan muligens føle meg uthengt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre jeg Wallman.

Jeg synes det er knall at du er en forkjemper for dette, men er det virkelig nødvendig å dra den helt ut? Du må vel forstå at dine skarpe ord også hisser på seg i denne debbatten? Ikke før det har roet seg ned så er du der med "fyrstikken"

Jeg understreker at det er slik jeg "leser" dette. Mulig jeg leser dette feil men jeg er også troller og kan muligens føle meg uthengt her.

Når jeg blir kaldt idiot så svarer jeg ja. Får å unngå å bli uthengt Tomas så kan du stå frem som troller å fortelle Rogern og denne team et eller annet at de bør tenkte seg om når de går ut å skriver som de gjør.

Det er ingen andre sportfiskegrener som står frem på en slik negativ måte som en del trollere gjør i forhold til andres sportfiskers fisk.

Så synes du faktisk ikke skal bli så overrasket over at det blir reagert av en del her inne på hvordan trollerene viser respekt og holdninger. Så ta de som bør tas Tomas, det er jo de som ødlegger for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger`n og roksvoll vet veldig godt hvem jeg er. Og ja, jeg snakker med de ofte. Men jeg bruker ikke FS som kanal for å snakke med de foran 10 000 brukere. Jeg har sagt mitt til de privat og de har sagt sitt til meg privat.

Dessuten synes jeg å bruke mere private kanaler er mer effektivt enn å kalle hverandre for idioter offentlig, kommer som regel ingen vei med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt denne tråder med C&R, og denne tråden med interesse. Som jeg skjønner, så er mange delte meninger her. Jeg er selv ihuga troller, og syns det er dumt at enkelte skal sette oss i dårlig lys. Det hender at jeg kakker ei gjedde i ny og ne, for å lage kaker. Som regel vil jeg helst ikke ha fisken i båten, og prøver å kroke av fisken i vannet, eller ved båtripa.

Men, jeg syns det er rart at nesten ingen reagerer på at trollere tar opp stor stam-ørret. Gjedde er det nok av, den formerer seg der skal være. Men det er værre med all ørreten som ukritisk blir tatt opp.

Jeg har en eldre kompis som de siste 20 årene har fisket (fanget) gjedde i Jarenvannet og Stortjennet med saks. I år opplevde han en vannvittig utskjelling av noen meitere på Jaren fordi han hadde tatt opp et par gjedder i vinter. Han setter ut 4-5 sakser, og tar opp noen få fisker han bruker til mat, samt at han er utrolig flink til utstopping av fisk. Han er av den stille og rolige fyren, så han beklaget at han var til, og reiste hjem.

Mitt poeng er at fiskere må vise måtehold ved opptak av fisk, men samtidig kan ta med seg fisken sin hjem! La oss vise litt respekt for hverandre! Noen tar med seg fisken hjem, andre slipper den ut igjen.

Har forresten et tips om et par nye gjeddevann på Hadeland; For 5-6 år siden ble det slipt ut gjedde i et vannene. Desverre, så er dette vannet i forbindelse med to andre vann, og spredd seg dit også. Disse vannene er/var top 10 ørretvann på Hadeland. I påsken ble det tatt gjedde i et av disse vannene på over 8 kg.

Ohrentjennet og Velotjennet er to av disse vannene. de er passe store, så de kan nok avle fram noen beist. Ødelagt er de uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg syns det er rart at nesten ingen reagerer på at trollere tar opp stor stam-ørret. Gjedde er det nok av, den formerer seg der skal være. Men det er værre med all ørreten som ukritisk blir tatt opp.

Nå snakker vi, dette synes jeg er mer intresse for diskusjon en en art som ikke er trua i det heletatt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest innlegget mitt over Rottemann ang veddemålet????

Jeg viste att det var mange korte lunter her inne men att det ikke slokner i det hele tatt viste jeg ikke rottemann.

He he ja nå er det kvelden he he

Nei jeg så ikke den, du skrev den mens jeg prøvde og skrive et litt saklig innlegg.

