Gå til innhold
Fiskersiden

Buk på sluk?


Recommended Posts

På søndag var jeg ute ved Nitelva. Mellom bruene i Lillestrøm stod det en polakk.

Og dengte sluk eller noe som liknet fælt. Ganske tunge greiier. Og han sveivet fort inn.

På de 5-10 minuttene jeg så på ham, fikk han en brasme, og 4-5 buker.

Så det skjønner jeg ikke. Jeg tror ikke noe på at han klarte å kjekse 5-6 fisk på 10 minutter? Og buk og brasme på slukliknende ting er vel en skjeldenhet? Og han dro fort inn også. Og det var 4-5 grader.

Noen som har peil på hva han drev med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tett som fisken står der til tider er det vel ikke noe overraskelse at en som fisker slik han gjorde feilkroket den ene etter den andre fisken.

Både buken og (spesielt) brasma har høye rygger en sluk som kommer farende gjennom vannet fort setter seg fast i.

:D

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her var det vel ikke akkurat snakk om en liten spinner. Vel, jeg skal ikke påstå noe.

Uansett interessant med alle de som har positive erfaringer med spinner etter brasme og buk. Har selv opplevd meget bra bukfiske med forholdsvis store streamere (fluer) - og da har vederbuken bitt så det holder. Da i klarere vann enn det er i Nitelva nå riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått mange buk på jigg og wobbler tiltenkt abbor i Drammenselva, men bortsett fra asp ville vel jeg tro at stam er en mer typisk rovfisk som gjerne tar sluk, wobbler eller jigg. Fått to brasmer på drøye 2 kg en Berkleyjigger (4" worm i mørk farge). Buk på sluk er nok ganske vanlig, men har noen prøvd å skille ut de største og slemmeste bukene og stamene med meite med agnfisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tas jo en god del buk på agnfisk i Leira som bifangst når man fisker etter gjørs, og har selv opplevd å få brasme med agnfisk og krok inni kjeften under gjørsfiske i Nitelva.

Men selv om flere av karpefiskene våre utvilsomt kan bite på både sluk, flue, agnfisk og mye annet - så tror jeg fortsatt - utifra beskrivelsen av hvordan det foregikk, at situasjonen som er beskrevet i første post dreier seg om feilkroking av fisk.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.