Gå til innhold
Fiskersiden

gjeddefestival


fiberoptikkern
 Share

Recommended Posts

jeg tror det bare er sundt og få renset opp i fjorden en gang i året mener nå jeg

Jeg anbefaler å gjennomføre denne http://home.online.no/~sostuve/leverkur.html en gang i året for å veie opp :lol:

Jeg tror nok gjedda takler dette i mange år jeg før det blir veldig store forandringer, men jeg skjønner bare ikke poenget med det. Det gjør jo ivhertfall ikke noe bra for bestanden uansett og det finnes masse gjedde under 3 kilo og ete i Steinsfjorden.

Ikke minst føler festivalen er med å bygge oppunder gamle fordommer om gjedda som ufisk, ved å kreve kakking for å delta.

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 322
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes det litt rart at vi må vente på forskere som skal fortelle oss at nå er det forsendt. Jeg vet ikke om det forskes på bestanden i Steinsfj. og om de som arrangerer har tall/info på hva konsikvensen er.

De har jo klart å tømme steinsfj. for brasme, så styringen i vannet er vel ikke veldig bra, hvis man ikke rett og slett ønsket å fjerne Brasmen. Det var i hverfall ingen forskere som da kom å sa at nå må vi stoppe med garnfiske etter denne arten, nei vannet ble rett og slett tømt og alle vet jo hvorfor. Nå må de finnes seg andre område, som f.eks å stenge dynovika med garn.

Det som er det værste for meg er den respektløsheten det vises av folk som ikke har noe forhold til dette vannet uten om gjeddefestivalen. Jeg tror nok mange som er med hadde reagert hvis det plutselig ble en gjeddefestival eller andre kakke art festivaler i demses nærvann, da hadde nok pipen fått en annen låt.

Kan nok være at mange av de tilreisende ville reagert hvis de plutselig fikk 80 båter i "sitt" vann.

Perca jeg tror på det du sier når du mener at det er et forbedringspotensial, men hva gjør vi med det ?

Kan vi gjøre noe ? Bør vi gjøre noe ? Bør vi på en måte respektetre Morten's ønske (nå bruker jeg Morten bare som et eksempel etter som han med fler har steinsfj. som sitt nærvann) eller er det bare tull det han kommer med.

Steinsfj. er ikke så fordømt stort vann, og det har jo blitt flere båter i Tyrifjorden under festivalen på jakt etter gjedde etter som fangstene er blitt dårligere i Steinsfj. og det er jo bare et signal om man stopper ikke før det blir nesten helt tomt, og da er inntekt'skilden til arrangøren vekk.

Dette hadde vært knall om vi sportfiskere i sammen uansett fiskemetode/fiskevann/arter krevde at muligheten for C&R skulle være tilstede under en slik konkurranse eller lignende konkurranser, hvis ikke det er mulig så stiller vi ikke.

Man kan jo sette et øvre grense på 5kg, all fisk over 5 kg eller en viss lengde teller ikke i konkurransen og de må slippes ut igjen.

Kan ikke de som arrangerer komme på banen å fortelle hvorfor de gjør som de gjør og om de er villige til å se på muligheten for C&R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det vanskelig og forstå hvorfor fisken skal kakkes under en konkurranse..... fungerer ikke bilder og vekt om bord i båten?? Har hytte ved Tyrifjorden,har fisket gjedde der i mange år... og det har blitt lengre mellom store gjedder der og. Det er synd at det fortsatt er mange som kakker gjedde for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Perca, er enig i at det er moralsk forkastelig å drepe fisk som ikke skal nyttiggjøres om den kunne vært satt ut igjen, selvfølgelig. :lol: Men: det vi er bekymra for er størrelsesfordelingen i gjeddebestanden, ikke fiskernes moral. (Misforstå meg rett: dette er selvsagt viktig for sportsfiskeres omdømme både blant hverandre og resten av befolkningen!) Og for bestandens del så er en storgjedde tapt uansett om den nyttiggjøres eller ikke, og tross alt er jo de små/middels bedre både helsemessig og matmessig.