Synes spøken din gikk litt over streken, du ber om korte lunter da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel aldri de som argumenterer for C&R på gjedde påstått at gjedde er trua. Det er kvaliteten på gjeddebestandene sett ut fra den holdning at man ønsker størst mulig fisk av hver art ift artens eget potensial. Det medfører at biomasse eller antall gjedder blir sekundært i diskusjonen, det er de store gjeddene man for all del ønsker skal settes ut igjen. Om noen kakker 2-3 kilos gjedder til mat er det svært usannsynlig at noen har noe imot.

Det er ganske frustrerende å se hvordan mange enten ikke gidder eller ikke evner å se nyansene i budskapet om C&R på gjedde, jeg håper dere klarer å få med dere nyanserte budskap i andre sammenhenger, og ikke ser hele tilværelsen i svart/hvitt.

Det er total skivebom å påstå at gjedda er hellig eller liknende flåsete formuleringer. Det kraftige engasjementet for gjenutsetting av store gjedder er en reaksjon på irrasjonelle negative holdninger til arten, basert på fordommer, uvitenhet og tradisjon heller enn biologisk kunnskap.

Gjør et lite forsøk på å oppsummere litt:

1. Vi argumenterer for C&R på store gjedder ut fra den motivasjon at vi som sportsfiskere ønsker å fange størst mulig fisk ut fra hver arts relative potensial. Specimentilnærmingen er viktig å få med seg; heller en på 14 kg enn 100 på 5 kg!

2. Antallet eller mengden gjedde er vi ikke bekymra for, det er størrelsesfordelingen eller antall store individer vi er opptatt av.

3. Det er relativt sett svært få av de virkelig store gjeddene i en bestand, det er disse som har antatt best gener, de har klart høyest sportsfiskeverdi, og de har aboslutt ingen verdi som mat. Jeg klarer ikke å se et eneste argument for å avlive en stor gjedde (med mindre krokingen er svært stygg).

4. De små og mellomstore gjeddene er det langt flere av, for bestanden er virkningen av å drepe disse derfor neglisjerbar, i hvert fall for de små, som det alltid vil være flest av - og som er de eneste gjeddene som bør brukes som mat.

5. Populasjonsdynamikk brukes ofte som et argument for å sette ut igjen de største, noe jeg også tror er et godt argument, men selv om man ikke skulle stole på dette eller vil forsøke å sette seg inn i dette så burde punkt 3. være selvinnlysende argumentasjon for at store gjedder bør settes ut igjen.

6. Empiri fra Steinsfjorden tyder på at uttak av mange mellomstore og store gjedder ikke bare er negativt for størrelsesfordelingen innad i gjeddebestanden, men også for andre bestander, som f.eks. abbor. Det hadde vært interessant om biologene på forumet fisket frem henvisninger til studier av populasjonsdynamikk (kjør på med grafer, modeller og likninger!) utover de som allerede har vært nevnt på forumet.

Mange interessante og relaterte diskusjoner fra tidligere, se også referansene i trådene:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=8328

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=7880

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=8176

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=4209

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=3833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi, dette synes jeg er mer intresse for diskusjon en en art som ikke er trua i det heletatt.

;)

Det er jo og et tema!

http://forum.trollingfiske.org/viewtopic.php?t=753

1. Vi argumenterer for C&R på store gjedder ut fra den motivasjon at vi som sportsfiskere ønsker å fange størst mulig fisk ut fra hver arts relative potensial. Specimentilnærmingen er viktig å få med seg; heller en på 14 kg enn 100 på 5 kg!

2. Antallet eller mengden gjedde er vi ikke bekymra for, det er størrelsesfordelingen eller antall store individer vi er opptatt av.

Det er dette jeg antok var grunnlaget for deres synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten et tips om et par nye gjeddevann på Hadeland; For 5-6 år siden ble det slipt ut gjedde i et vannene. Desverre, så er dette vannet i forbindelse med to andre vann, og spredd seg dit også. Disse vannene er/var top 10 ørretvann på Hadeland. I påsken ble det tatt gjedde i et av disse vannene på over 8 kg.

