Gå til innhold
Fiskersiden

HUSK minstemålet nå da...


bengalo
 Share

Recommended Posts

Skjal ikke terpe og være en som er bedre enn de fleste... Men det er bare slik at det er vanvittig lite SØ igjen i enkelte deler av Trønderriket..

Derfor:

Er du noe til kar/kvinne setter du et mål på stanga di fra bunnen og 35 cm oppover...

Alt som er under 35 cm setter vi ut igjen... og så sier du takk for besøket og velkommen tilbake om tre år!!!

Lykke til med sessongen og husk 26 april.......Vårens vakreste eventyr

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff...isplaypage=TRUE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig som trådstarter skriver. Slipp uti de under minstemålet, og gjerne all s-ø da de er på sterk retur ihvertfall rundt Tr.heim for tiden. Målet mitt er også at all s-ø i utg.punktet skal slippes uti, men det er ikke så lett i og med at dette er en fisk som tar brutalt, og derfor problemer ofte med å berge fisken.

Jeg slipper ikke uti skadet s-ø, kun de som ikke er krøket "godt" eller ikke har svelget krokene på sluken.

Er jo på moten nå at det skal tas bilder av fisken før den settes ut. Og det kan være besværlig av og til, da fisken må raskt uti vannet igjen. Jeg anbefaler ikke bilde når man ser at fisken kan slippes uti, jo raskere uti, jo bedre. Til nå er det 67% fangst der s-ø ikke kan slippes ut igjen. Men hva skal man gjøre, slutte å fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor enhver fisk skal tas bilde av. Ser jo at rapportene blir bedre med bilder, men kan ikke fri meg fra tanken om at C&R hadde funka langt bedre uten masse arbeid med avkroking, tilrettelegging, justering av kamera etc.

Men nå har jeg vel bannet i kirka igjen ;)

Et sikkert tegn på at det er blitt helg..

:)

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor enhver fisk skal tas bilde av. Ser jo at rapportene blir bedre med bilder, men kan ikke fri meg fra tanken om at C&R hadde funka langt bedre uten masse arbeid med avkroking, tilrettelegging, justering av kamera etc.

Men nå har jeg vel bannet i kirka igjen :blush:

Hvis du hadde fulgt med i timen, bjarne, så hadde fått med deg at de ivrigste (til å ta gode "poseringsbilder") gjerne stiller inn kamera og slik på forhånd slik at evt tilleggstid på land blir minimal. Det samme gjøres med klargjøring av landingsplass osv. Alternativene er f.eks mobilbilder osv for fangstdokumentasjon som heller ikke pleier ta uvettig lang tid. Hovedsaklig om fisk skal settes ut igjen. Det hender jo at en og annen slår ihjel en matfisk også, da er ikke problematikken veldig synlig.

Selvsagt er det mange typer fiske dette ikke lar seg gjøre på samme måten, som når man fisker langsetter et vann eller en fjord osv, men da aksepterer man at man ikke får de virkelige "blinkskuddene" også...

Ovenstående gjelder selvsagt om man fisker alene - har man med en kompis til å fotografere for seg så stiller jo alt seg noe anderledes og minimalt med ekstratid tilkommer....

Eksempel: Ofte tar man også et par eksponeringer for å sjekke at alt ser noenlunde ok ut på forhånd....

https://www.fiskersiden.no/forum/espen/blogg/blogg1.jpg

Skjønner det er helg igjen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel ja. Så alle er dypt seriøse fiskefotografer her inne. Sorry, tror ikke det.

Jepp, det er helg, og jeg har vakt, så alle antydninger om "nå er det helg igjen" fra folk flest er utelukkende dumt.

Man trenger ikke å være brisen for å ha en annen mening enn de rettroende. Blir automatisk tirret når Ørud kommer på banen med all sin prakt. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke alle her inne er like opptatt av fiskens ve og vel, mener at alle fisker er like, mener at gjedde fortjener samme behandling som ørret osv heller - folk er jammen forskjellige. Ikke umulig at ikke alle er like opptatt av å ta "perfekte" bilder av fangsten heller - sikkert ikke alle som bryr seg med å fotografere fangst i det hele tatt. Slett ikke umulig at noen ikke er så opptatt med å veie fangsten heller. Godt vi er forskjellige egentlig.