Bekymret for størrelsesfordelingen... Veeel... Jeg har ved selvsyn kun sett fangsten fra en eneste gjeddefestival (2007) og det var særdeles få gjedder over 3 kilo i fangsten! Og når jeg i løpet av høsten/vinteren leser utallige rapporter om gjeddefisket i Steinsfjorden og Tyrifjorden hvor folket drar opp ganske så mange gjedder som er på størrelse med de største som blir tatt på gjeddefestivalen og mange større enn det også, ja da klarer ikke jeg å se faren med denne festivalen! Uten at jeg har noen statistikk å vise til så vil jeg tro at 80-90 % av fangsten (vekt) på denne festivalen består av små og middels store eksemplarer (mindre enn 4 kg) og ut fra denne fordelingen så tror jeg at beskatningen på de forskjellige størrelsesgruppene er ganske så fornuftig. Denne prosentsatsen er ikke helt tatt ut av det blå, jeg pratet med han som tok imot fisken og jeg så også på når mesteparten av fangsten ble innveid, da jeg var veldig nysgjerrig på hva som ble tatt ut av fisk.

Og som vi er helt enige i, SMS, en død gjedde er en død gjedde, men genene til denne store gjedda lever nok videre da den har deltatt i ganske så mange gytinger før den ble kakka. At de store eksemplarene av gjedde ikke er menneskemat er helt korrekt, men det er jo litt gøy å lese at de smaker så mye dårligere enn de små. :o Det må jo tyde på at forferdelig mange her har spist stor gjedde siden de vet det... Forøvrig så skal jeg vedde på at dere ikke kjenner forskjell på smaken om ei gjeddekake er laget av ei 12 kilos gjedde eller en på 1 kilo! At innholdet av miljøgifter er totalt forskjellig på disse to kakene er hevet over enhver tvil, men desverre så kjenner man ikke det på smaken.

Dette arrangementet med alt det som forgikk rundt festivalen var for meg en positiv opplevelse. Hvordan det var tilrettelagt med toaletter og andre bekvemmeligheter av kommunen ved Steinsfjorden ble jeg imponert over! Og om det passer seg slik så kommer nok jeg til å delta i år også.

Sitat Walmann: "Dette hadde vært knall om vi sportfiskere i sammen uansett fiskemetode/fiskevann/arter krevde at muligheten for C&R skulle være tilstede under en slik konkurranse eller lignende konkurranser, hvis ikke det er mulig så stiller vi ikke.

Man kan jo sette et øvre grense på 5kg, all fisk over 5 kg eller en viss lengde teller ikke i konkurransen og de må slippes ut igjen."

Her er jeg langt på vei enig! Men jeg mener at det er bedre og delta og komme med slike innspill som dette sitatet gjør, enn bare å holde seg unna og surmule... Jeg mener at det vil ha en bedre gjennomslagskraft. Jeg håper ikke at noen er i tvil om at jeg ville være svært positiv til en slik regelendring!

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke gått an å lufta forslaget for de som arrangerer Festivalen da? Det hjelper ikke hvor mye vi er imot det så lenge vi ikke gjør noe med det. Ja, jeg vet at det kanskje er dumt av meg å si det, for jeg gjør jo ikke en dritt sjøl. Men hvis jeg finner ut hvem som arrangerer festivalen, nøler jeg ikke med å ta kontakt. kanskje be de om å ta en titt på fangststatistikken og samtidig ta en titt på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det litt rart at vi må vente på forskere som skal fortelle oss at nå er det forsendt. Jeg vet ikke om det forskes på bestanden i Steinsfj. og om de som arrangerer har tall/info på hva konsikvensen er.

