Gå til innhold
Fiskersiden

Spørsmål til fluefiskere i Saltvann!


LasseB
 Share

Recommended Posts

du kan bruke nesten all fortom men ikke altfor tykk. synkefortom kan være en fordel når du skal fiske litt dypere.

fluer du kan bruke er killer, kvitebjørn, mickey finn, og også noen reke og silde-imitasjoner

her finner du bindebeskrivelser til mange gode sø-fluer:

https://www.fiskersiden.no/fluer.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg bruker RIO fortomsmateriale med spisser av fluorcarbon fra FrogHair

-Tykkelsen på spissen varierer jeg etter hvilken flue jeg bruker, men vanligvis bruker jeg en på 2x

-Lengden varierer fra 2-15 fot, men vanligvis bruker jeg en på ca 10 fot. Bruker relativt kort fortom i mørket og når jeg kaster med poppere. Bruker en stump på 50-100 cm ved bruk av synkesnører.

-Annet: Knytter mine egne fortommer, bruker tre seksjoner pluss spiss. Bruker som oftest kirurg-knuten for å skøte fortommen og spissen. Bruker nåleløs nåleknute for å skøte fortom til fluesnøre.

Den flua jeg oftest har på fortommen er en conehead/marabou/bucktail streamer i hvitt + whatever, ellers bruker jeg glimmerrejen mye nå på vinteren

/JanA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med taperte fortommer; f. eks. laksefortommer?

hvis en lager egne fortommer; passer det bra med å ha den innerste "seksjonen" i 0.40, deretter 0. 30 og 0.25 som spiss? Dette var bare et forslag altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butt-delen, altså den som er nærmest bør vel være 0,50-0,60mm. Det beste vil nok være som Rune sier å kjøpe et par ferdigtaperte fortommer + noen små ruller med tippet-materialer i f.eks 0,23-0,30mm.

Selv liker jeg Stroft som tippet, men Rio er også tydeligvis bra...

Når det gjelder fluer så er det bare å kikke litt rundt på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett ferdig taperte fortommer fra Rio av type "Trout" 9 fot med en spiss på 0.27 mm. Bestiller disse fra http://www.nfisk.no/ På denne slenger jeg på en spiss på ca 3 fot av fluorkarbon på mellom 0,20 og 0.25 mm.

Bruker også stadig oftere polyleadere med synkegrad. Gjerne på 9 eller 12 fot. Lager en løkke i enden og setter på en spiss som nevnt over.

Pris på Rio fortommene er vel i underkant av 50 kr. Polyleaders koster rundt 100 lappen pr. stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har fisket i saltvann nå, men mine fortommer de siste årene jeg fisket mye i saltvann var polyleader (de litt lenger) også en spiss på 1 meter fra 0,20 til 0,25 en plass. Brukte mye Rio jeg også. Nå hadde jeg muligens brukt froghair. Dyrt, tøft navn og genial sene. Mange klager på dårlig holdbarhet, dette har jeg ikke merket noe til i de "tynnere" variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste i mitten har jeg en på 2,4 (svart og rød)

Den i rekken til høyere i mitten har jeg en på 2,9 kg (grå)

Den nederst til venstre er også en meget bra flue. Hvis du kan se så har den en liten blykule helt fremme på krokskaftet.Gir en utrolig fin gange. Denne fluen bruker jeg ofte når det er mye bølger. Den kommer en del ned og blir ikke dratt med i bølgene på samme måte som andre fluer.

Den i mitten på venstre siden er også utrolig effektiv.

Her er det bilde av en dobbeltkrok , men bruker den helst med enkelkrok. Fått mye fisk på den i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett Rio Fluorcarbon fortom (tester også Crystal Fluor Carbon om dagen). Til sjøørretfiske gjerne 2x spiss til fiske etter f.eks havabbor eller sei av litt størrelse gjerne 0x. Taperer selv og bruker gjerne tre deler (2 om jeg er lat).

Fluer: https://www.fiskersiden.no/fluer.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Sjøaure bruker jeg 0,22mm spiss(intermediate), total lengde ca 10 fot.

Det jeg fisker mest etter i sjøen er Lyr, Sei og denslags fisk.

Da bruker jeg en fortom som er 2 til 3 meter med spiss fra 0,30 til 0,40mm(synk3 snøre).

Greit å han noe å gå på når disse fiskene ofte tar en tur i taren.

I tillegg så har større individer tenner som kan gjøre sitt med spissen.

Fisker jeg på plasser med mindre fare for tare går jeg gjerne ned i 0,25mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sjøfluefisking bruke jeg 3m av 4 kilos fluorocarbon (Berkley Vanish).

Denne seinen har en høy knutesterke og jeg har aldri hatt noe problemer med en heller.

De beste fluene som jeg har brukt er hvit og charteuse clouser og sølv og hvit mylar fisk. Når fiskene er på toppen, så bruke jeg en flyting hvit fisk. Det er gøy til å se ørretene hopper høyt ut av vannet etter denne fluen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.