Gå til innhold
Fiskersiden

Mono eller multifilament til trollingfiske.


MjøsTroll
 Share

Recommended Posts

Har fått informasjon i fra olssonsfiske.se at dem har Big Game 0,46 mm bulk bare i grønn. Man får farge Clear fra statene, men da virker det som det er disse 3 LB spolene som er de største og de er endel mindre enn spolene hos olssonsfiske.se. men også noe billigere. Men Big Game Bulk spolene i USA er så vidt jeg har sett ikke oppgitt med diameter, bare bruddstyrke. Regner med at 30 LB er 0,46 millimeteren(hvis det er samme sena)..?

Edit: Jeg har funnet ut at det er 20 Lb.test som har 0,46 mm diameter, og da er de "amerikanske" bulkspolene like store som de "norske" bulkspolene. 30 Lb.test har 0,56 mm diameter.

OBS: Den "norske" 0,46 mm Big Game sena jeg pleier bruke er oppgitt med bruddstyrke på 14,1 kg. MEN den "amerikanske" 0,46 mm Big Game sena er oppgitt med bruddstyrke på 20 LB som tilsvarer bare 9,1 kg..!! Er det samme sena, med forskjellig måle kriterier..eller har den "amerikanske" sena mye lavere bruddstyrke..??

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at det er 20 Lb.test som har 0,46 mm diameter, og da er de "amerikanske" bulkspolene like store som de "norske" bulkspolene. 30 Lb.test har 0,56 mm diameter.

OBS: Den "norske" 0,46 mm Big Game sena jeg pleier bruke er oppgitt med bruddstyrke på 14,1 kg. MEN den "amerikanske" 0,46 mm Big Game sena er oppgitt med bruddstyrke på 20 LB som tilsvarer bare 9,1 kg..!! Er det samme sena, med forskjellig måle kriterier..eller har den "amerikanske" sena mye lavere bruddstyrke..??

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at det er 20 Lb.test som har 0,46 mm diameter, og da er de "amerikanske" bulkspolene like store som de "norske" bulkspolene. 30 Lb.test har 0,56 mm diameter.

OBS: Den "norske" 0,46 mm Big Game sena jeg pleier bruke er oppgitt med bruddstyrke på 14,1 kg. MEN den "amerikanske" 0,46 mm Big Game sena er oppgitt med bruddstyrke på 20 LB som tilsvarer bare 9,1 kg..!! Er det samme sena, med forskjellig måle kriterier..eller har den "amerikanske" sena mye lavere bruddstyrke..??

15LB grønn sene som jeg kjøper i sverige er 0,38mm og bruddstyrken ligger rundt 10kg

DSC00642.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS: Den "norske" 0,46 mm Big Game sena jeg pleier bruke er oppgitt med bruddstyrke på 14,1 kg. MEN den "amerikanske" 0,46 mm Big Game sena er oppgitt med bruddstyrke på 20 LB som tilsvarer bare 9,1 kg..!! Er det samme sena, med forskjellig måle kriterier..eller har den "amerikanske" sena mye lavere bruddstyrke..??

Sikkert samme sene.

Norsk- bruddstyrke

Amerikansk- knutestyrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15LB grønn sene som jeg kjøper i sverige er 0,38mm og bruddstyrken ligger rundt 10kg

DSC00642.jpg

Jeg har en "norsk" Big Game som det står 10,4 kg på. Men den spolen der Rogern, står det 15 LB på som tilsvarer 6,8 kg..det står ihvertfall ikke 10 kg eller 22 LB som tilsvarer 10 kg på den spolen..kan du forklare dette..er det knutestyrke og bruddstyrke som ahamm snakker om som forklarer saken..? Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurte jeg og fælt på! Men det virker ikke som LB har noe med bruddstyrke å gjøre! Hverfall ikke slik vi måler den!