De har jo klart å tømme steinsfj. for brasme, så styringen i vannet er vel ikke veldig bra, hvis man ikke rett og slett ønsket å fjerne Brasmen. Det var i hverfall ingen forskere som da kom å sa at nå må vi stoppe med garnfiske etter denne arten, nei vannet ble rett og slett tømt og alle vet jo hvorfor. Nå må de finnes seg andre område, som f.eks å stenge dynovika med garn.

Det som er det værste for meg er den respektløsheten det vises av folk som ikke har noe forhold til dette vannet uten om gjeddefestivalen. Jeg tror nok mange som er med hadde reagert hvis det plutselig ble en gjeddefestival eller andre kakke art festivaler i demses nærvann, da hadde nok pipen fått en annen låt.

Kan nok være at mange av de tilreisende ville reagert hvis de plutselig fikk 80 båter i "sitt" vann.

Perca jeg tror på det du sier når du mener at det er et forbedringspotensial, men hva gjør vi med det ?

Kan vi gjøre noe ? Bør vi gjøre noe ? Bør vi på en måte respektetre Morten's ønske (nå bruker jeg Morten bare som et eksempel etter som han med fler har steinsfj. som sitt nærvann) eller er det bare tull det han kommer med.

Steinsfj. er ikke så fordømt stort vann, og det har jo blitt flere båter i Tyrifjorden under festivalen på jakt etter gjedde etter som fangstene er blitt dårligere i Steinsfj. og det er jo bare et signal om man stopper ikke før det blir nesten helt tomt, og da er inntekt'skilden til arrangøren vekk.

Dette hadde vært knall om vi sportfiskere i sammen uansett fiskemetode/fiskevann/arter krevde at muligheten for C&R skulle være tilstede under en slik konkurranse eller lignende konkurranser, hvis ikke det er mulig så stiller vi ikke.

Man kan jo sette et øvre grense på 5kg, all fisk over 5 kg eller en viss lengde teller ikke i konkurransen og de må slippes ut igjen.

Kan ikke de som arrangerer komme på banen å fortelle hvorfor de gjør som de gjør og om de er villige til å se på muligheten for C&R.

hvorfor er brasmen borte er det pga krepsinga?

hvorfor er brasmen borte er det pga krepsinga?

eller hva med all vasspesten som ødelegger for fiskinga i fjorden det kan vi vel takke bønda for jeg husker at det var bare stein i steinsfjorden og man fikk tilogmed en ørett fant i ny og ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste problemet med vasspesten er vel at den hekter seg fast på kroken. eller? :)

Ørreten trives ikke i vasspest, men fisk som gjedde, abbor, sik og mort tror jeg bare reagerer positivt på vasspesten.

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 kroner kilon for frossen "bras" er grei butikk når du kan selge noen tonn i året. Ja det er til krepseåte selvsagt. Dessuten , når overtroen tilsier at det "bare" er bras som duger, da blir det stritt for den unike storbrasmebestanden som Steinsfjoreden har. For øvrig så har jo garnbanden for lengst lagt sine klamme hender på Tyrifjorden, for der er det fortsatt en del fisk igjen, så lenge det varer.

Når det gjelder Steinsfjorden og gjeddebestand så synes jeg fjorden mer og mer bærer preg av for høyt uttak. Som en rekke internasjonale forskningsrapporter viser, så vil faktisk ikke et hardt fiskepress redusere bestanden nevneverdig (i samlet biomasse) men derimot forskyve størrelsesammensetningen. Det vil alltid være igjen en del store top predatorer men antallet store synker og antallet små eksploderer. Det er nå såpass få store(10+) igjen i SF at man må ha seriøs flaks, gjerne i kombinasjon med helt rett valg av metode for å få en.

I og med at storparten av fiskerne på festivalen benytter metoder som ikke er spesielt selektive på stor fisk vil mye slump være avgjørende. Dette synes jo i statistikken, da relativt få store tas antallet timer tatt i betraktning. At det ikke tas fisk over 10 må bety at antallet har kommet under en rimelig lav terskel.

