Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

sitat:Opprinnelig postet av rogna

pma:

Hvorfor stille spørsmålet når du vet svaret?

Jeg gikk ut fra at vi snakket om digitale kameraer med fast blits, hvilket vel er det de fleste benytter. Om man da ikke innehar et kamera av typen Canon 300 D el.lign. Da har man jo betydelig flere muligheter. Selv bruker jeg et digitalkamera av typen Olympus mju 400 som helt klart har sine begrensninger. Dette kameraet har også uttak for nettspenning. Denne kontakten kunne Olympus godt ha spart seg til fordel for et uttak for ekstern blits.

Forøvrig, skal jeg ta ordentlige bilder velger jeg mitt gamle Canon AE 1 for film

Jeg spurte fordi blitz er ikke bare den saken på kameraet, og jeg trodde dere, han som skrev den artikkelen, hadde noen grunn for at blitzlys ikke skulle brukes.

Og man trenger ikke speilrefleks for å bruke eksterne blitzer.

Har nevnt blitzpærene som kan skrus inn i en vanlig lampe, i tidligere tråder. Disse løser ut på blink fra andre blitzer, problem blitzen på kameraet, skygger man for, med en papir bit, helst svart, denne vil da gjøre slik at de løse blitzene blinker og gir lys der du har satt dem. Mye stress kanskje, men blitzlys er overlegent allt annet lys hva det å få frem detaljer, skarphet og ikke minst fargene blir mer korrekte enn med gule glødelamper. Og nei, hvitebalansen i et vanlig digikam er ikke god nok.

Egne softbokser og slikt er heller ikke hokuspokus å lage.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pma... jeg er enig i alt du sier om eksterne blitzer osv, men det jeg mente var at for mesteparten(med meg), som har enkle digitale kameraer er det enklest å få til gode bilder i dagslys, og uten den blitzen som sitter fast på kameraet. Det kameraet jeg bruker, er et semipro pro kamera (canon G5)med mulighet for å montere blitz, men med den fastmonterte blitzen får jeg ikke så gode bilder som jeg gjør uten blitz og med god belysning.. Du har rett i det at man bør prøve å få så hvitt lys som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av robertar

grønnefluer med zonkervinge visser seg å være bra i driva og litjdalselva.. her er et mønster som en kompis har laget og fått noen meget flotte sjøørreter på..

Det er ei flue jeg også ville hatt tro på. Ser skikkelig giftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. diskusjon om fotografering av fluer.

Jeg har drevet en internasjonal lakseflue-utvekslingsgruppe i en del år, og har prøvd meg frem med flere måter å illustrere min hjemmeside med bilder av fluene.

Har prøvd både fotografering på film (med etterpåfølgende arbeidskrevende scanning) og fotografering med digitalt kamera.

Min erfaring er at flatbed scanning gir det beste resultatet.

Legg rett og slett flua på scanneren, bruk hvit bakgrunn og scann!

Fungerer selvsagt best med fluer med enkel krok.

Da slipper du det fæle gul- eller rødstikket som ofte gir utslag på bilder tatt i innendørsbelysning med kamera.

Noen eksempler på gode laksefluer som anbefales her:

Silver Doctor

08silverdoctor.jpg

Ponoi Green

05ponoigreen.jpg

Reference

04reference.jpg

Flere fluer her (ca. 140 illustrerte mønstre med bindeoppskrift):

http://home.online.no/~jfuruly/salmon/flybox.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin flue det der robert!

jeg fortsetter sjøørret fluetrenden og gir dere her flere mønstre som har gitt meg fylte frysere de siste årene.

først ut min zulu zonker:

krok: salar sort

tag:oval sølv

butt:orange antron

hale hot orange eller fl pink fluor fibre.

rib:oval sølv

vinge:sort zonker strip. ganske tykt skåret.

kropp. uv black ice dub eller laser purple firestar

topping av sonkerstrips: purple ice angel hair og 3-4 sort strutseherl

overvinge: sort kanin, legges med vingen et stykke

hackel: sort marabou

sider:jc

28012005172830WoTGUL65d1TJ.jpg?63

neste flue er ei flue som funker like godt i sjøen som i elva.

muddlerzonker:

vinge:sort zonkerstrips iblandet blå mirror flash

kropp:uvblack ice dub eller peacock ice dub

rib:oval sølvtinsel

hode:sort hjortehår lagt slik normale muddlere bindes

28012005173004j3wH5xgm8q1x.jpg?71

til slutt sender jeg med et bilde av ei flue jeg tro kommer til å bli dne nye store natteflua i årene fremover nemlig natteravnen. her uten blålilla hode.

