Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Satt og tenkte litt på nye mønster for dagfiske, det er der jeg har få få fluer synes jeg selv.

Spørsmålet mitt til dere er om dere hadde hatt tro på denne flua under som ikke har noe navn kun fritt bundet en dag før jobb[:I]

Sølvtinsel

Butt: grønnselull

Hale: crest gullfasan

Kropp: Sølv med perlemor over for å gjøre kroppen sterkere,oops glemte nesten strutseherlet hehe.

Hackle, to stippede hanehackle ett fra grønn og ett fra gul.

Vinge grønt greentippet ekorn, to grøne flash mellom underlag av vinge og overlaget av vinga.

Kinn JC

Enkelt, jepp, men tror det kan bli ei grei dagflue?

DSCN0639.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne ble på e enkekrok str. 5.

Starter alltid med litt større kroker på nye fluer, da ser jeg bedre om jeg liker den eller ikke dagen derpå[ :) )]Ikke mange jeg liker neste dag, så vi får se om denne fanger laks dagtid.

Ei blå og ei grønn til dagfiske + rusty, da burde det holde.

har og ei rød som jeg er veldig glad som har gitt bra med fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo bra! Absolutt en avart av Highlenderen. Sikkert en knallflue for elver med litt grønt skjær. Forøvrig ser jeg ikke bort fra at den kan være bra på sjøørreten i Numedalsågen. For de som ikke er klar over det; Sjøørreten i lågen liker gult! Jeg skal legge inn et bilde av den flua jeg tar mest SØ på i lågen. Det kommer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg blue charm, den grønne og ei grønngul + ei hvitgul som jeg la inn tidligere. Andre gode tips til dagfluer?

Rusy er jo en favoritt og peter ross, men er det noe annet.?

Tips? Så skal jeg bide og legge ut min versjon.

Hva med silver doctor? Fikk laks på den for endel år siden, men har aldri brukt den etter jeg lærte litt. Når funker den bra og har noen en liten oppskrift eller bilde, trenger ikke være original, varianter er like morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt binding i kveld, gleder meg så sinsykt te sesongen nå at je blir helt gal.

Flue 1 har jeg oppkalt etter fruen, denne rare røde har gitt meg mang en laks dagtid, nesten uansett farge på vannet. Mener rød er en litt undervurdert farge, så klinte til for noen år siden med en helt rød og det angra jeg ikke på. Enkel denne og, men enkelt er ofte like godt[ :) ]

DSCN0640.jpg

Neste er noe jeg sjelden har fiska med en brungrå flue, dus i fargene, må teste dette også, har hørt mange som skryter av duse fluer.

DSCN0650.jpg

Tilslutt noe jeg ikke helt kan defienre, men fikk troa på den etter siste whip finsish, time will show, men har tro på den regnværsdager og faktisk også i mørke, i alle fall i noen av de grunne hølene jeg fisker i[:I]

DSCN0652.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.home.no/robertar/laksefluer/2005_fluer.jpg

upps stor fil 1.9 MB !!

sikkert fordi jeg er litt full nå at jeg synes det var en god ide å legge ut et bilde av alle fluene jeg har bindet i 2005...

skal prøve å ta et par bilder av de nyeste å legge ut med binde beskrivelse snart.

fine fluer Tres Bien.. likte den grå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, akkurat nå i år ja, har hundrevis av dobbelkrok fluer og endel trippelkrok, i år skal jeg nesten bare fiske med enkeltkrok og skal prøve ut tuber som jeg ikke er så veldig glad i.

Enkeltkroken synes jeg gir finere gange og ser mye mer estetisk ut synes jeg[ ;) ]

Men igjen, den røde bør dere prøve, lett å binde og har vært giftig for meg i dobbelkrokvariant, nå skal laksen tas på enkeltkrok også på den røde[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en interesant artikkel av Frødin faktisk.

Han hevdet at lilla er den fargen fisken kan se lengst inn i mørke, dette var basert på fargespekteret.

Laget ei flue jeg kalte for purple rain i fjor som jeg fiska endel med, men som jeg kun fikk en laks på på kvelden. Brukte den ikke på morgenen, men lurer på om dere bruekr lilla fluer til kveldsfiske?

Har dere hatt noen suksess med dette?