Nå stod det kanskje "de ivrigste" i posten over - ikke "alle".....

Helgekommentaren KAN ha kommet av at 90%+ (?) av postene dine kommer i helgen, men du står selvsagt fritt til å på egne vegne tolke det anderledes... På seg selv kjenner man seg jo selv best. Du kan også få tolke det som dumt om folk flest kommer med samme kommentar.

Vil du lage debatt med de som er opptatt av å få tatt bilde av fangsten kan du jo opprette en egen tråd fremfor å poste dine edruelige meninger i en post med uegnet trådtittel....

Automatisk tirret fordi du gjerne vil diskutere person i steden for sak eller fordi jeg aldri mener det samme som deg?

Tar kvelden jeg, du får jobbe videre. Ha en trivelig aften....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48299_s.jpg

Fisken landtrukket på den blaute tanga, kamera fisket frem fra brystlomma på vadebuksa, ett par kjappe knips før man bøyer seg ned og avkroker fisken. Tror ikke den tar nevneverdig skade av det.

Selvfølgelig blir det ikke helt topp bilder, men man får iallefall et bilde samtidig med at fiskens ve og vel blir ivaretatt. Poseringsbilder med grep i gjelleåpninger eller under buken på fisk som skal utsetttes er nok ikke særlig bra for fisken nei.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj da, slik kjølhaling vil jeg ha meg frabedt Master!!! :D

Noen vil som regel alltid komme på kant med purister, moderatorer eller Dunkeren... Slik er det bare. Men fordi flere av oss her inne forfekter et C&R syn på både karpe, laks og ørret, så trenger vi ikke bli satt i båsen om at vi hater alle som kakker en fisk i ny og ne!! Jeg kakker, releaser og kakker et par til akkurat som det passer meg under gjeldende regler!

PS! Jeg har tatt helgen imot med åpne kraner :blush:

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært inne på forumet en stund må jeg si at jeg har blitt mere bevisst det å ta bilder av fisk på rett måte. Å planlegge på forhånd er viktig ja, at man har mobilen klar for skudd, helst i ei reim rundt hodet hvis klarvær f.eks. Å fiske f.eks. etter s-ø langsetter stranda krever at man har med seg kameraet. Umulig å planlegge med stativ og greier da i de fleste tilfeller ja :blush: Også ved laksefiske beveger man seg ofte over hele valdet. Det har for mitt vedkommende blitt en økende interesse av å ta bilde av fisken, men så tenker jeg hele tiden på hvordan det skal løses hurtig i tilfelle en fisk biter på. Er det mulig kan fisken avbildes helt nede ved vannkanten og f.eks. oppe på tangbeltet.

Før i tiden når vi fisket laks var prioritet nr. 1 å ta film av fightene, om vi fikk inn laksen var underprioritert. Jeg stresset alltid dette til mine fiskevenner der vi hjalp hverandre. Og takk for det. Det er jo minnene vi lever av, og skal jo sitte på gamlehjemmet engang og mimre :D Artig å se tilbake på ihvertfall.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo noen danske venner som pleier å fiske den første uken i juni <_<

Og de er flinke til å bruke video, de bærer den på seg hele fiskeuka, til min store glede, for akkurat da trenger jeg ikke å tenke på filminga. Bare regien :P

"Problemet" med å ta med seg foto eller video "på kroppen" er kondens eller i verste fall at det er bløtt i innerlomma eller vadebukse. Og det er jeg meget obs på. Har sett hvor mange som ikke får reklamasjon på dig.utstyr i bransjen jeg jobbet i tidligere pga. fuktskader :lol:

Man vader f.eks. uti elva, neopren vadebukse er tørr. Etterpå henger man opp vaderne (oppned "selvsagt"). Og tar en ny fiskeøkt senere, men da er hele vadebuksa blaut utvendig, og det er fukt i brystlomma med fare for ødelagt fotoapp. Så hvorfor ikke henge vadebuksa med støvlene ned under en duk hvis det regner, så beholder man overdelen tørr ;) Ja så lærte jeg noe nytt idag også :D

Innerlomma på vadejakka er ihvertfall ikke noe smart å ha et ømfindtlig app. hvis det regner, uansett.