28012005172711E7EMSkqx3vDX.jpg?75

noen som er interessert i hvordan fiske sjøørret om natten i elv?

sjekk bla. ut disse:https://www.fiskersiden.no/artikler/so/nattfiske2.asp

https://www.fiskersiden.no/artikler/so/nattfiske.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøffe fluer. ser du liker blått svart og rød.dette er en fargekombinasjon jeg aldri ville drømt om å fiske med her sør, men kanskje det er det nye jeg har hell med?

la meg tippe hva som er i flua. mirage tinsel surret over rød floss?

oval sølvtinsel rib. sort og blå seldubbing?

hale er vel crest, og vinge skulle tilsi rev og sort hane som hackel

krok salar

bommet jeg stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten rett bare bytt ut seldubbing med SLF dubbing (syntetisk greie)og halen er av gullfasan, (er navnet crest?) er ikke helt stø på alle navnene.

Blått svart, rødt og gult er bankers i elvene her rundt, de er som regel klare med grønn skjær.

Jeg fisker mest i Eira, Driva, Rauma, Isa og litjdalselva. Anbefaler deg å binde deg et eks av den Rotonon flua. Den er meget giftig, selv i bruneelver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok..hehe..ja hadde mistanke om at det var slf ja, den er litt mere langfibret enn selulla. gullfasan-crest kalles de gullfargede fibrene som ofte brukes i hale.

her sør vet jeg at mange bruker fluer med blått i når elva er litt brun, men aldri i flom. her sør blir elvene aldri helt klare de er alltid litt humusfarget nesten uansett. har jeg rett i at elvene hos deg ofte har et blå/grønnskjær? har du prøvd flua noen andre steder enn på dine trakter?

uansett min medisin som ofte funker i flom er garry glitter eller flomflua i vingelengden 10-12 cm krydret heftig med allverdens passende flash. men da bør elva være brun. altså så brun at du ikke ser skoa når du står i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den rotonon flua er meget populær her omkring, og jeg vet den har blitt brukt i elver andre steder. Selv om jeg fisker mest i klare elver, så vet jeg at den fisker bra i elver med humusfarge. Den har gitt gode resultater i Orkla,Gaula og Surna. Jeg har også fått laks på den i humuselver under flom, men ikke med sånn brun farge som du snakker om, da ville jeg og brukt et stort dyr. Under en halvtimes fiske i ei lita elv som heter Storelva, hører til samme vassdrag som Oselva utenfor Molde, fikk jeg 3 smålaks på den i 03. I Oselva er det den flua som desidert fanger mest fisk. En Kompis av meg fikk en Sjøørret på 3.6 kg i Strynelva i sommer, så den virker på Sjøørreten også. Denne ble tatt i orkla på en enkeltkrok rotonon str 1/0. : http://www.orklaguide.com/fangst/bilde2.as...de=langset3.jpg i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

natt fiske er meget effektivt, særlig i juni etter laksen, da blir det ikke helt mørkt her oppe. I slutten av juli og augusten er det nattfiske etter sjøørret som gjelder. Jeg mener av skummrings og når det lysner er den beste tiden for å få laks i disse elvene. Hvis elvene er flom store og grå farget så kan fisket være meget bra hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fisker stortsett med de samme fluene som om dagen, bare større. fluer som gir god siluet, som den redbutten jeg la ut først.. Hvis det er veldig mørkt da kan jeg finne på å bruke tubefluer, men jeg liker helst å fiske med vanlige fluer. fo Jeg synes det er lettere å kaste med vanlige fluer med den type stenger jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ny bindekveld, der jan og jeg bandt opp nye laksekillere.

første flue ut, en typisk solskinnsflue..

Yellow white wing variant

krok: salar gull eller sølv

tag: oval gull

hale:gule fluor fibre

bakre kroppshalvdel:holgrafisk gull flatbraid

rib:oval gull tinsel og mirage tinsel

fremre kroppshalvdel: pearl green firestar dubbing

undervinge: 2+2 strå av gul mirror flash og gul tempelhund

fronthackel: silver badger hane

overvinge: polar ice angel hair og hvit tempelhund

topping: 2-3 strå med pearl angel hair

sider:jc

hode:hvit bindetråd

03022005204309LVEwS8y2E814.jpg?88

neste flue er etterhvert blitt nærmest en klassiker, selv etter bare få år på "markedet".

phatagorva

krok: selvvalgt salar, her gull

tag:oval gull

butt:fl.orange antron

hale:hot orange fluor fibre

bakre kropps halvdel: holografisk gull flatbraid

rib: kobberfarget mini flatbraid

fremre kroppshalvdel: sort dubbing. her brukt flashabou dub

kroppshackel: hot orange bagder hane

vinge: rainbow flashabou og fiery brown(flamme brun) tempelhund

fronthackel: sort hane

overvinge: crayfish orange angelhair og fiery brown tempelhund

topping:rusty olive angel hair og orange fargede påfuglherl

sider:jc

hode:sort bindetråd

03022005202949jpShIb44ryfO.jpg?88

til slutt en mikkeli variant. jeg har som mål å ta laks om natten. jeg har også svært stor tro på at det er denne flua som gir meg den!

03022005203359p5Te1bxs4Ful.jpg?66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.