For steinsfjorden som økosystem behøver ikke dette å være ensidig negativt da de mindre gjeddene er bedre predatorer på mort enn de store. Men, sett med sportsfiskerøyne er det vel ikke spesielt positivt.

Kan som en digresjon nevne at gjedder er i stand til å etablere realativt små men grovvokste bestander som holder sine egne små i effektiv sjakk. Når man åpnet Langdefedd reservoaret i Wales for gjeddefiske for en liten mannsalder siden, var stort sett alle gjeddene man fikk over 8 kilo og flere over 20 ble landet første uke. Engelskmennene har et ordtak "pike thrive on neglect" . Dvs let etter vann hvor det ikke fiskes etter gjedda. Det er DER de store er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg langt på vei enig! Men jeg mener at det er bedre og delta og komme med slike innspill som dette sitatet gjør, enn bare å holde seg unna og surmule... Jeg mener at det vil ha en bedre gjennomslagskraft. Jeg håper ikke at noen er i tvil om at jeg ville være svært positiv til en slik regelendring!

Nå kjenner jeg deg jo litt så jeg vet hva du mener og jeg tror du vet at jeg ikke sitter hjemme¨å surmuler.

Jeg stiller gjerne opp, men jeg kommer aldri til å melde meg på for å yttre hva jeg føler å mener om saken.

Jeg tror nok de som arrangerer faktisk vet om hva som blir skrevet, uten tvil. men de velger jo å ikke gjøre noe med det uansett.

Hva kunne man gjøre, som hadde hatt en virkning ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg deg jo litt så jeg vet hva du mener og jeg tror du vet at jeg ikke sitter hjemme¨å surmuler.

Jeg stiller gjerne opp, men jeg kommer aldri til å melde meg på for å yttre hva jeg føler å mener om saken.

Jeg tror nok de som arrangerer faktisk vet om hva som blir skrevet, uten tvil. men de velger jo å ikke gjøre noe med det uansett.

Hva kunne man gjøre, som hadde hatt en virkning ??

hva med ett innlegg i ringerike blad? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttalelsen som ble servert ved et tilfelle fra arrangøren lød noe sånt som:

"Da er vi greit i gang med å fiske ut gjedda her. Når det er oppnådd, så GÅR vi løs på Tyrifjorden også!"

Sitert relativt fritt etter hukommelsen da det var gjengitt av Svein Inge Stangenes, men essensen er der. Tror at Jan Leirud kom med noen uttalelser til arrangøren i motsatt retning i etterkant av dette. Men uttalelsen kom et år eller to etter at vi var med (kun det første året). Uansett en ganske så drøy uttalelse. Og ja; brasma har blitt fisket ut grunnet at det er "det eneste som duger" til krepsinga, noe som selvsagt er BS. Men nå har de jo omtrent ubegrenset tilgang på mort, som funker akkurat like bra, så kanskje brasma får et lite pusterom slik at bestanden kan bygge seg opp igjen? Må innrømme at jeg imidlertid tviler på det. Ikke lett å være fisk på Ringerike alltid.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg deg jo litt så jeg vet hva du mener og jeg tror du vet at jeg ikke sitter hjemme¨å surmuler.

Jeg stiller gjerne opp, men jeg kommer aldri til å melde meg på for å yttre hva jeg føler å mener om saken.

Jeg tror nok de som arrangerer faktisk vet om hva som blir skrevet, uten tvil. men de velger jo å ikke gjøre noe med det uansett.

Hva kunne man gjøre, som hadde hatt en virkning ??

