Gå til innhold
Fiskersiden

Havål på 50kg på Sotra


 Share

Recommended Posts

Egentlig ikke, vekta stiger ikke lineært med økende lengde, men mye mer per lengdeenhet jo større fisken blir. Det står i tillegg at fisken er over 2 meter. Nærmere 50 kg kan jo fort være 45 også.

Ikke godt å si, men har sett langt mer tvilsomme fiskevekter enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må den jo ha spist blylodd.. Norgesrekorden på stang, den var 177cm og 22kg, og rimelig feit. Da er det litt drøyt med 50kg på en som er to meter.

Litt farlig å trekke en slik forhastet konklusjon. Når fisken begynner å bli så lange skal det ikke rare forskjellen i kondis eller ekstra lengde før det gir store utslag på vekta. Og selv om deler av forkroppen på ålen er skjult kan det virke som den er ganske kraftig. Det står jo dessuten MER ENN 2 meter lang (noe som slett ikke virker utenkelig ut fra bildet, siden hodet på ålen er i høyde med mannens hode, og halen ligger slepende langs bakken et par desimeter eller så), og NESTEN 50kg.... så spørs det hvor nøye disse angivelsene egentlig er...? Mulig vekta er noe overdrevet, men uansett er dette en stor havål, som forteller noe om potensialet også her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er artikkelen da!

51542_s.jpg

Har sett havål på 50 kg og med mindre denne mannen er kjempestor , kan denne ikke stemme. Det er faktisk veeeeldig tung å løfte slik slap og død vekt. Han bærer ikke preg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, sitter og glaner på bildet av den havålen på 35,5 kilo (lengde oppgitt til 2,5 meter) som ble tatt i Romsdalsfjorden i august 2003. Den ser endel større ut enn den som er avbildet i BA.

Denne som Helge fikk da vi fisket utenfor Alderney var på 25, og var litt over to meter lang. Åkke som, artig at det ser ut til at havålen stadig oftere blir tatt i Norge. Varmere vann?

51594_s.jpg

Her finner man uansett bilder av conger på over 45 kilo: http://www.britishcongerclub.org.uk/100lbpluseels.htm

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker selv når jeg fikk ei kveite på sniksnøre i fjor høst. Jeg dro den ombord i båten og konkluderte med at denne måtte da minst være 40 kilo. Når jeg kom hjem så vog jeg den med ei vekt vi pleier å veie hjort med og den er rimelig nøyaktig. 26 kg var den kveita jeg trodde var nærmere 40 og hadde store problemer med å løfte. No way at den ålen han fyren har fått er 50 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.