Gå til innhold
Fiskersiden

Fotografering av fisk


heitmann
 Share

Recommended Posts

Hva er den beste måten å fotografere fisken på. Personlig så mener jeg at fiskeren bør være på bildet.bilder av fisk ved siden av fyrstikkesker ol. blir veldig kjedelige..

Men det er jo mange måter å holde fisken på..

Tipp størrelsen på disse to ørretene:

fnh240803.jpg

foh090899.jpg

Etter min mening er begge holdt feil.

Dette bildet er derimot mer korrekt:

fstv180804.jpg

synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to øverste bildene er håpløst dårlige. Et godt fiskebilde skal ha fisken i horisontal stilling, med fokus rett på. Det nederste bildet er bedre, men skulle vært tatt horisontalt, og ikke ovenifra. Fisken skal heller ikke holdes frem mot kameraet. men nærmere kroppen. Fyrstikkeskebilder er bra til å dokumentere størrelsen på fisken, men helt riktig veldig kjedelig. Den øverste fisken veier kanskje drøye 1,5, den neste vil jeg tippe veier noe mindre, men som sagt elendige bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bildet skal vise fiskens størrelse, skal fisken som F sier holdes inn mot kroppen med bredsiden til, og bildet skal tas rett på

Bla slik: (Bildet er noe uklart, men dere ser hva jeg mener, TEH er fotograf. Viktig at fotografen sier hvordan det ser ut, f.eks sier Thor ofte til meg-"Du dekker halve fisken med labben din" og slikt:-)

301220041735TCpBc1WcbXzeXn4aU2.JPG?73

Skal du bare vise fiskens størrelse og er alene, bruk et kjent objekt som referanse. Fisk og objekt skal ligge ved siden av hverandre, på et flatt underlag. Bildene blir kejdelige som fy, men gjør nytten

121220041437mXB9skuWfwHGXrAVom.jpg?38

Skal en bare ta bilde av fisken, bør en tenke på bakgrunn også, og fisken bør være levende, slik som her-men dette bildet sier lite om fiskens størrelse

061220041703K1jKLD1WXKuf9OugVl.jpg?45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle sier her så er bilde en og to ikke bra. men bilde tre synes jeg er veldig fint. At det er tatt ovenifra synes jeg gjør bilde mer spenneden. Bilden til Kis er bra. Det siste til kis blir bra pga. av fine farger på fisken og at finnene står ut som om den skulle vært i vann og så har han vært flink til å finne en fin bakgrunn.

Det som kan gi et fiskebilde liv er å legge fisken ved det utstyret den er tatt med. Finne et fint sted å legge den på (hvis den er død da) Dette gjelder bare hvis bildet skal være dekorativt og ikke dokumenterer størrelse/lengde.

Hvis bildet kun skal dokumenterer lenge/vekt så legg fisken ved et målebånd eller ta bilde av vekten med fisken hengende.

Eller bruk den tradisjonelle fyrstikkesken hvis man ikke har noe annet.

Når det gjelder dekorative bilder så er det kun din egen kreativitet som stopper deg.

Nå skal det snart være et fotokurs i oslo så regner med at vi kommer til å lære om slik ting på dette kurset. Kommer til å lage en artikkel om dette kurset i etterkant.

1,2 kg på første og 1,5 på fisk to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Som alle sier her så er bilde en og to ikke bra. men bilde tre synes jeg er veldig fint. At det er tatt ovenifra synes jeg gjør bilde mer spenneden. Bilden til Kis er bra. Det siste til kis blir bra pga. av fine farger på fisken og at finnene står ut som om den skulle vært i vann og så har han vært flink til å finne en fin bakgrunn.

Det som kan gi et fiskebilde liv er å legge fisken ved det utstyret den er tatt med. Finne et fint sted å legge den på (hvis den er død da) Dette gjelder bare hvis bildet skal være dekorativt og ikke dokumenterer størrelse/lengde.

Hvis bildet kun skal dokumenterer lenge/vekt så legg fisken ved et målebånd eller ta bilde av vekten med fisken hengende.

Eller bruk den tradisjonelle fyrstikkesken hvis man ikke har noe annet.

Når det gjelder dekorative bilder så er det kun din egen kreativitet som stopper deg.

Nå skal det snart være et fotokurs i oslo så regner med at vi kommer til å lære om slik ting på dette kurset. Kommer til å lage en artikkel om dette kurset i etterkant.

1,2 kg på første og 1,5 på fisk to

Det kurset høres interessant ut.Gleder meg til artikkelen. Fotografering av fisk er et veldig viktig (i mine øyne) tema....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med mye annet kreativt så finnes det, etter min mening, ikke noen fasiter, men retningslinjer (Dette er min personlig mening, etter 13 år innen "kreative yrker")

Om folk vil fortsette å ta portretter med 45 graders vinkel på overkroppen osv. (Direktør bilder kaller man det) så må de for all del gjøre det, men det er jo dritkjedlig. Uansett;

Ang bildene til Heitman (Igjen ikke no fasit, men retningslinjer); Når man tar bilde av noe/noen så gå ned på deres nivå, jeg mener bildet hadde blitt 100000 ganger bedre om du og hadde satt deg på huk. (Dette er forsåvidt retningslinje #1 når det gjelder barnefotografering, ser altfor mange fedre som står for å ta bilde av poden sin, så ender de opp med et bilde hvor vannhodet til ungen er passe overeksponert)

Ovenfra og ned og omvendt kan jo brukes til å illustrere diverse, men i denne sammenheng mener jeg det blir litt feil.

Bildet av KIS er bra som et fiskebilde, synd at KIS ses da [ :) ] Bildet av blåstålen er knallbra, men ikke spesielt spennende om man tenker komposisjon og alt det der, men dette er et bilde det, i min mening, kommer i annen rekke.

Personlig synes jeg at mange av de mer seriøse meitefiskerne tar mye bra bilder.

Det viktigste man har når man fotograferer, er å se, Å fotografere er å se, så enkelt er det.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på egne erfaringer (egne bilder som har gått rett i bøtta) er det noen enkle holdepunkter som bør være på plass. Fisken skal være nyfanget (skal den settes ut er den selvsagt i live) Fisken bør holdes rett (ikke de klassiske "holde etter gjellene-bildene"), lyset skal falle rett på fisken (pass for skygger) er det ikke nok lys; ikke nøl med å bruke blitz, fiskeren skal ikke dekke fisken med fingre og hender, i tillegg må fisken holdes slik at man ikke ser enten bare ryggen eller buken. Og glem heller ikke å gå NÆRME! Dette gjelder de såkalte "pose"-bildene. I andre sammenhenger kan man selvsagt snu på flisa. Zoome ut for å få med litt miljø, zoome inn for å få med spesielle detaljer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på det øverste bilde og prøver å finne holdepunketer for å finne fiskens lengde. I og med at bilde er uklart og at det ikke finnes noe holdepunkt gjør dette helt umulig. Skulle jeg gjette, ville jeg trodd at fisken holdes på ytterste leddet av fingeren som er ca 2,5 cm og da vil jeg videre tippe at fisken er ca 45 cm lang. Hvilken vekt det tilsvarerer vet jeg ikke, men med en K-faktor på 1 skulle det bli ca 900 gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet bra tips i disse digitalkamera bilder er TRYKK knappen mange ganger. Koster ingenting, og sjansen for et bra bilde øker sterkt. Videre som beckis sier, blitzen på. Bildene av lyren min ble tat med bra sol fra siden, allikevel-blitzen var på. Skyggen ødelegger ofte fisken, om ikke fiskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.