Den siste flua jeg la ut har i alle fall lilla vinge, så jeg skal nå prøve dennne og siden den får ett lillaskjær fra vingen og lyset på himmelen. Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjørn: er det mustad rev du har i vingen, på den lilla flua?

vil bare si at lilla er en helt rå farge etter sjøøøret. både i skumringa og i svarte natta. jeg bruker aldri lilla som vingefarge. er dog svært glad i firestar dubbinga som heter lazer purple. oxo ice dub uv black anbefales. på nattefluer bruker jeg nesten alltid blå og lilla flash sammen.

altså blålilla er etter min mening det jeg tar mest fisk på i skumringa. hvis dere klikker dere inn på leser fluer på forsiden, så vil dere se ei flua som heter lygna. dette er ikke mitt eget mønster , men et lokalt mønster som har vist seg å være helt overlegent etter smålaks og sjøøret i skumringen. eneste grunnen til at jeg bruker hel sort vinge på mørkefiske er at det simpelten gir best silhuett.

nå skal det sies at flua behøver ikke å være sort for å fiske bra om natten. senest i sommer fikk jeg smertelig erfare det. det var en natt da sjøørreten var usedvanlig bra i bettet. selv hadde jeg tatt 3 pene fiske i 2 kilos klassen på henholdsvis barret bimbo og bikkjeflua. da en lokal kjenning av meg kommer bort etter endt økt, viser han meg 2 knallflotte ørreter. den ene bikker nesten 2kilos grensa. hvilken flue har du fått de på, spør jeg selvsagt. det viser seg at det er mitt eget produkt. ei green highlander, str. 8, ikke en eneste detalj untatt kroken er sort. alt avgir silhuett. noe bedre enn andre. derfor satser jeg på helsort.

ellers vil jeg bare si at en stor sunray. fra 10-15 cm vingelengde, er svært bra til sjøørret i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik, nei det er sølvrev jeg har farga sjøl til blå lilla[ ;) ]

Flua skulle ha svart vinge, men fant ikke mer svart rev øhh....

Derfor ble den lilla.

Etter det dere sier og Frødin påpeker, skal jeg prøve mer med lilla fluer, skal lage ei mye penere blålilla senere,skal legge den ut, håper jeg blir mer fornøyd med den neste???

Uansett, flott med tilbakemelding på lilla fluer.

Har hørt mange som fisker med mickey finn nattestid i Lygna Erik, traff på en eldre kar som kun sverga til den, så jeg kan godt skjønne de også fisker med green highlander på natta hehe.

Fikk en kilos i Lyna for 3 år siden midt på natta på ei helt gul flue[:0]

Tror heller jeg hører på deg ang. sø fiske i de elva, håper det blir denne sesongen du skal lede meg til 3 kiloser på femmerstanga[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjørn: mickey finn fisker vanvittig bra om natten! ikke vet jeg hvorfor. men flere jeg kjenner fisker med den hele døgnet.

du burde binde deg opp av disse mønstrene jeg har lagft ut til nattefiske. eller så kan du få noen av meg, om vi møtes til våren for å fiske etter de store 8 kilos sjøørretene som finnes i området:)

valg av vinge spiller ikke så stor rolle tror jeg. hørte om en som kun fisket med ulltråd som vinge og fikk like mye for fordet. selv bruker jeg KUN tempelhund i mine fluer. og det av 2 grunner. det svømmer noe helt sinnsykt og det er svært så holdbart. rev funker helt greit og jeg tror ingen fisk vil gjøre forskjell på ei flue med rev eller tempelhund. men så er det dette med fluebinderen og hans hensyn. jeg fisker IKKE med ei flue jeg ikke synes er pen.tempelhund får fluene mine til både å se pene ut og gi tilstrekkelig med liv i flua. all hår børstes først med kam så med en borrelås bit. da får en ut nødvendig under ull og hår som måtte bremse de flotte hårenes livlige gange i vannet.

genrellt anbefaler jeg folk å bruke mye større fluer enn de tør bruke. dette vil resultere i mere og større fisk. da luker du bort småfisken. jeg fikk kun 3 sjøørreter under kiloen denne sesongen. vanligvis ligger det på rundt 30-40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye ræl fra meg, men siden feberen herjer kroppen klarer jeg ikke la være. Enda inspirert av blå lilla fortsetter jeg med denne:

sølvtinsel, perlemor dings (aner ikke hva det heter), lilla seldubbing, lilla hackle, grå perlehøne, undervinge lillaekorn, overvinge teal fra stokkand hann. Det blir vel lilla, men tror det kan bli bra i kveldinga? Skal i alle fall forsøke:

DSCN0658.jpg

Det ble altfor lilla sist, så jeg avslutta kvelden med den thundervariant.

DSCN0660.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.