Gå til innhold
Fiskersiden

gjeddefestival


fiberoptikkern
 Share

Recommended Posts

Men nå er det jo snakk om framtia til det som fremdeles er ett av norges beste gjeddevann. Gjedda stortrives. Fjorden er full av mort, abbor og sik som gjedda kan gasse seg med og bli stor og feit. Men hva hjelper det når det hvert år kommer gjeddehatere fra fjern og nær for å rasere bestanden bare for å få ett klistremerke de kan ha på båten sin, og en pokal hvor det står gjeddefestivalen på. Det er jo mer nedverdigende enn stas. Og jeg har faktisk hørt samtaler mellom folk på gjeddefestivalen hvor de klager over at det er mindre gjedde å få. Det er nok pga at vannet er for varmt eller at det var nordavind sier de. jeg tror ikke de tenker på at de er med på å ødelegge for både seg selv og andre.

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 322
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke hva maksvektene på Gjeddefestivalen er nå for tida, men tror fortsatt jeg og vm har festivalrekorden med 186,4 kilo på ti timer, en rekord jeg må innrømme at jeg er temmelig flau over å eventuelt fortsatt inneha. Men vi var bare med dette ene året (etter å ha pælma vinnerpokalen i vannet), da vi raskt så at det umulig kunne være bra for balansen i vannet i lengden. Det skal tillegges at det ikke ble tatt større gjedde enn 8,7 dette første året (mener å huske at det var i 1991), men noen år senere fikk en guttunge en fisk på over 15 som største. Når det gjelder innvirkningen på fiskebestanden skal jeg ikke dra for bastante konklusjoner, men nøyer meg med å konstatere at abborfisket ikke er i nærheten av hva det engang var. Hva eventuelt mortens inntog vil bety gjenstår å se, men mulig den vil innta rollen brasma engang hadde. Abboren vil mest sannsynlig juble høyest, men også gjedda vil fråtse. Men i det lange løp er det vrient og si hva som skjer, men vannet er stort med store dypområder, så eventuelle drastiske endringer vil nok ta noen år, om de i det hele tatt kommer. Hadde forøvrig vært helt enormt å se Walmann på vannski! c",)

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva maksvektene på Gjeddefestivalen er nå for tida, men tror fortsatt jeg og vm har festivalrekorden med 186,4 kilo på ti timer, en rekord jeg må innrømme at jeg er temmelig flau over å eventuelt fortsatt inneha.

skjønner at du er smule flau av den rekorden der cb.men er forsåvidt bra at ingen har slått den enda.

er forøvrig helt enig at den formen som festivalen drives på med catch & kakk burde ha blitt pensjonert for lenge siden. er ikke så vanskelig å bare bruke lengdemål som kriterie istedenfor vekt til å kåre en vinner. bare å dele ut målebånd og instruere litt om hvordan man skånsomt behandler gjedda før utsetting. flaut enkelt å endre til slik c&r-praksis ,synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker alle andre plasser, ergo funker det ikke i Norge synes å være tankegangen. Utover det kan det virke som en del av agendaen til de som arrangerer festivalen er å fiske ut mest mulig gjedde fra Steinsfjorden, og sett på en sånn bakgrunn er vel tanken om en C&R-festival ren utopi. Men blant oss gutta skal det nevnes at det hele blir ansett som en überharry festival. Men andre er tydeligvis av en annen mening, så inntil videre vil nok festivalen arrangeres også i årene fremover til glede for nye og gamle generasjoner kakkere, og til ergelse for oss andre.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it. "

-Max Planck.

Vi må nok sannsynligvis vente noen tiår før slike festivaler forsvinner, i hvert fall i de mindre urbane strøkene av landet. Det er mye som fungerer for sportsfiskere i siviliserte land, men vi er nå engang noe for oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant! skulle laget en egen tråd i steden. Det er ikke meningen å skape dårlig stemning, men det blir fort litt aggresivt. Beklager det.

Men jeg håper virkelig at dere skjønner meg når jeg er skeptisk til gjeddefestivalen. Jeg vil ikke at gjeddebestanden på fjorden skal bli ødelagt :(

Du har ingenting å beklage, Morten!!!! ;)

Skjønner godt at du fortsatt ønsker å fiske etter stor gjedde i et vann som ikke har vært utsatt for dets årlige gjedde-massakre "festival".

Vi er flere som mener det samme, og som syns at denne "slaktehelga" burde vi greid oss foruten, om det er Storsjøen, Steinsfjorden eller noen andre......