Nei, kan nesten ikke være det samme de verdiene angir :)

Jeg sendte en epost til Berkley om det, og venter i spenning på svar ;)

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har heller ikke fått noe svar ifra Berkley :D

Men jeg mottok idag en 2600 YD spole med 20 LB, 0.018" clear Berkley Trilene Big Game monosene fra statene. Dette er altså 0,46 mm. Jeg testet bruddstyrken fysisk opp mot min "norske" o,46 mm Big Game med vekter, og ja den 20 LB senen ER betydelig svakere enn den "norske" 0,46 mm. Den norske har oppgitt bruddstyrke på 14,1 kg, mens den amerikanske tydeligvis har 20 LB (9 kg) som oppgitt bruddstyrke. Hvis ikke må det være en veldig gammel spole jeg har fått, noe jeg tviler på. Prislappen var ihvertfall fra iår. Skuffende :) Ser forøvrig at den amerikanske er litt hvitere og mindre blank enn den norske. Så jeg går ut ifra at vi har to forskjellige kvaliteter her..?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av de respektive sener / spoler..

Testet dem altså med vekter og fant den amerikanske mye svakere enn den norske. 12,5 kg var null problem for den norske, mens den amerikanske ikke hadde sjangs å holde, jeg testet flere ganger og den røk midt på lina(ikke knutefeil).

0.018" = 0,46 mm.

Så ser ut som den amerikanske faktisk har bruddstyrke på elendige 20 LB(9 kg), mens den norske har bruddstyrke på 14,1 kg.

Virker rart dette synest jeg, kanskje den amerikanske er mer slitesterk eller noe ?

Begge er made in USA, men den norske er Fabrique aux U.S.A., mens den amerikanske er Fabrique aux E-U.

Den amerikanske kom i en egen Big Game eske, så tviler på at den er skadet av lys heller. Hadde prislapp fra Mars 08.

bio5s1.jpg

j8mbet.jpg

Som en ser er den norske senen klarere på farge..

huk6k8.jpg

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser på den USA-spolen så står det faktisk.018" "avg.dia." vilket betyr gjennomsnittleg diameter (på 0,457 mm). Videre betyr det også at den svakeste delen på sena (innforbi en anngitt variasjon av diameter) skal holde for 20lb (ca 9 kg ).

Den norske sena er slipt og spesifisert til å skall være minimum 0,46 mm dia. vilket ikke er det samme som gjennomsnittleg dia. Den har også en "maksimum" (gjennomsnittleg?) styrka anngitt på 14,1 kg.

To helt forskjellige måter å klassifisere snører og dette forklarer forskjellene i bruddstyrke til en del..

For å komplicere det hele så finnes det en I.G.F.A. klassifisering av snører. Slike snører klassifiseres etter absolutte maksimum bruddstyrke (på hele snørets lengde) hvilket betyr att ingen del av snøret kan holde for meir enn selve klassifiseringen.

Hadde den norske vert I.G.F.A. klassifisert så hadde ingen del av heile linens lengde hatt noen større bruddstyrke enn 14,1 kg.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall stor forskjell i bruddstyreke på de jeg testet. Limer inn et svar jeg fikk fra Berkley In Norway.

Jeg skal prøve å besvare dine spørsmål i tur og orden.

Vår produksjon i USA er så stor og rulleringen så høy at noen gammel sene har du garantert ikke fått.

Forskjellen i farge kan jeg ikke gi deg annen forklaring på enn at vi ikke har 100% samme preferanser i Norge som i US. Med andre ord kan det være store forskjeller i sortimentet.

Å sammenligne pund, diameter og bruddstyrke er helt umulig. I Norge er forbruker, for det meste, opptatt av høyest mulig bruddstyrke og tynnest mulig sene. I USA er det 100% viktig at senen ikke tåler mer enn det LB klassen tilsier. Med andre ord kan en LB klasse ha enorme forskjeller i dimensjon innenfor klassen. Hvis du fisker i en konkurranse med en 20LB line og det viser seg den holder mer enn 20LB, så blir du diskvalifisert. Tilsvarende i Norge, så fisker du med 0,25 så vil man helst at den holder mest mulig, men må ikke være tykkere osv. Håper du ser forskjellen i dette og at det derfor er en jungel å prøve sammenligne de forskjellige målingene fra US til Norge.

Håper dette ga deg noen svar og at du tross alt blir fornøyd med senen du har kjøpt. Big Game er også mitt førstevalg til mye av mitt fiske.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.