Ohrentjennet og Velotjennet er to av disse vannene. de er passe store, så de kan nok avle fram noen beist. Ødelagt er de uansett.

Ikke helt ødelagt. Nå kan disse vannene kanskje avle fram noen karussbeist.

Endret av vm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo og et tema!

http://forum.trollingfiske.org/viewtopic.php?t=753

1. Vi argumenterer for C&R på store gjedder ut fra den motivasjon at vi som sportsfiskere ønsker å fange størst mulig fisk ut fra hver arts relative potensial. Specimentilnærmingen er viktig å få med seg; heller en på 14 kg enn 100 på 5 kg!

2. Antallet eller mengden gjedde er vi ikke bekymra for, det er størrelsesfordelingen eller antall store individer vi er opptatt av.

Det er dette jeg antok var grunnlaget for deres synspunkter.

Så hva er problemet da?

Om du skjønner sammenhengen, og forstår hvorfor mange her mener at drep-for-drepingens-skyld-holdningen ikke henger på greip, hvorfor provosere så j**** da? Hva om jeg skulle drept all ørreten jeg fikk fordi jeg syntes den var ekkel, ikke ville ha den i båten eller var av den oppfatningen at én ørret kakket én for lite. Hva om jeg kun var interessert i abbor, og innbilte meg at ørreten hadde negativ innvirkning på storabborbestanden, og dermed kakket all ørreten jeg fikk? Hva om jeg i tillegg setter meg ned foran pc-skjermen og skryter/utbasunerer mine skylappholdninger på et internettfora? Ville ikke du da synes at jeg var et komplett brødhue uten det spor av vett i skallen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er problemet da?

Om du skjønner sammenhengen, og forstår hvorfor mange her mener at drep-for-drepingens-skyld-holdningen ikke henger på greip, hvorfor provosere så j**** da? Hva om jeg skulle drept all ørreten jeg fikk fordi jeg syntes den var ekkel, ikke ville ha den i båten eller var av den oppfatningen at én ørret kakket én for lite. Hva om jeg kun var interessert i abbor, og innbilte meg at ørreten hadde negativ innvirkning på storabborbestanden, og dermed kakket all ørreten jeg fikk? Hva om jeg i tillegg setter meg ned foran pc-skjermen og skryter/utbasunerer mine skylappholdninger på et internettfora? Ville ikke du da synes at jeg var et komplett brødhue uten det spor av vett i skallen?

Slapp av du!

Er ikke for størst mulig fisk men friske vann fra gjedde der de måtte være fremmede eller gjøre skade.

Jeg å du blir nok ikke enige!

Kakker du ørret er det din sak!

Hvis det er idiot/dust du mener til slutt der så skal jeg kunne klare å leve med det når det kommer fra en som deg. Kos deg med råstaand du, den er kanskje den eneste som forstår deg.

Spørsmålet du bør stille deg og rogern er hvilken tjenste dere gjør de seriøse trollerene, men de utrolig artige spøkene deres.

Det er vel råstaad kveld i kveld også, ikke så mye annet som skjer på bygda..........

Ser ut som du liker Bråstad og! :blush:

Var på mjøsa å Trolle ørret! Ikke så mye som en gjedde kakket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare trist å lese frontene her i denne debatten .

Finner det merkelig at man henger ut miljøer når kunnsaken er så middlemådig hos mange.

skal hjelpe dere å legge ut fler.

Trollere fisker bare i mjøsa.

Trollere Hater gjedda

Trollere er ikke sportsfiskere med yrkesfiskere

Trollere kakker alla fiskeslag bare for morro.

Er det ikke snart på tide å angripe andre miljøer, kjenner fler i andre kategorier som kaller seg sportsfiskere som gjør at man kan henge ut både meitere, jerkere, fluefiskere ,havfiskere mm.

Har bare en ting å si til dere som ikce forstår at enkeltperson ikke er miljøer og omvendt.

Oboy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.