Gå til innhold
Fiskersiden

Hva skjer med rømt regnbueørret ?


Recommended Posts

Nå er de alle fleste oppdretts regnbue triploids. Det vil si at eggene er behandlet så at fiskene blir sterile. Grunnene til dette er at ørretene mistet ikke noe vekt pga kjønnsmodning/egg eller sæd produksjon hvert år og rømt fisk vil ikke gyte.

Hva skjer med de? Vel det er et godt spørsmål. Det er flere som er tatt av den danske kysten samt med den norske, men personlig har ikke hørt om regnbuer som vandrer opp elvene.

Utenom dette, vet jeg slett ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved kilsfjorden i kragerø,hadde vi i mange år oppdrett av regnbueørret.ikke sjeldent var det rømminger.mye av disse regnbuene havnet i kammerfosselva der de ble lett bytte for hobbyfiskere,bitevillige som de var.selv fikk jeg regnbue på knappe 10 cm,om det var etter en vellykket gyting vites ikke.på et tidspunkt ble denne elva forandret slik at ingen fisk klarte å komme forbi den første kraftstasjonen.så per i dag kan ingen fisk gyte i denne elva.regnbuene var spesiellt tallrike på våren nesten svarte,slimete og melke og rogn rant av dem.i sjøen ble de fantastisk fine fisker.knallblanke,og store.største jeg så bli tatt var 5,5kg.skulle virkelig ønske at denne fisken fant fotfeste i vår skjærgård :) er nok nærmere 10 år siden jeg sist tok en RB i kragerø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uvanlig at regnbueørreten går opp i elvene sånn som opprettslaksen gjør. Men med avslitte finner og noen kilo for mye rundt buken gjør jo sitt for at de ikke er så veldig framkommelige.

Men jeg har fått litt regnbue i elv jeg.

Regnbueørret med sin naturlige form er en nydelig fisk. Veldig sprek, og fullstendig hyperaktiv. Etter de har kommet på kroken så er de ofte mer over vannflaten enn under.

Regnbueørreten reproduserer seg ikke naturlig her. Både fordi enkelte som nevnt er gjort sterile, men først og framst pga. vanntemperaturer som er et stykke under det som er optimalt for arten.

Vi må nok la den globale oppvarmingen ta enda noen steg før vi kan fiske vill regnbue i Norge (om det er noe vi vil da...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er de alle fleste oppdretts regnbue triploids. Det vil si at eggene er behandlet så at fiskene blir sterile. Grunnene til dette er at ørretene mistet ikke noe vekt pga kjønnsmodning/egg eller sæd produksjon hvert år og rømt fisk vil ikke gyte.

Hva skjer med de? Vel det er et godt spørsmål. Det er flere som er tatt av den danske kysten samt med den norske, men personlig har ikke hørt om regnbuer som vandrer opp elvene.Utenom dette, vet jeg slett ikke!

Jo her på vestlandet vandrer de opp i vassdragene. Serlig senhøst og etter fiskesessong. Burde vert lov å ta disse ut etter sessong i de mest berørte vassdrag. :) Ikke bra.

Har vet påvist gyting i Skogseidvannet og så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er påvist gyting i bla. skogseidvannet. Men om det virkelig er en stamme der i dag det tviler jeg på. Har ikke hørt om regnbuefangster derfra på en stund.

Angående regnbueørret i elver så er det ikke uvanlig at denne blir fisket opp før eller etter sesongstart. Da helst med strøm.

Har vel blitt gjort i Storelva(arna) noen ganger om jeg ikke tar feil.

Husker jeg talte 10-15 regnbuer i elven der en gang ca en uke før sesongstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i et vassdrag på Austevoll finns det reproduksjon. Har sjøl fanget der store mengder regnboge som var gytemoden og gyteferdig.

Men hvis det er slik som det er skrevet i et tidligere innlegg her at de fleste regnbueørret er triploide.

så hjelper det ikke om det finnes gytemoden fisk.da det fører til at det ikke vil blir noe yngel eller at yngelen blir steril.

Så spørsmålet blir da om det har forekommet gyting over flere generasjoner på de nevnte områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved kilsfjorden i kragerø,hadde vi i mange år oppdrett av regnbueørret.ikke sjeldent var det rømminger.mye av disse regnbuene havnet i kammerfosselva der de ble lett bytte for hobbyfiskere,bitevillige som de var.selv fikk jeg regnbue på knappe 10 cm,om det var etter en vellykket gyting vites ikke.på et tidspunkt ble denne elva forandret slik at ingen fisk klarte å komme forbi den første kraftstasjonen.så per i dag kan ingen fisk gyte i denne elva.regnbuene var spesiellt tallrike på våren nesten svarte,slimete og melke og rogn rant av dem.i sjøen ble de fantastisk fine fisker.knallblanke,og store.største jeg så bli tatt var 5,5kg.skulle virkelig ønske at denne fisken fant fotfeste i vår skjærgård :) er nok nærmere 10 år siden jeg sist tok en RB i kragerø

I nidelva, ved arendal, tas det hvert år, før laksesesongen starter store regnbueørreter (Av oppsynsmannen) De mener og tror at dette er fisk, eller etterlatninger fra anlegget i Kragerø. De har pleid å ligge på 3-5kg, tror og de tok en på 8kg et år.

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener at RB finnes et annet sted i en liten forekomst her på skagerak-kysten.den var der før det begynte oppdrett i kragerø... hvor lenge er uvisst,men det ble ihvertfall tatt endel i vad på 70 tallet...mener at jeg har lest et sted her på forumet at det fremdeles eksisterer noen eksemplarer,og da må de jo reprodusere....er vel en bekk det er snakk om..der de går ut i havet på beite.men stedet vil jeg ikke røpe siden jeg har lest at folk holder øye med disse fiskene,og gjerne vil beholde dem:) en ikke fiskbar stamme altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påvist reproduksjon av regnbue i Osvassdraget og Skjelbreidvassdraget (Skogseidvatnet og Henangervatnet) for nokre år sidan. Det er også vanlig på Vestlandet at regnbueaure går opp i elvene. Eg har skjølv fått et betydelig antall av dei i elver i Hordaland.

Er det noen som veit når det sist ble tatt regnbue i Skogseidvatnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få regnbueørret i elv har nå til og med jeg fått, den største 6,4 og ble tatt på flue i Driva,...

Når det gjelder ettablering i Norge

Les her;

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf.../1997/01_97.pdf

Å få regnbueørret i elv har nå til og med jeg fått, den største 6,4 og ble tatt på flue i Driva,...

Når det gjelder ettablering i Norge

Les her;

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf.../1997/01_97.pdf

ja, den var nå litt gamel den rapporten der,men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skremmende å høre dette her. Jeg trodde de fleste regnbue var sterile nå, men det er tydeligvis ikke sånn!

Jeg vet det er normalt med sterile triploids in Storbrittania og trodde norge hadde adoptert denne praksisen også. Og det var meg som trodde norge var så miljøbevisst.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.