:lol:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg ser en klar tendens på hvordan det går med gjeddebestanden i Steinsfjorden :)

Selvsagt er det flere faktorer, men tror festivalen er den faktoren som er mest betydelig på at det snart ikke finnes gjedde over 8 kg igjen der:

Største fisk:

1998:

12,3kg, 12,0kg, 9,6kg, 8,8kg, 8,7kg, 8,2kg

1999:

12,9kg, 9,7kg, 8,3kg, 8,25kg

2000

12,2kg, 9,1kg, 8,8kg, 8,3kg, 8,2kg, 8,1kg

2001

11,2kg, 8,7kg

2002

12,8kg, 10,1kg, 8,8kg

2003

11,1kg, 8,2kg

2004

9,18kg, 8,84kg

2005

10,88kg

2006

Ingen over 8kg

2007

Ingen over 8kg

Kilde: http://www.gjeddefiske.com/?aid=9159759

fikk en på 10.8kilo i 2007 nede ved åsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ja... Så er hylekoret i gang igjen. :lol:

Det er rart at gjedde skal frambringe slike sinte reaksjoner hos en del folk. Og det er mange måter å lese en statistikk på... Hvorfor ikke glede seg over at det ikke er blitt fisket opp gjedder på over 8 kg i dette fjordsystemet under de siste årenes gjeddefestival? At det finnes en del gjedder som er betydelig større enn 8 kg i dette fjordsystemet er det et par fra "hylekoret" som har bevist. ;) Behøver jeg å linke til disse fangstrapportene..? Forøvrig så må jeg si meg veldig enig i at man ikke bør bruke cowboyhatt når man fisker gjedde! Noe seriøsitet må man jo kunne forlange!

Jeg er forøvrig enig i at det skulle holdt med foto/vektdokumentasjon for de som ønsker å gjenutsette gjeddene. Det at gjeddene som drepes går til matproduksjon gjør at jeg ikke klarer å opparbeide den store motforestillingen mot denne festivalen. Hadde fisken blitt pælma i en dynge så hadde jeg nok hatt en annen innstilling til denne festivalen. Jeg har selv deltatt en gang på denne festivalen en gang og jeg må innrømme at det var moro, men så er jo jeg gammal da... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bestanden er det ett fett om kakka gjedder blir mat eller havner på dynga. Menneskelig moral og praktiske konsekvenser har ikke nødvendigvis noen sammenheng, hvilket synes ditt viser veldig tydelig, Perca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:Ja du er av den eldre garde ja.Det ser man godt på det flåsete svaret ditt,Perca

Du toppknot, hva var det som var flåsete med mitt svar?

Sitat SMS: "For bestanden er det ett fett om kakka gjedder blir mat eller havner på dynga. Menneskelig moral og praktiske konsekvenser har ikke nødvendigvis noen sammenheng, hvilket synes ditt viser veldig tydelig, Perca."

Moralsk sett så er det helt forkastelig å drepe ei gjedde for så å kaste den, det håper jeg at du også mener SMS! At ei død gjedde er ei død gjedde uansett om den dumpes i ei dynge eller spises behøver vi ikke å diskutere. Men vi prater vel her om en fornybar ressurs..? Altså er det vel ingen "forbruk" av naturen, men mer bruk av naturressurser. Og om forskerne mener at bestanden ikke bør beskattes så skal ihvertfall ikke jeg fiske på denne bestanden!

Jeg bør visst presisere at jeg i mitt tidligere innlegg mente at det burde være mulig å dokumentere fangsten med et bilde og vekt for de som ønsket det. Der har helt klart Gjeddefestivalen et forbedringspotensial!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fikk du vel ikke under gjeddefestivalen?

Og slapp du ut igjen den gjedda du fikk?

det stemmer .men har fiska i steinsfjorden i 30 år og jeg har fått javnt gode fangster hvert år noen har gått uti og noen har jeg spist god mat.

Er det mulig å politianmelde folk som produserer gjeddekaker av gjedder over 5 kilo for forgiftning? :lol:

Ellers burde det selvsagt fotodok. vært godt nok, og så opp til fiskeren hva som skjedde videre med gjedda.

jeg tror det bare er sundt og få renset opp i fjorden en gang i året mener nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Forklar gjerne hvordan du mener det å renske ut storgjedder en gang i året er positivt for storgjeddestammen.

men det er jo minimalt med stor gjedde som blir tatt,på festivalen i forhold til ellers i året festivalen varer jo i bare da2 dager med fisketid 10-15 lørdag -søndag jeg skjønner ikke problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du overvurderer hvor mange storgjedder det fins i vannet. Det er i tillegg en signaleffekt en slik festival sender ut, som kan være svært uheldig forvaltningsmessig. Disse pokaljegerne fisker/kakker vel ikke gjedde KUN den helgen det er festival heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du overvurderer hvor mange storgjedder det fins i vannet. Det er i tillegg en signaleffekt en slik festival sender ut, som kan være svært uheldig forvaltningsmessig. Disse pokaljegerne fisker/kakker vel ikke gjedde KUN den helgen det er festival heller.

men skal vi forby alt av fiskefestivaler da?og foresten har jeg sett at det blir tatt mye storgjedde på isen på steinsfjorden med en 20 -30 ståsnører ute det er mere og bekymre seg for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og foresten har jeg sett at det blir tatt mye storgjedde på isen på steinsfjorden med en 20 -30 ståsnører ute det er mere og bekymre seg for

Det er utlendinger som fisker gjedde kun for å ha til mat. De er lite populære blandt andre fiskere. Noen ganger har jeg sett ståsnører som har stått ute om natta. Det eneste rette er å dra opp snøret, og klippe av kroken. Dessuten er det bare lov å ha ute 4 stenger av gangen, så det er lovbrudd uansett.