En stor plastlomme med "lås", ja så var det også løst ;) Take a shot, og vis det fram på forumet.

Hvis man er alene og det går kjapt !

Tipper det blir noen release-partyer oppi elva i sommer, som blir filmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en del fortviler over lite SØ i fjorden. Jeg tror jeg har funnet et bra sted... Det er den andre våren jeg prøver plassen og den har levert greit på de 3 turene jeg har prøvd i år. 2 stk på 9 hg, 1 på 7 hg og 1 på 5 hg. Jeg spiste den ene av de største og den smakte godt! :glare: Den var forøvrig STINN av småreker! De andre skal jeg hilse på igjen når de har blitt mye større.

Nevnte jeg at plassen ligger like utenfor stuedøra mi!!

Når jeg er ute etter SØ'en har jeg ikke hender nok til å ta bilder. Jeg synes det er best å sette fisken ut så fort som mulig siden det blir så mye fomling og tar så lang tid å få tatt et bilde. Derfor blir det heller ikke særlig mange bilder å legge inn her... :angry2:

Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenkte litt på Master`n i formiddag. Måtte nedom Øysand en snartur etter fisketuren, skimtet en grønn bil der ute. Kunne det være Dimma Burgir himself ? Var han ikke ute og fisket i finværet ?

Men når jeg tenkte meg om var han nok bakrus idag, etter gårdsdagens releaseparty :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenkte litt på Master`n i formiddag. Måtte nedom Øysand en snartur etter fisketuren, skimtet en grønn bil der ute. Kunne det være Dimma Burgir himself ? Var han ikke ute og fisket i finværet ?

Men når jeg tenkte meg om var han nok bakrus idag, etter gårdsdagens releaseparty :)

Var nok ikke i verdens beste form i formiddag nei, så jeg var ikke ute å fiska da.

I ettermiddag derimot var jeg et par timer på Øysand med fluestanga. To sandflyndrer og tre fire napp ble det hele. Kaldt var det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke alle her inne er like opptatt av fiskens ve og vel, mener at alle fisker er like, mener at gjedde fortjener samme behandling som ørret osv heller - folk er jammen forskjellige. Ikke umulig at ikke alle er like opptatt av å ta "perfekte" bilder av fangsten heller - sikkert ikke alle som bryr seg med å fotografere fangst i det hele tatt. Slett ikke umulig at noen ikke er så opptatt med å veie fangsten heller. Godt vi er forskjellige egentlig.

Nå stod det kanskje "de ivrigste" i posten over - ikke "alle".....

Helgekommentaren KAN ha kommet av at 90%+ (?) av postene dine kommer i helgen, men du står selvsagt fritt til å på egne vegne tolke det anderledes... På seg selv kjenner man seg jo selv best. Du kan også få tolke det som dumt om folk flest kommer med samme kommentar.

Vil du lage debatt med de som er opptatt av å få tatt bilde av fangsten kan du jo opprette en egen tråd fremfor å poste dine edruelige meninger i en post med uegnet trådtittel....

Automatisk tirret fordi du gjerne vil diskutere person i steden for sak eller fordi jeg aldri mener det samme som deg?

Tar kvelden jeg, du får jobbe videre. Ha en trivelig aften....

Åsaken til at de fleste pstene mine kommer på helg, er at jeg da har tid til å sette meg ned. Trener to fotballag, har tre barn, så det blir lite tid.

Hva man skal tolke her skjønner jeg ikke helt, men kjenner jeg deg rett er du nok(som alltid) behjelpelig med en forsøksvis vittig oppklaring og rettledning.

Gleder meg.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ltsman

Ser at veldig mange slurver med dette rundtomkring i trøndelag, er veldig synd men tror vedlig mange ikke vet bedre, skulle vært opplyst mer enn det er i fra før, med feks skilting på en del plasser, har vurdert og printe ut selv og henge opp på en del populære plasser.. men noen bryr seg bare ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.