Gå til innhold
Fiskersiden

Agn til SØ


Recommended Posts

Har akkurat lest en intressang artikkel om agn til SØ, der det anbefales brisling. Her i tromsø eksisterer det ikke brisling og agnforsyninga sier de ikke vet om det eksisterer lengre her oppe. Men de har et annet alternativ som heter "sauri" og størrelsen på den de har er ca 20 cm. den er lang og slank, nesten som sil. Har noen prøvd den som agn?? selges i kartonger på 10 kg, noen som vil dele??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig meitemark, funker det? Bruker jo det i elv, men virker det i sjøen, dør marken for fort i saltvann?

Fungerer fint men henger litt dårlig på kroken ..

defor det ikke brukes ?

Jeg har brukt meitemark til bryggemeite etter torsk og annet .

Må skifte agn ofte da den blir fort spist istykker eller ødelagt av feks bunn ,men fisk har jeg da fått ..

Endret av angler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med maitemark er at den dør veldig fort i saltvann, og da ikke fisker spesielt bra. I grunn direkte dårlig.

Meitemark er det foretrukne agnet ved bunnmeite etter sjøørret i min bok, men på de plassene jeg bruker det er saltinnholdet så pass lavt atmarken lever lenger. Så i brakkvann er det bra, ute i salt sjø er det ikke spesielt bra.

Bruk owner sine markkroker med mothaker på krokstammen. Suverene!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meitemark i saltvann?

Jeg har gode erfaringer med meitemark som agn til sjøørret. Jeg skiftet ikke over til brisling før frosten tvang meg til det. Selv om den ikke lever lenge i saltvann, virket det ikke som det var noe stort problem for ørreten. Jeg tok mellom 15 og 20 ørreter på meitemark i oktober i fjor.

Noe annet du kan bruke er børstemark. Se gjerne Per Magnars innlegg i meiteseksjonen. For hver stor børstemark man finner, er det dusinvis av de små. Dette kombinert med små kroker er vel verdt å prøve. Bruk en lettkastet antennedupp (f.eks. Milo Florida, 10 g eller 12 g). Da slipper du å ta så hardt i, og unngår at agnet ligger igjen i gresset bak deg.

Om du bruker brisling eller annen småfisk (f.eks. kutlinger), er det viktig at du strikker dem godt. Bruk gjerne et tokrokstakkel, og agnstrikk eller lignende (Per Magnar hadde et innlegg om det også). Det letter krokingen betraktelig, og kan gjøre forskjellen mellom en vellykket fisketur og en ufrivillig foringskampanje. En godt stikket agnfisk, fremfor en "flagrete" en, kan også bety svært mange meters forskjell i kastelengde. Noen ganger er det viktig å kunne kaste langt.

Endret av Fat Freddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reke funker også bra til sjøørret. Har ellers hatt til dels svært bra fiske med langedrag og mark, selv om snittstørrelsen er liten. Sildestrimler funker selvsagt også. Når det nevnes sauri er nok dette saury pike eller Atlantic saury, makrellgjedde, en horngjel-liknende fisk. Aldri prøvd den som agn. Husker Ola fikk en på hekla i Irland, men den dagen var det ikke noe tuna på plass.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei melf95, jeg kjøpte en kasse saury her oppi Tromsø i høst til

bruk under trollling etter kveite. Brukt denne i stor angholder under

dorging. Tror vel en hel saury blir i drøyeste laget for en SØ.

Sauryen er spesielt blank og fin og har en nokså seig konsistens sånn

at den egner seg fint som agnfisk. Det er fullt mulig å bruke deler av en filet

som agn, dorging, duppmeite, evt kasting fra land. Tror str du kan

være ute etter er et agn/filet som ikke er spesielt over 15 cm langt.

Brisling kan periodevis skaffes av Seeberg evt hos Fullpott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Reke funker også bra til sjøørret.

Fisker du med hele reka, eller renser du den først?

Det er kjempeviktig at du former sildebiten som en fisk, ellers så får du ingenting!

:angry2:

Hvorfor er dette så viktig da?

Har selv prøvd litt med sild, det jeg gjorde var å bare kappe den i småbiter for så å tre på kroken(men ikke fått noen fisk heller da, bare napp og tapt agn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Av med skall og hode for min del.... Syns det gir bedre resultat...

Enig Milo og særlig om det er kokt reke. Det gjelder til havfiske også. Ellers er strand reke absolut best til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Se der ja, fin ørret Lasse!

Melf95: Mulig du allerede kjenner til det, men det kan være en fordel å bruke elastisk sytråd til å surre inn agnet hvis det er lange strimler kombinert med lange/mange kast. Da slipper en at agnet faller av i luften, samt at fisken ikke så lett river agnet av kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, fin ørret Lasse!

Melf95: Mulig du allerede kjenner til det, men det kan være en fordel å bruke elastisk sytråd til å surre inn agnet hvis det er lange strimler kombinert med lange/mange kast. Da slipper en at agnet faller av i luften, samt at fisken ikke så lett river agnet av kroken.

Bruker jeg så lange strimler, hender det at jeg bruker et 2- kroksoppsett. Den ene er da endel mindre, og kun beregnet på å holde fast agnet.. Mellom denne og den som skal stå for krokingen, har jeg litt slakk på sena. Ikke mye, barre såvidt lengre enn agnstrimmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiver dere inn greiene?

Har prøvd meg med makrestrimmel på ca 10cm og har ikke helt vist kordan man skal fiske dette. Har bare hektet strimmelen i midten med kroken og kastet ut og latt den drive. Har tilgode å få noe SØ på det. :)

2 av årets 3 største ble tatt på pop-up halv brisling. Den tredje på sild og dupp. Begge deler vil funke på makrellstrimler også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.