Neida Erik, du er vanligvis ikke akkurat den som sitter hjemme å surmuler, men ditt første innlegg i denne tråden grenset nær opptil surmuling. :lol:

Men at denne gjeddefestivalen skal være årsaken til den påståtte reduksjonen av storgjedde i Steinsfjorden/Tyrifjorden kan jeg ikke helt forstå. Dersom den statistikken som har kommet fram tidligere i denne tråden er riktig så er det i løpet av 10 år kakka 26 stk gjedder som har veid over 8 kg. Det vil altså si at det er kakka 2,6 stk gjedder over 8 kilo pr. år på gjeddefestivalen. Og når vi da vet størrelsen på disse 2 vannene som Gjeddefestivalen pågår i så det være andre årsaker til den påståtte reduksjonen av storgjedde. Selvfølgelig kommer dette uttaket av gjedde under Gjeddefestivalen i tillegg til alt det som tas ut ellers i året, men jeg synes at det blir helt feil å skylde på Gjeddefestivalen dersom det er slik at storgjeddebestanden i disse 2 vannene er sterkt redusert.

Hva kan vi gjøre..? Kanskje mange av oss som har båt skulle melde oss på i år og så gi festivalledelsen beskjed om at vi ikke stiller opp neste år om ikke regelverket endres slik at fotodokumentasjon av vekt og lengde på fisken også blir tellende? Med litt "lobbyvirksomhet" bland de deltagende teamene så skulle det ikke være umulig å få med seg mange team på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme må jeg sitte etter som jeg har stasjonær PC hjemme, kan være at det virker som surmuling, men det er mer forbannelse/irritasjon/oppgitthet at det forsatt arrangeres slike ting i Norge.

og hvor mer jeg f.eks leser av innlegggne f. eks fra Cato jo mer forbannet bilr jeg.

De har en holdning til denne fisken som er lik null, de har null respekt for andre sportfiskere, de tømmer steinsfj. ( klart de klarer jo ikke det) for så å begynne i Tyrifjorden.

Klart Steinsfj. fiskerlag eller hvas de heter de som arrangerer, tjener masse penger både på kontigent og på vidresalg av gjedde vil jeg tro, og med for mye C&R så mister de store deler av inntekten.

Nei fyskam spytt i bøtta.

Har skaffet meg en rosa våtdrakt og de som har sett min kropp vet at dette vil bli et skremende syn når jeg færer rundt på vannski denne helgen i steinsfj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart Steinsfj. fiskerlag eller hvas de heter de som arrangerer, tjener masse penger både på kontigent og på vidresalg av gjedde vil jeg tro, og med for mye C&R så mister de store deler av inntekten.

Vært år ligger egnskapet ute, tjener de penger? NEI! bare småtterier som er igjen. det meste er gjort på dugnad. Stuill opp og se.

antall storgjedder forsvinner pga festival? LMAO!!!!

Tell antall stor gjedde som er tatt i festivalens historie, er det 28? Det høres ut som det er 28 av maks 30 storgjedder som finns i fjorden? Perca nevner ref til rapportene fra dere andre som tar storgjeddene...er maange fler store det, er ikke det det?

Noen er bare hjernevaska nårr det kommer til stykke hvem sin skyld det er...det er nok oss alle for svarte.

Nei slutt å fisk, så har du gjort det beste som er.

:)

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Har skaffet meg en rosa våtdrakt og de som har sett min kropp vet at dette vil bli et skremende syn når jeg færer rundt på vannski denne helgen i steinsfj.

:hailfs: Det er jo bare å montere et par treblekroker på buken så kan du frese rundt som et rosa jerkbete :D Jeg skal ihvertfall ta med meg et teleobjektiv så jeg kan få tatt et par bilder av dette! :) Nå begynte jeg virkelig å glede meg til denne festivalen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært år ligger egnskapet ute, tjener de penger? NEI! bare småtterier som er igjen. det meste er gjort på dugnad. Stuill opp og se.

antall storgjedder forsvinner pga festival? LMAO!!!!