Alle særiøse ismeitere slipper tilbake gjedder etter veiing og fotografering, Folk som sender inn gjeddefangster til blader som alt om fiske slipper ut fisken etter veiing og foto. Så hvorfor ikke gjøre det samme på festivalen?

En annen ting som også kunne vært en løsning. Å ha maksimumlengde på gjedde. fisk over 80 cm er stort sett hunngjedder, og hunngjeddene utgjør 30% av gjeddebestanden. Hanngjedder er det nok av, så de er det bare å røske opp og lage gjeddekaker av. I femundsmarka er det maksimumsvekt på gjeddene. Har ikke oversikt over hva grensa ligger på, men det hadde absolutt vært noe man kunne hatt i steinsfjorden. Også på gjeddefestivalen.

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utlendinger som fisker gjedde kun for å ha til mat. De er lite populære blandt andre fiskere. Noen ganger har jeg sett ståsnører som har stått ute om natta. Det eneste rette er å dra opp snøret, og klippe av kroken. Dessuten er det bare lov å ha ute 4 stenger av gangen, så det er lovbrudd uansett.

Alle særiøse ismeitere slipper tilbake gjedder etter veiing og fotografering, Folk som sender inn gjeddefangster til blader som alt om fiske slipper ut fisken etter veiing og foto. Så hvorfor ikke gjøre det samme på festivalen?

En annen ting som også kunne vært en løsning. Å ha maksimumlengde på gjedde. fisk over 80 cm er stort sett hunngjedder, og hunngjeddene utgjør 30% av gjeddebestanden. Hanngjedder er det nok av, så de er det bare å røske opp og lage gjeddekaker av. I femundsmarka er det maksimumsvekt på gjeddene. Har ikke oversikt over hva grensa ligger på, men det hadde absolutt vært noe man kunne hatt i steinsfjorden. Også på gjeddefestivalen.

ja det var jo et godt forslag og bare ta opp hann fisk men jeg tror 90% av dem som er med på gjeddefestivalen ikke ser forskjell på hun og hann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du overvurderer hvor mange storgjedder det fins i vannet. Det er i tillegg en signaleffekt en slik festival sender ut, som kan være svært uheldig forvaltningsmessig. Disse pokaljegerne fisker/kakker vel ikke gjedde KUN den helgen det er festival heller.
Sterkt av deg å si at ALLE pokaljegere kakker på "fritiden" også :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Perca, er enig i at det er moralsk forkastelig å drepe fisk som ikke skal nyttiggjøres om den kunne vært satt ut igjen, selvfølgelig. :lol: Men: det vi er bekymra for er størrelsesfordelingen i gjeddebestanden, ikke fiskernes moral. (Misforstå meg rett: dette er selvsagt viktig for sportsfiskeres omdømme både blant hverandre og resten av befolkningen!) Og for bestandens del så er en storgjedde tapt uansett om den nyttiggjøres eller ikke, og tross alt er jo de små/middels bedre både helsemessig og matmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var jo et godt forslag og bare ta opp hann fisk men jeg tror 90% av dem som er med på gjeddefestivalen ikke ser forskjell på hun og hann

det er jo ett problem blandt småfisk. jeg ser ikke forskjell på hunn og hanngjedder når de er små. Noen som vet det? (A) Gjedde over 4 kg er somregel hunnfisk, og det er jo en grei huskeregel.

Jeg har vært med på gjeddefestivalen (senest i for 2 år siden). Var faktisk 20 gram unna å vinne :lol: Det var først i fjor at det gikk opp for meg hva vi faktisk drev med. Det viktigste for meg før var å kakke gjedda og ta den med hjem og vise til muttern og fattern, for så å gi den til katta til naboen.

Tenk så deilig det er å komme hjem fra fisketur med bilder av storgjedda du tok for litt siden, samtidig som du vet at gjedda nå svømmer ett eller annet sted i fjorden og fråtser i småfisk slik at den kan vokse seg større og glede fiskere i framtia. Deilig tanke :o

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Tenk så deilig det er å komme hjem fra fisketur med bilder av storgjedda du tok for litt siden, samtidig som du vet at gjedda nå svømmer ett eller annet sted i fjorden på jakt etter føde slik at den kan vokse seg større og glede fiskere i framtia. Deilig tanke "

...Kunne ikke vært mere enig! Er en herlig følelse å se en stor fisk svømme utover igjen etter at du har fanget den :lol:

Endret av Iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.