Tell antall stor gjedde som er tatt i festivalens historie, er det 28? Det høres ut som det er 28 av maks 30 storgjedder som finns i fjorden? Perca nevner ref til rapportene fra dere andre som tar storgjeddene...er maange fler store det, er ikke det det?

Noen er bare hjernevaska nårr det kommer til stykke hvem sin skyld det er...det er nok oss alle for svarte.

Nei slutt å fisk, så har du gjort det beste som er.

:)

Festivalen-synliggjør-holdninger-til-Gjedda-som-er-modne-for-en-liten-revurdering.

Signalene-denne-festivalen-sender-ut-er-at-gjedde-kan-kakkes....uansett-strl!

Det-er-DET-som-er-det-viktigste-

De-som-deltar-på-festivalen-svitsjer-nok-ikke-til-catch-and-release-på-gjedder-over-4-5-kg-når-festivalen-er-over

Hva-med-alle-ungene-som-deltar?De-burde-kanskje-lære-litt-"sportsfiskevett"...?

Usaklig-edit:Tror-jammen-meg.jeg.skal-dra-igang-en-liten-"elg-festival"!!!

I-et-utvalgt-dalføre-kan-mann-og-mus-møte-opp-og-plaffe-ned-alt-de-vil-av-elgkalver-kuer-og-okser :hailfs:

Ikke-noe-"baglimit"!!! :D

Hva-sier-du-til-en-slik-festival-perca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Har skaffet meg en rosa våtdrakt og de som har sett min kropp vet at dette vil bli et skremende syn når jeg færer rundt på vannski denne helgen i steinsfj.

:D Det er jo bare å montere et par treblekroker på buken så kan du frese rundt som et rosa jerkbete :D Jeg skal ihvertfall ta med meg et teleobjektiv så jeg kan få tatt et par bilder av dette! :) Nå begynte jeg virkelig å glede meg til denne festivalen! :D

Perca du er en for go mann til å være med på dette, og det er et eller annet som ikke stemmer helt med hvordan jeg kjenner deg.

:):)

Jeg kjenner deg slik at hvis jeg hadde tatt deg med p alle gromplassene "mine" etter sjøørret på sørlandet å jeg hadde oppfordret til måtehold så hadde du gjort det. jeg tror du også prøver å vise måtehold ved dine hotspottter der nede. Du som meg ønsker jo å ha noen godeplasser å fiske på der vi kanskje kan ha et veldig bra sjøørretfiske, eller kjenner jeg deg helt feil ? :)

Jeg klarer ikke helt å se deg sitte i en båt i steinsfj. der du fikser å slå i hjel gedda i dewtte vannet.

Jeg ser deg ikke å slå i hjel ei gjedde i ditt nærvann over 7+ heller jeg, ikke abbor på over 1+ heller, å se lite menneskekjenner kan jeg da ikke være ?

Du som jakter å er opptatt av riktig uttak for å opprettholde en go bestand alt rundt deg tilsier at dette ikke er festivalen for deg slik den fremstår i dag........ :):)

Du er da opptatt av en sunn eglstamme, du er opptatt av en flott og frisk rådystamme, nå er jo disse tingene regulert pr. i dag og bra er vel det,viss ikke så hadde det vel kanskje vært en elgstamme/rådyrstamme vi hadde svært liten kontroll på.

:)

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å flytte denne til Mjøsa en periode da? Her er det mer enn nok gjedde.

Dette er fra HA sin konkurranse

Gjedde

15,400 kg TAV, Hamar (Åkersvika 3.5)

13,200 kg TKW, Brumunddal (Furnesfjorden 26.5)

13,000 kg SJ, Hamar (Åkersvika 27.5)

12,000 kg KS, Hamar (Åkersvika 7.5)

11,200 kg JBI, Ådalsbruk (Åkersvika 26.6)

10,100 kg OAH, (Furnesfjorden 28.5)

10,100 kg JØK, Ingeberg (Mjøsa 18.6)

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.